دلیل اصلی چاقی و اضافه وزن چیست؟

جریان بحث بر انگیزی که مدت‌ها است شروع شده اختلاف نظر در مورد ذخیره شدن چربی در صورت استفاده از آن و ویژگی چاق کنندگی آن است. بسیاری بر این عقیده‌اند که استفاده از چربی (بدون قند) منجر به چاقی نخواهد شد. اما زمانی که معضل اصلی برای کاهش وزن کربوهیدرات‌ها باشد، چربی به‌صورت چربی ذخیره می‌شود.

کد خبر : ۲۵۸۸۲
بازدید : ۲۸۲۹


وقتی صحبت از کاهش وزن به میان می‌آید ۲ عامل مؤثرند. کالری بالای چربی و عملکرد هورمون های وابسته به چربی . هر دو درست است. اما باید بدانید عامل اصلی چاقی زمانی پیش می‌آید که کربوهیدرات و چربی به میزان مساوی باهم ترکیب شده باشند. حالا می‌دانیم چرا دونات‌های شکلاتی پر طرفدار هستند و کیک‌های خامه ای به مذاق ما بسیار خوش می‌آیند.

ایده‌ی ذخیره نشدن چربی از آنجا می‌آید که مصرف چربی به تنهایی تأثیر بسیار کمی بر روی انسولین که اصلی‌ترین هورمون ذخیره سازی چربی است، خواهد داشت. درست است! در ادامه دلیل آن را متوجه خواهید شد. فرضیه دیگری مبنی بر این است که انسولین تنها هورمون ذخیره کننده چربی است.

لازم است بدانیم این هورمون‌ها هستند که تعیین می‌کنند ما چه بخوریم و چه اندازه بخوریم و چگونگی ذخیره شدن مواد غذایی به صورت گلیکوژن، چربی و عضله تحت کنترل عملکرد هورمون‌ها است. در کنار انسولین هورمون‌های دیگری برای ذخیره سازی چربی فعالیت می‌کنند که شاید تا به حال اسم آن‌ها را نشنیده باشید.

اثر هورمون‌ها و آنزیم‌ها بر چاقی و مواد غذایی

انسولین اثر آنزیم‌های ذخیره کننده چربی در بدن بنام لیپوپروتئین‌لیپاز را افزایش می‌دهد. وقتی با اضافه وزن روبرو باشیم انسولین ۲ کار دیگر نیز انجام خواهد داد که کاهش وزن را برای ما سخت تر می‌کند. کاهش تأثیر آنزیم‌های چربی سوز و پایین آوردن اکسیداسیون چربی.

شما می‌توانید میزان انسولین را با کم کردن کالری دریافتی پایین بیاورید. از آنجایی که کربوهیدرات‌ها مهمترین عامل بالا بردن انسولین هستند، بسیاری از مردم با قطع کردن کربوهیدرات سعی در کاهش وزن دارند. همه ی این ها به این معنی است که هم چربی و هم کربوهیدرات‌ها منجر به چاقی خواهند شد اما بدترین حالت زمانی است که این ۲ با هم ترکیب می‌شوند. البته در بسیاری موارد چربی به تنهایی باعث چاقی نمی‌شود بلکه نوع چربی اهمیت دارد.

تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد، مصرف کربوهیدرات منجر به تولید انسولین و هورمون‌های دیگر ذخیره سازی چربی و در نتیجه ذخیره چربی خواهد شد و اما مصرف چربی به تنهایی منجر به تولید هورمون "جی آی پی" می‌شود و مثل کربوهیدرات باعث افزایش ناگهانی قند خون نخواهد شد، در نتیجه چربی بسیار کمتری نسبت به کربوهیدرات‌ها ذخیره می‌شود.

ترکیب کربوهیدرات و چربی چرا بد است؟

و اما ترکیب کربوهیدرات و چربی منجر به تولید "جی آی پی" همراه با افزایش شدید قند خون و تولید انسولین اضافه منجر به ذخیره چربی چند برابر می‌شود. ۲ هورمون دیگر به نام "آ اس پ" که مستقیماً توسط چربی تحریک می‌شود و هورمون "گرلین" که وابسته به گرسنگی است نیز روند مشابه بالا را طی می‌کنند و در نتیجه به ذخیره چربی کمک می‌کنند.

نتیجه گیری کلی اینکه عوامل مؤثر در چاقی بسیار متفاوت‌اند از هورمون‌ها گرفته تا سبک زندگی و رژیم‌های گوناگون غذایی. نکته‌ی دیگر اینکه بدن همه‌ی ما متفاوت است. مطالب گفته شده یک سیستم کلی و روند طبیعی سوخت و ساز بدن است که بسته به ویژگی‌های فردی می‌تواند متفاوت باشد. بسیاری از انسان‌ها با وجود ترشح بالای گرلین تناسب اندام دارند و بسیاری نیز به گفته عامیانه با آب خوردن چاق می‌شوند.

درست است که با اضافه کردن چربی به کربوهیدرات می‌توان سرعت افزایش گلوکز خون را کنترل کرد و این برای دیابت مفید است اما بدن همچنان با بار چربی و قند دریافتی مواجه خواهد بود و در روند فعالیت‌های هورمونی گفته شده در نهایت تبدیل به چربی می‌شود. اگر دیابت ندارید و میخواهید وزن کم کنید، بهتر است از ترکیب قند و چربی زیاد تا زمان دستیابی به وزن ایده آلتان خودداری کنید.

در ادامه پیشنهاداتی داریم که ممکن است در انتخاب غذا به شما کمک کند

هم چربی هم کربوهیدرات (قند) می‌توانند با مکانیزم‌های مختلف به چربی تبدیل شوند

در صورت انتخاب بین چربی و کربوهیدرات، چربی را انتخاب کنید، در یک کلمه انتخاب گوشت سرخ شده برای صبحانه از کرون فلکس(خوارکی است که ذرت دارد) بهتر است.

از ترکیب چربی و کربوهیدرات خودداری کنید. مصرف فست فودها، برگرها، چیپس، دونات و بسیاری موادی که به ذائقه ما خوش می‌آیند مانع بزرگی برای کاهش وزن ما می‌باشند.

کربوهیدرات‌هایی با درصد فیبر بالا و شیرینی بسیار بسیار کم مشکلی ایجاد نمی‌کند. کرفس و مقداری کره بادام زمینی، مقداری آجیل خام و نان سبوس با آووکادو ترکیبات خوبی هستند.

همه موارد بالا در صورتی است که شما قصد کاهش وزن داشته باشید. به نظر شما چه ترکیباتی منجر به کاهش ذخیره چربی خواهد شد؟

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید