هواپیمای لوکس قذافی به چه‌کسی رسید؟

با حکم دادگاهی در فرانسه به نفع دولت لیبی، هواپیمای اختصاصی دیکتاتور سابق این کشور که در حال حاضر در جنوب فرانسه توقیف شده است، جزء اموال دولت لیبی باقی خواهد ماند.

کد خبر : ۲۵۶۷۰
بازدید : ۱۴۴۴
با حکم دادگاهی در فرانسه به نفع دولت لیبی، هواپیمای اختصاصی دیکتاتور سابق این کشور که در حال حاضر در جنوب فرانسه توقیف شده است، جزء اموال دولت لیبی باقی خواهد ماند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ریمی باروس، وکیل فرانسوی گروه اقتصادی کویتی "الخرافی" که به دنبال مصادره و توقیف هواپیمای معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی بود، تاکید کرد که شکایت خود را پس گرفته است و به این ترتیب هواپیمای مذکور جزء دارایی‌های دولت لیبی باقی خواهد ماند.

الخرافی، مجموعه‌ای متشکل از ۷۰ شرکت تجاری است که یکی از بزرگترین شرکت‌های جهان محسوب می‌شود و دارای سرمایه‌ای به میزان ۱۲ میلیارد دلار است.

این شرکت که برای اولین بار توسط محمد محسن الخرافی تاسیس شد در حال حاضر در کشورهای مختلف خاورمیانه شعب متعددی دارد و فعالیت اقتصادی انجام می‌دهد.

هواپیمای اختصاصی قذافی از نوع ایرباس (A۳۴۰) دارای فضای داخلی بسیار لوکس است. این هواپیما بعد از سرنگونی حکومت قذافی به موجب قراردادی در سال ۲۰۱۲ ، برای تعمیرات به فرانسه فرستاده شد.

این مجموعه کویتی پیشتر شکایتی را علیه هیئت دولت لیبی به اتهام مصادره هواپیمای قذافی به جریان انداخته بود.

دادگاهی در جنوب فرانسه، این پرونده را که در تاریخ ۲۵ اوت با شکایت گروه کویتی باز شده بود، با لغو شکایت شرکت کویتی مختومه اعلام کرد.

در ژوئن ۲۰۱۵ این گروه کویتی این هواپیما را با استناد به یک حکم قضایی بین‌المللی که در مصر صادر شده بود، مصادره کرد.

به دلیل عدم احترام به قراردادی که در سال ۲۰۰۶ این گروه با رژیم قذافی امضا کرده بود دادگاه حکمیت بین‌المللی در مارس ۲۰۱۳ دولت لیبی را به پرداخت ۹۳۷ میلیون دلار خسارت به این گروه محکوم کرد.

اما هیئت دولت لیبی به عنوان مالک این هواپیما با مصادره آن در فرانسه مخالفت کرد.

در سی‌ام نوامبر دادگاه جنوب فرانسه به نفع دولت لیبی رای داد و گروه کویتی خواستار برگزاری دادگاه تجدیدنظر شد.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید