٢٥‌درصد از سالمندان کشور فقیرند

«٤٢‌هزار نفر از اين سالمندان زمينگير و ٥٢٠‌هزار نفر از زنان سالمند تحت پوشش كميته امداد هم سرپرست خانوار هستند.» هفته ملي سالمند تمامي دستگاه‌هاي مرتبط با اين قشر از جامعه را به تكاپو انداخته است تا هركدام آمارها و برنامه‌هاي خود را دراين حوزه اعلام كنند.

کد خبر : ۲۶۶۴۶
بازدید : ۱۳۱۶
فقر ١,٥‌میلیون سالمند كه ٢٥‌درصد از سالمندان كل كشور را تشكيل مي‌دهند، منجر شده است تا اين افراد تحت پوشش حمايت‌هاي كميته امداد امام قرار گيرند.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد در اين‌باره گفت: «٤٢‌هزار نفر از اين سالمندان زمينگير و ٥٢٠‌هزار نفر از زنان سالمند تحت پوشش كميته امداد هم سرپرست خانوار هستند.» هفته ملي سالمند تمامي دستگاه‌هاي مرتبط با اين قشر از جامعه را به تكاپو انداخته است تا هركدام آمارها و برنامه‌هاي خود را دراين حوزه اعلام كنند.

كميته امداد امام خميني هم يكي از همين دستگاه‌هاست و فاطمه رهبر به‌عنوان معاون حمایت و سلامت خانواده اين نهاد روز گذشته در نشست خبري سخناني را درباره وضعيت سالمندان تحت پوشش كميته امداد ارایه كرد:«٦٢‌درصد از سالمندان تحت پوشش این نهاد در روستاها و ٣٨‌درصد آنها ساکن شهر هستند كه ٦٢‌درصد آنان را نیز زنان و ٣٨‌درصد را مردان تشکیل می‌دهند.»

استان‌های دارای بیشترین و کمترین تعداد سالمندان تحت پوشش
اگرچه استان سيستان‌وبلوچستان داراي پايين‌ترين آمار سالمندان است، اما نام آن درميان استان‌هايي است كه داراي بيشترين تعداد مددجوي سالمند تحت پوشش كميته امداد است. رهبر در اين‌باره گفت: «کمیته امداد در استان‌های خراسان‌رضوی، فارس، سیستان‌وبلوچستان و گیلان دارای بیشترین تعداد مددجویان سالمند هست. استان‌های سمنان، البرز، یزد و قم نيز ازجمله استان‌هایی هستند که دارای کمترین مددجوی سالمند در کمیته امداد بوده و این نشان‌دهنده آن است که بیشتر سالمندان در این استان‌ها درخانه نگهداری شده و روحیه نگهداری سالمند در منزل و حفظ کرامت وی بیشتر مورد اهمیت است».

تعداد زنان سالمند بيشتر از مردان است، به‌طوري كه گفته مي‌شود به ازای هرمرد سالمند تنها درکشور سه زن سالمند تنها داریم. معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد هم درباره وضعيت جنسيتي سالمندان تحت پوشش اين نهاد توضيح داد: «زنان سالمند بیشتر از مردان سالمند درمعرض آسیب هستند و اگرچه زنان سالمند با وجود آن‌که بیشتر از مردان سالمند مورد آسیب هستند، اما از حمایت‌های کمتری برخوردار هستند.

اكنون یکی از بزرگترین مشکلات ما در زمینه حمایت از سالمندان، عدم توانایی آنها در رسیدن به توانمندی و خودکفایی است. درحالي كه سالمندان تحت پوشش این نهاد از کاهش میل به زندگی، کمبود اعتماد به‌نفس، مسائل و مصائبی چون افسردگی و عدم مهارت‌های کافی رنج می‌برند.»

آنطور كه او گفته است: «٦٠‌درصد زنان تحت پوشش این نهاد خود سرپرست و سرپرست خانوار هستند، این درحالی است که ٦٢‌درصد سالمندان تحت پوشش نیز زن بوده که ٤٨‌درصد آنان معادل ٥٢٠‌هزار نفر سرپرست خانوار هستند. همچنين ٤٢‌هزار نفر سالمند زمینگیر تحت پوشش کمیته امداد بوده که نیاز ویژه به پرستار و پزشک دارند، همچنان که نیاز است محل سکونت‌شان متناسب با شرایط آنها اصلاح شود.»

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد عدم پوشش بیمه‌ای سالمندان را یک ضعف قانونی دانست و افزود: «درمعاونت حقوقی و پارلمانی کمیته امداد درجهت رفع مشکل بیمه‌ای سالمندان تحت پوشش درحال فعالیت هستیم اما راه‌حل بهتر آن است که دستگاه‌های متولی نظام دراین حوزه به سمت پوشش بیمه‌ای سالمندان تحت پوشش این نهاد اقدام کنند.»

سوء‌تغذیه سالمندان
معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد همچنين توضيحات ديگري نيز درباره سوء‌تغذيه برخی سالمندان تحت پوشش این نهاد به علت ضعف مالی ارایه داد: «تأمین حداقل نیازهای سالمندان و حفظ‌شان و منزلت آنها همواره در دستور کار کمیته امداد قرار داشته است.

اين نهاد انواع کمک‌های معیشتی و موردی را به سالمندان تحت پوشش خود ارایه می‌کند و این مبلغ از ٥٠ تا ١٠٠‌هزارتومان با توجه به تعداد خانوار است، به‌طوری که برای خانواده‌های یک‌نفره ٥٣‌هزارتومان، ٢نفره ٦٠‌هزارتومان، ٣نفره ٧٥‌هزارتومان و بیش از ٥نفره ١٠٠‌هزارتومان پرداخت می‌شود.» گزارش‌ها حاكي از آن است كه ٤١‌درصد افراد تحت پوشش این نهاد درخانواده‌های یک‌نفره ٢٩‌درصد، ٢نفره ١٥‌درصد، ٣نفره ٨‌درصد، ٤نفره ٤‌درصد، ٥نفره ٣‌درصد و بیش از ٥نفر هستند.

البته كميته امداد اجرای طرح‌های غربالگری ویژه سالمندان را نيز در دستور كار خود دارد. رهبر در اين‌باره نيز توضيح داد: «به علت آن‌که سالمندان بیش از سایر گروه‌ها در معرض ابتلا به انواع امراض همچون سرطان و... هستند، انجام طرح‌های غربالگری به این قشر را در دستور کار قرار داده و ارایه آموزش‌هایی در زمینه بهداشت فردی، ورزش‌های دوره سالمندی و... را نیز پیگیری می‌کنیم.»

مسکن سالمندان تحت پوشش این نهاد هم موضوع ديگري است كه معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد درباره آن سخن گفت: «از وزارت مسکن و شهرسازی درخواست داريم تا نسبت به تأمین مسکن سالمندان فاقد مسکن اقدام و این مسأله را در دستور کار خود قرار دهند، زیرا کرامت و منزلت سالمند بیش از آن است که بخواهد در این دوره سنی از عدم مسکن مناسب رنج ببرد. درچند ‌سال گذشته حدود ٤‌میلیون مسکن مهر به مردم واگذار شد. سوال ما آن است که چند ‌درصد آنها به سالمندان اختصاص داده شد؟»
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید