زنگ خطر برای موتورهای دیزل به صدا درآمد

تنها چند ساعت از آغاز نمایشگاه پاریس گذشته بود که همه خودروسازان با رونمایی از مدلهای الکتریکی، مسیری که این صنعت در آینده نزدیک به آن قدم خواهد گذاشت نشان دادند.

کد خبر : ۲۷۱۵۳
بازدید : ۲۹۳۰
تنها چند ساعت از آغاز نمایشگاه پاریس گذشته بود که همه خودروسازان با رونمایی از مدلهای الکتریکی، مسیری که این صنعت در آینده نزدیک به آن قدم خواهد گذاشت نشان دادند.

شاخص‌ترین خودروی غرفه‌های فولکس‌واگن،‌ دایملر، اپل و رنو، خودروهایی الکتریکی بود که یا در بازار است و یا تا چند سال آینده به بازار خواهد آمد.

۱۶C879_141

افزایش رقابت برای تولید خودروهای الکتریکی به دلیل از رونق افتادن موتورهای دیزل بیشتر شده است. موتور دیزل که محبوب‌ترین قوای محرکه در اروپا است، بعد از رسوایی تقلب فولکس‌واگن در میزان آلایندگی با چالشی بزرگ روبرو شده است. میزان اکسید نیتروژنی که این موتورها تولید می‌کند، نگرانی‌ها درباره مناسب بودن این موتورها برای محیط زیست را بیشتر کرده است.

پس از برملا شدن تقلب فولکس‌واگن، هم خریداران و هم دولت‌ها نسبت به این موتورها بدبین شده‌اند. همین باعث شده است که قوانین برای ساخت این موتورها سخت‌تر شود و در نتیجه هزینه ساختشان بیشتر شود.

بررسی موسسه تحقیقاتی «الیکس پارتنرز» نشان می‌دهد سهم این موتورها تا سال ۲۰۳۰ از پنجاه درصد کنونی به ۹ درصد کاهش خواهد یافت.

خودروسازان پیش‌بینی می‌کنند تا چند سال دیگر فروش خودروهای الکتریکی از خودروهای دیزل پیشی بگیرد. اگرچه کارلوس گون، مدیر گروه رنو-نیسان، که بیشترین تعداد خودروهای الکتریکی در جهان را می‌فروشد، معتقد است هنوز برای محبوبیت خودروهای الکتریکی در اروپا باید بیشتر صبر کرد.

با خودروهایی که با هر بار شارژ بیش از سیصد کیلومتر حرکت می‌کند، مشکل مسافت خودروهای الکتریکی تقریبا حل شده است. حالا تنها مشکل باقیمانده، قیمت بالای این خودروها است. این مشکل هم با افزایش تولید حل خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود، خودروهای الکتریکی تا سال ۲۰۲۰ هم قیمت مدلهای مشابه دیزل فروخته شود.

البته همزمان با پایین آمدن قیمت خودروهای الکتریکی، قیمت خودروهای دیزل هم کمی افزایش خواهد یافت. دلیل این افزایش، پول بیشتری است که کارخانه‌ها برای رعایت قوانین آلایندی باید صرف کنند.

renault-zoe

آینده متفاوت
فولکس‌واگن برای حرکت به سمت خودروهای الکتریکی، هدف شخصی‌تری هم دارد. این کارخانه می‌خواهد خطی پایانی بر یک سال بحران بکشد و با فراموش کردن گذشته، تصویری تازه از خود به جهان نشان دهد.

فولکس‌واگن می‌خواهد تا سال ۲۰۲۵، سی مدل الکتریکی در برند‌های مختلف زیرمجموعه خود به بازار عرضه کند. اولین مدل که در سال ۲۰۲۰ به بازار عرضه می‌شود، براساس کانسپت آی‌دی ساخته خواهد شد.

با این حال این کارخانه هنوز برای فراموش کردن کامل موتورهای دیزل آماده نیست. هربرت دیه‌س، مدیر فولکس‌واگن در حاشیه نمایشگاه پاریس به خبرنگاران گفت فن‌آوری دیزل می‌تواند «بسیار پاک» باشد و با قوانین سخت‌گیرانه در اروپا هماهنگ شود. به گفته او دیزل هنوز می‌تواند نقش مهمی در اروپا بازی کند.

آخرین قدم‌های دیزل
خودروسازان دیگر، که سرمایه‌گذاری وسیعی در تکنولوژی دیزل کرده‌اند، هم با این نظر موافقند. از جمله دیتر زچه، مدیر دایملر که معتقد است «فراموش کردن پتانسیل دیزل کاملا احمقانه است.»

تیری بالور، یکی از ارشد‌ترین مدیران رنو هم می‌گوید «واضح است که هنوز مدلهای هچ‌بک، مخصوصا برای خودروهای کاری و کسانی که زیاد رانندگی می‌کنند، باید یک قوای محرکه دیزل داشته باشند.»

رنو و نیسان در حال حاضر نیمی از خودروهای الکتریکی جهان را می‌سازند. آقای بالور می‌گوید خریداران خودروهای الکتریکی، تجربه رانندگی با نیروی باتری و پاک بودن خودروها را دوست دارند.

اما در بین خودروسازان، به نظر می‌رسد تویوتا کمی زودتر می‌خواهد از دوران موتورهای دیزل عبور کند. این شرکت در نمایشگاه پاریس از شاسی‌بلند جدید خود، سی‌اچ-آر رونمایی کرد که بدون موتور دیزل و تنها با موتور بنزینی و هیبرید عرضه می‌شود.

منبع: روزنامه فاینشنال تایمز
ترجمه: خودرو
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید