"دروغ‌سنج" در جیب ترامپ!

"دروغ‌سنج" در جیب ترامپ!
کد خبر : ۲۷۵۷۳
بازدید : ۴۵۷۳

فرادید | «هیلاری کلینتون» و «دونالد ترامپ» نامزدهای دو حزب اصلی دموکرات و جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بامداد دوشنبه در دومین مناظره، دیدگاه‌های خود درباره موضوعات مختلف سیاست داخلی و خارجی را ارائه کردند. در گزارش زیر خواهیم دید که چقدر از ادعاهای ترامپ درست بوده و کدام سخنان نادرست.

به گزارش فرادید به نقل از سی بی اس نیوز، دونالد ترامپ ادعا می‌کند که روسیه و سوریه با داعش در سوریه و عراق مبارزه می‌کنند.

جمله ترامپ: "من اصلاً اسد را دوست ندارم. اما اسد دارد داعش را می‌کشد. روسیه و ایران دارند داعش را می‌کشند و این سه به خاطر سیاست خارجی ضعیف ما در این کشورها صف‌کشیده‌اند."

حقیقت: غلط است.

حملات هوایی روسیه و سوریه مناطق تحت کنترل شورشیان در سوریه را هدف قرار می‌دهند، نه مناطق تحت کنترل داعش. یک گروه ناظر بر شورشیان سوریه اعلام کرد که سال گذشته 9,364 شورشی توسط حملات هوایی روسیه کشته شدند. هدف اصلی ایران نیز در قدرت نگاه‌داشتن اسد است.

هیلاری کلینتون ادعا می‌کند طرح مالیاتی رقیبش به شرکت‌ها و ثروتمندترین آمریکایی‌ها اجازه می‌دهد به بزرگ‌ترین فرارها و تخلفات مالیاتی دست بزنند.

جمله کلینتون: "برنامه او به ثروتمندان و شرکت‌ها بزرگ اجازه می‌دهد بزرگ‌ترین فرارهای مالیاتی را صورت دهند. حتی بیشتر از دوران بوش. دونالد از خودش و افرادی شبیه خودش مراقبت می‌کند و این برایشان هدیه‌ای بزرگ است."

حقیقت: درست است. تا جایی که ما می‌دانیم این موضوع صحت دارد. هرچند، هنوز تمام جنبه‌های برنامه‌ی مالیاتی ترامپ مشخص نشده است.

تحلیلِ جدید سازمان مالیات به این نتیجه رسید که برنامه ترامپ سالانه حدود 440 میلیارد دلار هزینه ‌بر می‌دارد. این مبلغ فرارهای مالیاتی ترامپ را از تخلفات مالیاتی رئیس‌جمهور رونالد ریگان در سال 1981 نیز بیشتر می‌کند که به‌طور متوسط حدود 200 میلیارد دلار در سال بود. ضررهای طرح مالیاتی ترامپ از دولت جرج دبلیو بوش هم بیشتر است که سالانه نزدیک به 91.5 میلیارد دلار بود.

دونالد ترامپ می‌گوید زمانی که اوباما در سوریه "خط قرمز" کشید، کلینتون وزیر امور خارجه بود.

جمله ترامپ: " او آن زمان وزیر امور خارجه بود. "کلینتون تکذیب کرد: "نه، نبودم. از این سمت کنار رفته بودم."

حقیقت: صحیح است. ترامپ درست می‌گوید: احتمالاً به این سخن اوباما در اوت 2012 اشاره دارد که گفت "برای دولت اسد و همچنین دیگر نیروهای زمینی کاملاً روشن ساختیم که خط قرمز ما زمانی است که ببینیم از سلاح‌های شیمیایی استفاده می‌شود."

هیلاری کلینتون تا سال 2013 وزیر امور خارجه بود.

دونالد ترامپ گفت کریس استیونز سفیر ایالات‌متحده در لیبی قبل از حملات 2012، صدها درخواست کمک برای مقابله با بنغازی فرستاد.

تصاویر/ مناظره دوم؛ یک نبرد تمام عیار

جمله ترامپ: "سفیر استیونز 600 درخواست کمک ارسال کرد."

حقیقت: تا حدی درست است.

این اولین باری نبود که ترامپ عدد 600 را بکار می‌برد که "درخواست برای کمک" و "نگرانی‌ها" را به هم ارتباط می‌دهد. این رقم از نموداری می‌آید که توسط کمیته منتخب مجلس درباره بنغازی ایجاد شد و تمامی درخواست‌ها و نگرانی‌های مطرح‌شده درباره لیبی به وزارت امور خارجه را نشان می‌دهد. مجموع این درخواست‌ها نزدیک به 600 می‌شود."

دونالد ترامپ ادعا می‌کند که ستاد کلینتون در مبارزات انتخاباتی سال 2008، عکس‌هایی از اوباما منتشر کرد که او را در لباس‌هایی عجیب نشان می‌داد.

جمله ترامپ: "یک معذرت‌خواهی به اوباما بدهکاری. تو بودی که تصویرهایی از اوباما در لباس‌هایی نامناسب منتشر کردی... مدت‌ها قبل از اینکه من وارد دنیای سیاست شوم."

حقیقت: مشخص نیست.

در سال 2008، دیوید پلوفمدیر ستاد انتخاباتی اوباما، ستاد هیلاری کلینتون را به انتشار عکسی از اوباما متهم کرد که او را در لباسی آفریقایی نشان می‌داد. پولیتیکو گزارش کرد که آن عکس در سفر اوباما به شمال شرقی کنیا در سال 2006 گرفته‌شده بود و اوباما لباس یکی از بزرگان سومالی را به تن داشت. پلوف انتشار این تصویر را "شرم‌آورترین و توهین‌آمیزترین روشی که در مبارزات دو حزب دیده" خواند.

ستاد کلینتون انتشار عکس‌ها را تکذیب نکرد و مطرح کردن این موضوع را " تلاشی واضح و آشکار در انحراف اذهان عمومی از مسائل جدی" اعلام کرد. البته کلینتون آن زمان به MSNBC گفت "تا جایی که می‌دانم" این تصاویر توسط ستاد من منتشرنشده است.

دونالد ترامپ ادعا می‌کند مواد مخدر از مرز آمریکا- مکزیک به داخل کشور می‌بارد و سازمان مهاجرت و گمرک نیز حرف‌های او را تأیید می‌کنند. ترامپ گفت هیلاری کلینتون می‌خواهد همه مورد عفو و گذشت قرار بگیرند.

تصاویر/ مناظره دوم؛ یک نبرد تمام عیار

جمله ترامپ: "داریم اجازه می‌دهیم سیل عظیمی از مواد مخدر از مرز جنوبی وارد کشور شود. این اتفاق نباید بیفتد. ICE از من حمایت کرد. آن‌ها هرگز در گذشته از هیچ نامزد انتخاباتی حمایت نکرده‌اند. اخیراً 16,500 مأمور گشت مرزی از من حمایت کردند چون من اوضاع مرزها را درک می‌کنم. اما هیلاری درک نمی‌کند. او می‌خواهد همه مورد عفو و گذشت قرار بگیرند."

حقیقت: تا حدی درست است، تا حدی نادرست.

حقیقت دارد که واردات هروئین از مرز جنوبی افزایش‌یافته است. طبق آمار خدمات پژوهشی کنگره، سهمِ سازمان‌های فراملی و خلاف‌کار مکزیک در بازار مواد مخدر آمریکا بالا رفته است؛ مخصوصاً درزمینهٔ هروئین. میزان قاچاق هروئین در مرز جنوب غربی در سال‌های 2010-2015 دو برابر شده است.

اما حمایت سازمان مهاجرت و گمرک از ترامپ که یک سازمان فدرال است، صحت ندارد. این کار نقض قانون Hatch خواهد بود که دخالت کارکنان قوه مجریه در انتخابات و فعالیت‌های سیاسی حزبی توسط تنها را ممنوع می‌کند. اما مأموران گشت مرزی که نهادی مجزا هستند، از ترامپ حمایت کرده‌اند.

این‌که کلینتون می‌خواهد تمام افراد مورد عفو قرار بگیرند درست نیست. اما او می‌خواهد افرادی که غیرقانونی وارد آمریکا شده‌اند، با سپری کردن مسیری آسان‌تر جزو شهروندان آمریکا شوند. کلینتون قول داده بر اخراج خلاف‌کاران از کشور تمرکز خواهد کرد.

دونالد ترامپ گفت: "ده‌ها هزار نفر از مردم سوریه دارند به آمریکا می‌آیند."

جمله ترامپ: "ما به نقاطی مانند سوریه می‌رویم و در عوض ده‌ها هزار نفر از تنها وارد کشور ما می‌شوند."

حقیقت: غلط است.

وزارت امور خارجه می‌گوید امسال حدود 12,500 پناهنده سوری اجازه ورود به کشور را پیدا می‌کنند. قبل از آن، از اکتبر 2010 تا نوامبر 2015، 2,234 پناهنده وارد کشور شدند.

دونالد ترامپ می‌گوید با جنگ عراق مخالف بود. وی می‌گوید اظهاراتش درباره مخالفت با جنگ پخش نشده‌اند.

جمله ترامپ: "من با جنگ عراق مخالف بودم. عقاید من دراین‌باره منتشر نشد."

حقیقت: غلط و غلط.

دونالد ترامپ از حمله به عراق حمایت می‌کرد. هوارد استرن در 11 سپتامبر 2002 با او مصاحبه کرد و پرسید "با حمله به عراق موافقید؟" ترامپ پاسخ داد: "بله موافقم."

CBS News و دیگر رسانه‌های خبری صحت اظهارات ترامپ درباره مخالفت با جنگ با عراق را بررسی کردند و فهمیدند که این اظهارات نادرست است.

کلینتون ادعا می‌کند سخنان ترامپ به تروریست‌ها کمک می‌کند اعضا و نیروهای جدید جذب کنند.

جمله کلینتون: "به تبلیغات در سایت‌های تروریست‌ها نگاه کنید. می‌بینید که از سخنان ترامپ برای جذب افراد جدید استفاده می‌کنند."

حقیقت: صحیح است. ویدئوهای سخنرانی‌های دونالد ترامپ درباره مسلمانان در وب‌سایت‌های تروریست‌ها دیده‌شده است. به گزارش واشنگتن‌پست، یک ویدئوی تبلیغاتی از سوی گروه الشباب (وابسته به القاعده) قسمت‌هایی از سخنان ترامپ درباره منع ورود مسلمانان به آمریکا را در برداشته است.

دونالد ترامپ ادعا می‌کند "افراد زیادی" در آپارتمان مهاجمان سن برناردینو، بمب دیده‌اند.

تصاویر/ مناظره دوم؛ یک نبرد تمام عیار

جمله ترامپ: "باید مطمئن شویم که مسلمانان در برخورد با رویدادهای مشکوک، آن را به پلیس گزارش می‌دهند. زمانی که نشانی از نفرت می‌بینند، باید آن را گزارش دهند. مثلاً تیراندازی سن برناردینو؛ افراد زیادی در آپارتمان مهاجمان بمب دیدند. دونفری که 14 نفر را کشتند و بسیاری را زخمی کردند."

حقیقت: غلط است. تا به امروز کسی نگفته که در آپارتمان مهاجمان سن برناردینو بمب دیده است. فردی ناشناس گفته نسبت به فعالیت‌های این آپارتمان مشکوک بود، اما اشاره‌ای به هیچ سلاح یا بمبی نکرد.

دونالد ترامپ می‌گوید کلینتون از عبارت "اسلام افراطی" استفاده نمی‌کند.

جمله ترامپ: "زمانی که مشکلی وجود داشته باشد، باید آن مشکل را مطرح کنیم یا حداقل نامش را بگوییم. کلینتون و اوباما نام مشکل را نمی‌گویند."

حقیقت: غلط است. کلینتون این اصطلاح را در ماه ژوئن طی مصاحبه‌ای در شبکه ان بی سی بیان کرد. او پس از تیراندازی در کلوب شبانه اورلاندو در 13 ژوئن در این مصاحبه شرکت کرد. کلینتون گفت: "برای من اسلام افراطی، جهاد افراطی و... همه یکی هستند. من می‌توانم هر دو عبارت را بگویم. اما مسئله این نیست."

دونالد ترامپ می‌گوید کلینتون پس از دریافت احضاریه از کنگره حدود 33 هزار ایمیل را پاک کرد.

جمله ترامپ: "کلینتون گفت 33 هزار ایمیل به عروسی دخترش و کلاس‌های یوگا مربوط می‌شده. شاید بتوانیم سه یا چهار یا پنج هزار ایمیل را به این موضوع‌ها اختصاص دهیم. اما 33 هزار ایمیل پاک‌شده است. و الان می‌گوید هیچ اشتباهی وجود نداشته. و مهم‌تر اینکه پس از دریافت احضارنامه ایمیل‌ها حذف شدند، نه قبل از آن."

حقیقت: تقریباً درست است.

کلینتون در دسامبر 2014حدود 30,490 ایمیل کاری را به وزارت خارجه داد و گفت حدود 31,830 ایمیل شخصی بودند. او گفته بود که این ایمیل‌ها مربوط به برنامه‌ریزی عروسی چلسی، مراسم تدفین مادرش، پیام‌های تسلیت به دوستان، برنامه‌های یوگا، تعطیلات خانوادگی و از این قبیل ایمیل‌ها بود که در صندوق ورودی هرکسی یافت می‌شود."

بعدها اف بی آی از 14,900 ایمیل حذف‌شده باخبر شد که کلینتون ارائه نکرده بود. اف بی آی اعلام کرد که ایمیل‌های کلینتون بین 25 و 31 مارس 2015 حذف‌شده است که بعد از احضار کلینتون در تاریخ 4 مارس 2015 است.

دونالد ترامپ ادعا می‌کند که بیل کلینتون استیضاح شد، پروانه وکالت خود را از دست داد و مجبور شد مبلغ 850 هزار دلار به پائولا جونز بپردازد.

جمله ترامپ: "بیل کلینتون به خاطر کاری که کرد استیضاح شد و پروانه وکالتش را از دست داد. مجبور بود 850 هزار دلار به یکی از زنانی که امشب اینجاست بپردازد."

حقیقت: عمدتاً درست است. بیل کلینتون در سال 1998 توسط مجلس نمایندگان استیضاح شد. اتهامات او شهادت دروغ و ممانعت از عدالت ناشی از داشتن رابطه با کارآموز کاخ سفید مونیکا لوینسکی و گواهی‌اش درباره آزار و اذیت جنسیِ پائولا جونز بود.

کلینتون در سال 2001 با توافق با دادستان ویژه پرونده لوینسکی از هیئت‌وکلای آرکانزاس استعفا داد. پروانه وکالتش به‌طور دائم لغو نشد و تحت شرایط قانونی قابل بازگشت بود.

کلینتون برای حل‌وفصل پرونده مبلغ 850 هزار دلار به پائولا جونز پرداخت نکرد.

دونالد ترامپ مدعی است کلینتون برای حذف ایمیل‌ها در سرور خصوصی‌اش هزینه زیادی کرده است.

جمله ترامپ: "شما یک احضاریه دریافت می‌کنید و 33 هزار ایمیل را پاک می‌کنید؛ جوری که هیچ اثری از تنها باقی نماند... فرآیند پرهزینه‌ای است."

حقیقت: ترامپ درباره اینکه کلینتون از برنامه‌ای به نام "BleachBit" برای پاک کردن هزاران ایمیل استفاده کرده، درست می‌گوید. اما می‌توان این برنامه را به‌رایگان از اینترنت دانلود کرد. در اسناد تحقیقات اف بی آی اشاره‌شده که BleachBit یک برنامه منبع باز است که به کاربران امکانِ اشتراک فایل، پاک کردن پیشینه اینترنت، حذف فایل‌های موقت و پاک کردن حافظه سیستم را می‌دهد.

دونالد ترامپ ادعا می‌کند که "قانون مراقب‌های مقرون‌به‌صرفه" (Affordable Care Act) باعث افزایش سرسام‌آور هزینه‌های بیمه درمانی شده است.

تصاویر/ مناظره دوم؛ یک نبرد تمام عیار

جمله ترامپ: "برنامه‌های وحشتناکی مانند Obamacare را می‌بینم که دارند هزینه‌های بیمه‌های درمانی و سلامت را به ارقام نجومی می‌رساند. شصت‌وهشت درصد، پنجاه‌ونه درصد، هفتادویک درصد."

حقیقت: تا حدی درست است. حق بیمه‌ها بالا رفته است. اما ترامپ درباره این افزایش قیمت اغراق می‌کند. در سراسر کشور، حق بیمه‌ها به‌طور میانگین حدود 4.4 تا 13 درصد افزایش داشته است.

دونالد ترامپ ادعا می‌کند کلینتون از مردی حمایت کرد که به دختری 12 ساله تجاوز کرده بود و به این پرونده خندید.

جمله ترامپ: "بیل کلینتون از زنان سوءاستفاده می‌کرد. هیلاری کلینتون وحشیانه به این زنان حمله کرد. چهار نفر از تنها امشب اینجا حضور دارند: یکی از آن‌ها که زن فوق‌العاده‌ای است، در 12 سالگی مورد تجاوز قرار می‌گیرد. کلینتون وکالت مرد متجاوز را بر عهده گرفت. در دو موقعیت جداگانه دیده‌شده که هیلاری به دختر 12 ساله می‌خندید.

حقیقت: تا حدی درست است. کلینتون پرونده مردی متهم به تجاوز به دختری 12 ساله را بر عهده داشت. درنهایت اتهامات علیه او برداشته شد. یک فایل صوتی وجود دارد (پس او دیده نمی‌شود) که در گفتگو راجع به این پرونده می‌خندد؛ البته او به دختر نمی‌خندید و درواقع به موضوع دیگری در پرونده می‌خندید.

دونالد ترامپ می‌گوید کسری تجاری در سال 2015 تقریباً 800 میلیارد دلار بود.

جمله ترامپ: "سال گذشته تقریباً 800 میلیارد دلار کسری بودجه داشتیم."

حقیقت: درست است. طبق اداره آمار، در سال 2015 امریکا 762.565 میلیارد دلار تراز پرداخت منفی داشت. شایان‌ذکر است که کسری بودجه کل که شامل هر دو بخش خدمات و کالا می‌شود، منفیِ 500.361 میلیارد دلار است.

دونالد ترامپ ادعا می‌کند بنا بر توافق هسته‌ای ایران، آمریکا 150 میلیارد دلار به ایران پرداخت کرد.

جمله ترامپ: "وقتی به توافق با ایران نگاه می‌کنم، معامله‌ای یک‌طرفه را می‌بینم که در آن 150 میلیارد دلار به ایران دادیم."

حقیقت: غلط است. پولی که ایران تحت این توافق به دست آورد ارز این کشور بود که در طول سال‌ها اعمال تحریم مصادره شده بود. بعلاوه، Politifact به نقل از کارشناسان اعلام کرد که دارایی‌های مصادره شده ایران نزدیک به 100 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود و 150 میلیارد دلار برآورد بسیار بالایی است.

منبع: CBS News
ترجمه: گلناز یغمایی


۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید