کره شمالی پنجمین آزمایش هسته‌ای خود را تایید کرد

کد خبر : ۲۵۵۸۵
بازدید : ۱۰۲۳
تلویزیون دولتی «کی سی تی وی» و پایگاه خبری روزنامه «پیونگ یانگ تایم» کره شمالی، دقایقی پیش انجام پنجمین آزمایش هسته ای در این کشور را تایید کردند.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری کیودوی ژاپن به نقل از این منابع رسمی کره شمالی به گمانه زنی رسانه های بین المللی برای انجام آزمایش هسته ای بامداد امروز در این کشور، پایان داد و پنجمین آزمایش هسته ای در پایگاه هسته ای «پانجی -ری» کره شمالی را تایید کرد.

با وجود اینکه رسانه های بین المللی و منطقه ای از اوایل صبح امروز بطور مشکوک از احتمال بروز یک آزمایش هسته ای تایید نشده در کره شمالی خبر داده بودند، این رسانه های کره شمالی به گمانه زنی ها پایان دادند و بر انجام این آزمایش صحه گذاشتند.

بر اساس این گزارش، آزمایش انجام شده به قدری قوی بود که در ساعت 9 صبح به وقت محلی یک انفجار 5.3 ریشتری را نیز در محل آزمایش در «پانجی -ری» در شمال این کشور به همراه داشت.

مرکز زمین شناسی آمریکا ضمن تایید این انفجار 5.3 ریشتری در عمق صفر کیلو متر زمین در پانجی - ری، اعلام کرد که این انفجار می تواند حاصل پنجمین آزمایش هسته ای کره شمالی باشد.

دولت کره جنوبی نیز ضمن تایید این خبر به نقل از مرکز لرزه نگاری این کشور از یک انفجار مصنوعی در محل آزمایش های نظامی آن کشور خبر داده بود.

رسانه های کره جنوبی از برگزاری صبح امروز یک نشست فوق العاده مقامات این کشور در ساختمان آبی دولت برای بررسی این موضوع خبر دادند و افزودند که انفجار امروز درست همزمان با شصت و هشتمین سالگرد تاسیس کره شمالی و اعلام وفاداری مردم این کشور به «کیم جونگ اون»، رهبر جدید این کشور انجام گرفته است.

دولت ژاپن نیز براساس شواهد علمی و زمین شناسی انجام این انفجار را تایید و اعلام کرد که «یو شیهیده سوگا»، سخنگوی کابینه این کشور نیز دستور برگزاری نشست فوق العاده فوری در شورای امنیت این کشور را صادر کرد.

اگر چه یک مقام نظامی کره جنوبی در گفت و گو با رویترز احتمال داد این انفجار 10 کیلو تنی بوده باشد، اما جفری لویس، رییس موسسه مطالعات بین المللی آمریکا مستقر در کالیفرنیا نیز امروز شدت این انفجار را 20 تا 30 کیلو تن اعلام کرد، که در مقایسه با چهار آزمایش قبلی این کشور که 10 کیلو تنی بودند، قوی ترین آنها به حساب می آید.

سامانه آزمایش هسته ای پانجی ری کره شمالی از سال 2006 تا کنون چهار آزمایش هسته ای را تجربه کرده است که دومین آن در 2009، سومین در 2013 و چهارمین آنها به قدرت 5.1 کیلو تن در ژانویه امسال میلادی (دی ماه گذشته) بوده است.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید