تسویه حساب با «فروشنده» در هفت!

تسویه حساب با «فروشنده» در هفت!

مسعود فراستی در مقابل سعید قطبی زاده به نقد و بررسی فیلم های اجتماعی شاخص ایران پرداختند؛ بخشی که به تسویه حساب با چند فیلم به ویژه «فروشنده» تبدیل شد. در این بخش بهروز افخمی با همراهی مسعود فراستی و سعید قطبی زاده شدیدترین نقد ممکن را نسبت به هفتمین فیلم فرهادی مطرح کردند

کد خبر : ۲۵۷۱۸
بازدید : ۲۵۵۵
برنامه سینمایی هفت با یادآوری و پخش برش‌هایی از یک مستند درباره فاجعه بزرگ منا در حج تمتع سال پیشین آغاز شد و سپس بهروز افخمی گزارشی جالب درباره سرعت رشد سینمای ایران داد و خواستار تلاش برای اختصاص بخشی از بازار چین به سینمای ایران آغاز شد و با اشاره امین حیایی به بایکوتش پس از بازی در «قلاده‌های طلا» و حمله به «جدایی نادر از سیمین» به عنوان مصداق سیاه نمایی ادامه یافت.

به گزارش تابناک برنامه سینمایی هفت امشب نوزده شهریورماه ساعت 22:45 روی آنتن شبکه سه سیما رفت. در آغاز بهروز افخمی با اشاره به حادثه منا، به جان‌باختگان این حادثه تسلیت گفت و بخشی از مستندی که درباره این واقعه ساخته شده بود، آغازگر این برنامه «هفت» بود؛ انتخابی درست از افخمی که بسیار تاثیرگذار بود.

افخمی در ادامه با ارائه گزارش آماری از فروش و استقبال در سینمای چین و تفاوت آن با سینمای ایران گفت: فروش سینمای چین 100 برابر سینمای ایران است و هر سال 8 هزار سینما به کشورشان اضافه می شود و تا سال آتی تعداد سینماهای این کشور بیش از 40 هزار سالن خواهد شد.

او افزود: مجموع فروش سینمای چین از 3 میلیارد دلار سال گذشته، امسال به 10 میلیارد دلار رسیده است و برای سال آتی می توان گفت با روند رو به رشد چینی ها، فروش سینمای داخلی این کشور با از سینمای آمریکا جلو خواهد زد. از 10 فیلم اول این کشور، 6 فیلم چینی هستند. 530 میلیون دلار فیلم اول این کشور فروش داشته است. مجموع 6 فیلم پرفروش چینی در 10 فیلم اول آن، 1 میلیارد و 450 میلیون دلار فروش داشته است.

افخمی یادآور شد: قیمت بلیت در سینمای چین 3 برابر سینمای ایران است اما رشد و مقدار استقبال از سینمای چین در درون این کشور، حدود 10 برابر استقبال مخاطبان امسال سینمای ایران است. با وجود اینکه امسال سال پررونقی برای سینمای ایران بوده است. شتاب رشد سینمای چین، در هر سال 10 برابر سینمای ایران است؛ اما ارقام در هر عرصه ای 100 برابر ارقام سینمای ایران است. از جمله اینکه یک درصد بازار درآمدی سینمای چین می شود 100 میلیون دلار یعنی دو برابر تمام فروش سینمای ایران!

مجری و کارگردان برنامه «هفت» در نهایت این گونه جمع‌بندی کرد: ما می توانیم به جای حضور در سینمای جشنواره ای اروپا یا نهایتا بازار سینمای آمریکا، می توانیم به سینمای چین نفوذ کنیم و بازارهای تازه سینمای آسیا توجه کنیم. آیا ما می توانیم در سینمای چین فیلم اکران کنیم؟ آیا جمعیت مسلمان نزدیک با عقاید خود نداریم؟ آیا سینماهای پرتعداد چین جایی برای اکران فیلم های ایرانی ندارند؟

روایت امین حیایی از بایکوت شدنش پس از بازی در «قلاده‌های طلا»

بهروز افخمی نیز با حضور امین حیایی، به مرور کارنامه بازیگری این بازیگر پرداخت. در بخشی از این گفت و گو بهروز افخمی درباره بایکوت امین حیایی پس از بازی در فیلم «قلاده‌های طلا» اشاره کرد. امین حیایی ضمن تایید این مسئله گفت: بعضی بازیگران در برخی پروژه‌ها بازیگرها تاکید کردند که اگر امین حیایی در این پروژه‌ها باشند، ما بازی نمی‌کنیم و امین حیایی منفور است. البته آنها حرفه‌ای هستند و شاید حق داشتند و فکر می‌کردند اگر کنار حیایی بازی کنند، برایشان بد می‌شود.

این بازیگر با بیان اینکه قرار نبوده «قلاده‌های طلا» به این شکل باشد، به برخی حواشی ناگفته‌ این فیلم پرداخت و گفت: بعد از اکران فیلم، فیلم برای ده روز از پرده پایین کشیده شد و آقای طالبی را هم بردند و گفتند چرا این فیلم را ساخته‌ای. این در حالی است که ساخت این فیلم حتی توسط رهبری تایید شده بود و قرار بود این فیلم ساخته شود تا برخی اتفاقات تکرار نشود.

امین حیایی در مواجهه با این پرسش که اگر قرار باشد «قلاده‌های طلا 2» ساخته شود، بازی می‌کند؟، گفت: الان فکر نمی‌کنم دیگر بازی کنم. از همکارانم انتظار این رفتار را نداشته و همیشه می‌خواسته دیگران را خوشحال کند اما اگر کسی را رنجانده امیدوار است او را ببخشند، چون بخشش چیز خوبی است!

در ادامه با حضور علیرضا امینی و تینا پاکروان، نویسنده و کارگردان سینما پیرامون بایدها و نبایدهای سینمای اجتماعی بحث و بررسی پرداخته شد که البته افخمی سینمای اجتماعی را عملاً همان سینمای سیاه‌نما خواند؛ تعبیری اشتباه که افخمی در هفته پیشین نیز بر آن اصرار ورزید و ظاهراً قصد جا انداختن این تعریف را دارد. پلی بکی که برای این بخش انتخاب شده بود نیز اکثر فیلم‌های تلخ اجتماعی ساخته شده در سال‌های اخیر را «سیاه نما» خواند.

روایت امین حیایی از بایکوت شدنش پس از بازی در «قلاده‌های طلا»

در این پلی بک، «زیر نور ماه» اثر رضا میرکریمی، «بوتیک» ساخته حمید نعمت الله، «مرهم» به کارگردانی علیرضا داوودنژاد، «روز روشن» اثر حسین شهابی، «چهارشنبه 19 اردیبهشت» به کارگردانی وحید جلیلوند، «مهمان مامان» اثر داریوش مهرجویی، «بچه‌های آسمان» اثر مجید مجیدی، «نیاز» ساخته علیرضا داوودنژاد، «زیر پوست شهر» اثر رخشان بنی اعتماد، «تاج محل»، اثر دانش اقباشاوی و «قندون جهیزیه» به کارگردانی علی ملاقلی‌پور به عنوان فیلم‌های مناسب اجتماعی معرفی شدند و در مقابل تنها فیلمی که با پخش تصاویری مورد نقد قرار گرفت، «جدایی نادر از سیمین» ساخته اصغر فرهادی بود.

افخمی در ابتدای بحث گفت: آمار در سینمای آمریکا نشان می دهد که فیلم های درام اجتماعی در تقسیم بندی های باکس افیس تقریبا هیچوقت جزو ده فیلم برتر فروش نبوده اند. البته به این معنی نیست که مشتری نداشته اند.

به گفته او درام ورزشی و مذهبی و .. بیشتر در سینمای آمریکا رواج دارند. از نظر افخمی در ده سال اخیر در ایران بسیار به درام اجتماعی پرداخته شده و حتی کمدی ها نیز اجتماعی بوده اند و درام اجتماعی کم کم قرار است از پرده بیافتد. تینا پاکروان از افخمی پرسید در سینما ایران چه جایگزینی برای درام اجتماعی وجود دارد که افخمی پاسخ می دهد کودک و اکشن و ... اما پاکروانگفت به دلیل شرایط مالی صحبت از فیلم اکشن و بازگشت مالی آن در شرایط فعلی بسیار دور از سینمای ایران است.

از نظر پاکروان بخش بزرگی از این موضوع به اقتصاد سینما برمی گردد و حتی در ژانر اکشن نیز که ارزان تر از علمی تخیلی است باز هم خرد شدن ماشین و چند دوربین سر صحنه به یک رویا برای فیلمسازان ایرانی تبدیل شده است. البته افخمی معتقد بود با فروش های امسال تهیه کننده می تواند تا ده میلیارد را برای فیلمش خرج کند؛ اما پاکروان معتقد بود باید دید چقدر این ثبات وجود خواهد داشت، 10 میلیارد هزینه باید سی میلیارد برگرداند و باید دید با این تعداد سینما چنین بازگشت سرمایه ای ممکن است یا نه.

علیرضا امینی نیز معتقد بود مقایسه سینمای ایران و آمریکا به کلی اشتباه است. به گفته او وقتی از سینمای اجتماعی صحبت می کنیم باید همه شرایط مثل سیاسی و اقتصادی و... را در نظر گرفت که این مسئله طبیعتا انتقاد را هم با خود در پی خواهد داشت و مشکل سینما نیز همین است. از نظر امینی اگر سانسور از سینمای اجتماعی برداشته شود و حرفی که مردم دوست دارند بشنوند و ببینند روی پرده رود این سینما حرف بسیاری برای گفتن دارد.

تینا پاکروان با اشاره به این که علاقه بسیاری به کار کردن با بهرام بیضایی دارد و 12 سال با او کار کرده، گفت: فکر می کنم فیلم آخر او واکنشی به این بود که نمی توانست فیلم بسازد؛ در حالی که فیلمنامه های بهتری داشت که ناراحتم چرا آن ها ساخته نشده اند.

تینا پاکروان در پایان صحبت هایش در هفت به فیلم بعدی اش اشاره کرد که نوعی از کمدی است که تا کنون تجربه نشده است، علیرضا امینی نیز با اشاره به انتقادات افخمی درباره تلخ بودن فیلم هایش گفت: تقریبا نیمی از موقعیت های فیلم بعدی اش موقعیت های طنز خواهد بود.

در ادامه دوربین هفت به سراغ پوران درخشنده، فیلمساز اجتماعی رفت و با او به گفتگو پرداخت. پوران درخشنده در دفتر کارش میزبان عوامل «هفت» شده بود، درباره سیاه نمایی در سینمای اجتماعی می گوید به طور کلی اهل چنین چیزی نیست و این اتفاق را دوست ندارد. درخشنده میگوید خودش هم فیلمساز است و هم کارشناس مسائل اجتماعی، به گفته او هر فیلمسازی باید خانواده، دنیای کودکان و ... را بشناسد. از نظر او در سینمای اجتماعی تنها از موضع اپوزوسیون برخورد کردن چیزی را حل نمی کند.

تسویه حساب با «فروشنده» فرهادی پس از روایت امین حیایی از بایکوتش با «قلاده‌های طلا»

در بخش پایانی این برنامه، مسعود فراستی در مقابل سعید قطبی زاده به نقد و بررسی فیلم های اجتماعی شاخص ایران پرداختند؛ بخشی که به تسویه حساب با چند فیلم به ویژه «فروشنده» تبدیل شد. در این بخش بهروز افخمی با همراهی مسعود فراستی و سعید قطبی زاده شدیدترین نقد ممکن را نسبت به هفتمین فیلم فرهادی مطرح کردند و حتی فینال و اکثر لحظات کلیدی فیلم را لو دادند تا شاید بدین ترتیب فروش فیلم تازه فرهادی ریزش کند. اتفاق جالب این بود که در انتهای این بحث، افخمی به فراستی گفت، فیلم فرهادی را نقد نکند و نقدهای اصلی را برای زمان کاهش فروش «فروشنده» بگذارد!

در این بخش که محفلی برای تسویه حساب با رضا میرکریمی کارگردان پرسابقه و البته منتقد روند کنونی برنامه هفت نیز بود، فراستی که شدیدترین نقدها را به آثار میرکریمی در کارنامه دارد، «یک حبه قند» را به شدت نقد کرد و سپس درباره فروشنده نیز گفت: «فروشنده» نون نسبی گرایی افراطی اش را می خورد و حتی قبل از فیلمِ بد است و هنوز شکل نگرفته. کارگردان دوست دارد جنجال کند و میخواهد به هر قیمتی بفروشد و سرکار بگذارد.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید