وضعیت مبهم چند ستاره مهم تیم ملی در آستانه بازی مرگ و زندگی

کد خبر : ۲۵۹۳۶
بازدید : ۲۰۳۸
مسابقات هفته ششم لیگ برتر باشگاه‌های کشور، از روز پنج‌شنبه با برگزاری شش مسابقه آغاز شد. طبیعتا در این هفته همه نگاه‌ها به دربی تهران دوخته شده بود که غروب دیروز در ورزشگاه آزادی برگزار شد. با وجود این مسابقات پنج‌شنبه هم چند نکته بسیار مهم داشت که نمی‌توان بی‌تفاوت از کنارشان عبور کرد. شاید نگران‎‌کننده‌ترین حاشیه بازی‌های این روز، ادامه نمایش‌های ضعیف و دور از انتظار چند ستاره بزرگ ملی‌پوش بود؛ اتفاقی که در کشاکش مسابقات انتخابی جام‌جهانی روسیه، می‌تواند زنگ خطر را برای تیم ملی کشورمان به صدا در بیاورد.

کجایی کاپیتان؟

برای آنهایی که بازی روز پنج‌شنبه ماشین‌سازی تبریز مقابل سپاهان اصفهان را تماشا کردند، نمایش بسیار ضعیف آندرانیک تیموریان مایه بهت و تعجب بود. کاپیتان اول تیم ملی کشورمان که ابتدای فصل با یک قرارداد گران‌قیمت یک‌ونیم میلیارد تومانی راهی ماشین‌سازی شد، قرار بود در این تیم یک نقش محوری داشته باشد و در بازگشت قدرت قدیمی فوتبال تبریز به سطح اول مسابقات کشوری، به احیای این تیم یاری برساند. با وجود این آندو فعلا آن چیزی که انتظار می‌رفت نبوده و نتوانسته توقعات را برآورده کند.

او که در مسابقه هفته قبل ماشین‌سازی برابر استقلال نمایشی محو و خنثی داشت، این هفته مقابل سپاهان، به مراتب ضعیف‌تر ظاهر شد. به خصوص آنچه آندو در نیمه اول این بازی ارائه داد، به شکل وحشتناکی دور از انتظار بود. در صحنه‌ای که رضا میرزایی، بازیکن صد میلیون تومانی سپاهان تک‌گل این بازی را به زیبایی به ثمر می‌رساند، تیموریان که 15برابر او دستمزد می‌گیرد بعد از دریبل خوردن، روی زمین نشسته بود و فقط صحنه را تماشا می‌کرد. آندو در ادامه بازی هم بارها با پاس‌های اشتباه و خطاهای بی‌موردش همه را غافلگیر کرد؛ تا جایی که بین دو نیمه اخباری در مورد اعتراض هواداران به او و درخواست از رسول خطیبی برای تعویض این بازیکن روی خروجی سایت‌ها رفت.

سایه‌ای از احسان

دیگر نکته ناامیدکننده مسابقه ماشین‌سازی و سپاهان، بازی ضعیف و دور از انتظار احسان حاج‌صفی بود. ستاره بی‌چون و چرای جناح چپ تیم ملی کشورمان در سالیان اخیر، فصل گذشته در تصمیمی عجیب راهی یک تیم ضعیف در لیگ دوی آلمان شد تا شاید در 27سالگی شانس خودش را برای حضور در سطوح بالای فوتبال اروپا امتحان کند. مطابق انتظار اما، این سن و سال برای ورود به دروازه قاره سبز، بسیار بالا بود. حاج‌صفی یک سال در تیم دوم شهر فرانکفورت توپ زد و پس از سقوط این تیم به مسابقات دسته سوم، به ایران بازگشت. او مدت‌ها برای انتخاب تیم جدیدش تعلل به خرج داد و در حالی که با انبوهی از پیشنهادهای سنگین مواجه بود، با قراردادی یک میلیارد و 400میلیون تومانی به تیم سابقش سپاهان برگشت. با وجود این او تا اینجای فصل نتوانسته کارآیی گذشته را داشته باشد. بازی‌های کم‌اثر احسان صدای خیلی‌ها را درآورده و کار را به جایی رسانده که تراکتوری‌ها و استقلالی‌ها بابت عدم جذب او ابدا پشیمان نشده‌اند. حاج‌صفی در بازی با ماشین‌سازی هم کم‌رمق بود و تنها زمانی در جریان مسابقه دیده شد که ضربه پنالتی طلایی‌پوشان را در دقایق پایانی بازی از دست داد! حاج‌صفی بعد از این صحنه چند لحظه‌ای هم با ناراحتی فیزیکی روی زمین نشست تا روشن شود از حداقل استانداردهای لازم هم فاصله دارد.

اهمیت دوران بدنسازی

شاید وجه مشترک تیموریان و احسان حاج‌صفی که حالا باعث شده آنها در حساس‌ترین مقطع پیش روی تیم ملی کاملا دور از فرم باشند، از دست رفتن فصل آماده‌سازی توسط آنهاست. هم آندو و هم احسان عمدا یا سهوا در انتخاب تیم جدیدشان آنقدر تعلل کردند که بخش زیادی از دوران تمرینات طاقت‌فرسای بدنسازی سپری شد و دیگر مجالی برای تقویت بنیه فیزیکی آنها باقی نماند. حالا آنها سایه‌هایی کم‌رمق از خود واقعی‌شان هستند. در شرایط فعلی، بازگشت به فرم ایده‌آل پروسه‌ای زمان‌بر است که به‌خصوص در مورد بازیکن 34ساله‌ای مثل آندو، دشوارتر هم به نظر می‌رسد. به هر حال آنها ممکن است مثلا چند ماه دیگر به مرز آمادگی نسبی برسند، اما فراموش نکنیم تیم ملی کشورمان فقط 20روز دیگر دو بازی حیاتی با ازبکستان و کره‌جنوبی پیش رو دارد که عدم موفقیت در آنها می‌تواند کار صعود ما به جام‌جهانی روسیه را بسیار سخت و پیچیده کند.

حقیقت آن است که آندو در دو بازی اول تیم ملی چندان نمایش‌های درخشانی نداشت. وضع حاج‌صفی حتی بدتر هم بود؛ تا جایی که نمایش غیرقابل دفاع او در بازی با قطر باعث شد کی‌روش به این بازیکن طعنه بزند و در نشست خبری بگوید: «گاهی حتی بازیکن شما با 70بازی ملی هم مرتکب اشتباهات عجیب می‌شود.» پس از آن، احسان برای بازی با چین به نیمکت ذخیره‌ها منتقل شد و یک دقیقه هم فرصت بازی پیدا نکرد تا روشن شود وضعیت فعلی‌اش در تیم اول کشور، ابدا تعریفی ندارد. اگر قرار باشد او و آندو در دو بازی بعدی تیم ملی هم در همین سطح ظاهر شوند، کی‌روش با یک ناامیدی بزرگ مواجه خواهد شد.

بدشانسی‌های بی‌پایان

در چنین شرایطی، مصدومیت طولانی‌مدت پژمان منتظری که بهترین مدافع تیم ملی است، برای کی‌روش نقش قوز بالای قوز را پیدا کرده. پژمان قطعا بازی با ازبکستان و چین را از دست می‌دهد و مربی پرتغالی باید روی گزینه‌ای مثل پورعلی‌گنجی تمرکز کند. البته وضعیت دژاگه و وحید امیری به این اندازه حاد به نظر نمی‌رسد، هرچند این دومی فعلا در حال از دست دادن مهم‌ترین بازی‌های فصل پرسپولیس است.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید