مانور هسته‌ای آمریکا بر فراز کره

چها روز پس از پنجمین آزمایش هسته‌ای کره‌شمالی، نیروی هوایی ایالات‌متحده در واکنش به این اقدام پیونگ‌یانگ، دو فروند هواپیمای غول پیکر خود را از نوع «بی-یک» بر فراز شبه‌جزیره کره‌شمالی به پرواز در آورد.

کد خبر : ۲۵۸۳۲
بازدید : ۱۲۶۴
ارتش آمریکا در واکنش به آزمایش اخیر هسته‌ای در کره‌شمالی، دو فروند بمب‌افکن دارای قابلیت حمل سلاح هسته‌ای را بر فراز کره‌جنوبی به پرواز درآورد.

دو بمب‌افکن آمریکایی از نوع «بی-یک» اعلام شده‌اند. هواپیماهای نیروی هوایی کره‌جنوبی هم بمب‌افکن‌های آمریکایی را در این پرواز اسکورت کرده‌اند.

کمتر از یک هفته پیش، کره‌شمالی اعلام کرده بود که بزرگ‌ترین آزمایش سلاح هسته‌ای خود را تا امروز انجام داده و در جریان آن، انفجاری قوی‌تر از انفجار ناشی از بمب‌اتمی هیروشیما، رخ داده است.

سی‌ان‌ان در گزارشی حضور بمب‌‌افکن‌های آمریکایی را بر فراز آسمان شبه‌جزیره کره‌ نمایش قدرت آمریکا خواند و نوشت: چها روز پس از پنجمین آزمایش هسته‌ای کره‌شمالی، نیروی هوایی ایالات‌متحده در واکنش به این اقدام پیونگ‌یانگ، دو فروند هواپیمای غول پیکر خود را از نوع «بی-یک» بر فراز شبه‌جزیره کره‌شمالی به پرواز در آورد.

کره‌شمالی روز جمعه مدعی شد که کلاهک‌های هسته‌ای خود را آزمایش کرده که می‌‌تواند آن را به روی موشک‌های بالستیک خود نصب کند. همین اقدام موجب ترس و نگرانی آمریکا و متحدان منطقه‌ای آن در شرق آسیا شده است.

در واقع آمریکا نگران پایگاه‌های خود در ژاپن، کره‌جنوبی و گوام است. ژنرال وینسنت کی بوکس، فرمانده نیروی هوایی ایالات‌متحده در کره‌ جنوبی گفت: «آزمایش هسته‌ای کره‌شمالی غیرقابل تحمل است زیرا منجر به افزایش تنش‌ها و در نتیجه افزایش تهدیدات منطقه‌ای می‌شود.»

او که به همین مناسبت یک بیانیه صادر کرده افزود: «عهد ایالات‌متحده با متحدان خود ناگسستنی است و هر قدمی که لازم باشد این کشور در جهت امنیت متحدان خود بر می‌دارد، مانند عملیاتی که امروز صورت گرفت.»

هواپیمای «بی‌-یک» آمریکا در کنار جنگنده‌های اف-16 ایالات‌متحده و اف-15 کره‌ جنوبی در منطقه اوسان، 40 مایلی شهر سئول به پرواز در آمد.

بروکس گفت: «نمایش امروز فقط یک نمونه از قابلیت‌های بی‌شمار نظامی ایالات‌متحده است که در جهت دفاع از متحدانش، استفاده شده است.» در جبهه دیپلماتیک نیز «سونگ کیم» نماینده ویژه آمریکا در امور کره‌شمالی در دیدار با نماینده کره‌جنوبی خبر از اقدامات یکجانبه دو کشور داد و گفت که دو کشور فشارهای خود را روی پیونگ‌یانگ افزایش خواهند داد.

این برای اولین بار است که طی یک دهه گذشته، هواپیمای «بی-یک» که بزرگ‌ترین محموله تسلیحاتی را حمل می‌کرد در منطقه پاسیفیک به پرواز در آمده است.

بمباران سوریه، عراق و افغانستان
ایالات‌متحده پیش‌تر با اعزام اسکادرانان گروهان 34 به عراق، سوریه و افغانستان از بی‌یک استفاده کرده است. آنها در این سه کشور بیش از 630 عملیات داشته و از بیش از 2 هزار بمب هوشمند نیز استفاده کرده‌اند.

بی‌-یک یکی از جنگنده‌های راهبردی ایالات‌متحده در منطقه پاسیفیک است. این جنگنده‌ها در جزایر گوام که در کنترل ایالات‌متحده قرار دارد، مستقر شده‌اند. پایگاه آمریکا در گوام 2 هزار و 500 کیلومتر با فیلیپین و 3 هزار کیلومتر نیز با شبه‌جزیره کره فاصله دارد.

اما این هواپیماها قابلیت پرواز طولانی مدت دارند و برای منطقه پاسیفیک بسیار مناسب هستند. سرهنگ ست اسپاینر، فرمانده اسکادرانان آمریکا در گوام با تایید این مطلب گفت که این هواپیماها برای منطقه پاسیفیک مناسب هستند و قابلیت پرواز طولانی مدت دارند.

این هواپیما در سه کشور سوریه، عراق و افغانستان افزون بر 7 هزار ساعت پرواز داشته است. سرهنگ اسپاینر افزود: از دیگر قابلیت‌های مهم این هواپیما بارگیری تسلیحاتی بالای آن است و همین امر موجب اعتبار این هواپیما در بین متحدان آمریکا در این منطقه شده است.

خبرنگار سی‌ان‌ان که در زمان پرواز این هواپیما در کره‌شمالی بود می‌گوید که مقامات کره‌شمالی در زمان پرواز متوجه هواپیما شدند و بسیاری از نظامی‌های این کشور با تهدید این جنگنده آشنا هستند. پیش‌تر نیز آمریکا برای حمایت از متحده خود دست به اقدامی مشابه زده است.

در زمانی که کره‌شمالی تصمیم گرفت تا ماهواره خود را به فضا بفرستد، ایالات‌متحده 4 جنگنده اف-22 خود را بر فراز شبه‌جزیره کره به پرواز در آورد. این 4 جنگنده رهگیر و رادارگریز اف-22 طی سال گذشته در کنار جنگنده‌های اف-15 کره‌ جنوبی و اف-16 ایالات‌متحده در اوسان مستقر شده است.

با این حال پرواز نادر جنگنده‌های بی- یک بنا به گفته مقامات آمریکایی حاکی از حمایت عمیق آنها از متحدان خود در منطقه است. این در شرایطی است که کره‌شمالی به شدت از این اقدام واشنگتن خشمگین است.

خبرگزاری کره‌شمالی گفته است که خشم عمومی مردم این کشور علیه اعزام بمب‌افکن به کره‌جنوبی به مرحله انفجار رسیده است. این خبرگزاری که نظرات حکومت کره‌شمالی را منعکس می‌کند، در تفسیری در این مورد نوشت: «هیچ‌گونه تحریم، اقدام تحریک‌آمیز یا فشار نمی‌تواند موقعیت ما را به‌عنوان یک کشور اتمی از میان ببرد و تحریکات شیطانی نظامی و سیاسی تنها می‌تواند به سیلابی از حملات اتمی لجام گسیخته منجر شود که نابودی نهایی را در پی خواهد آورد.»

البته این تنها کره‌شمالی نیست که از اقدامات نظامی آمریکا در این منطقه انتقاد می‌کند. چین و روسیه از اقدام اخیر آمریکا و کره‌جنوبی برای استقرار شبکه دفاع موشکی در کره‌جنوبی به منظور مقابله با تهدید موشکی کره‌شمالی انتقاد کرده و نسبت به وضع تحریم‌های جدید تمایلی نشان نداده‌اند. این دو کشور تقویت امکانات دفاعی کره‌جنوبی را چالشی در برابر حضور نظامی خود در منطقه می‌دانند.

در این شرایط اما دولت آمریکا گفته است درهای دیپلماسی را به روی کره‌شمالی نمی‌بندد و کیم سونگ، نماینده آمریکا گفته است که دولت آمریکا همچنان از «گفت‌وگوی واقعی، معنادار و سازنده» با کره‌شمالی به منظور پایان یافتن برنامه تسلیحات هسته‌ای آن کشور استقبال می‌کند.

از ابتدای سال جاری، برنامه تسلیحات موشکی کره‌شمالی شتاب بیشتری گرفته و این اقدام باعث نگرانی کره‌جنوبی و ژاپن شده که از نظر دولت کره‌شمالی، متحدان اصلی ایالات‌متحده و دشمنان عمده آن کشور محسوب می‌شوند.

این دو کشور نگران آن هستند که کره‌شمالی بتواند به‌زودی تسلیحات اتمی قابل حمل توسط موشک بالستیک تولید کند و با ساخت موشک‌های قادر به حمل کلاهک هسته‌ای، امکان حمله اتمی به این دو کشور را به‌دست آورد.

روز دوشنبه، تعدادی از نمایندگان پارلمان کره‌جنوبی از دولت آن کشور خواستند که بیانیه غیراتمی ماندن شبه جزیره کره را که در سال 1991 با کره‌شمالی به امضا رسید ملغی اعلام کند و به‌دنبال تسلیحات اتمی برآید یا از ایالات‌متحده بخواهد تجهیزات اتمی در این کشور نصب کند.

دولت کره‌شمالی گفته است که طرف‌های غربی به تعهدات خود براساس این بیانیه عمل نکرده‌اند و در نتیجه، خود را ملزم به رعایت آن نمی‌داند.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید