هر پرس قیمه عاشورا چقدر هزینه دارد؟

نذری ها در این روزها به هر خانه ای راهی می یابد ؛ هیات های بزرگ عزاداری شب های گذشته و شب های پیش رو با پخت غذا و اعطای نذری به عزاداران حسینی ، سنتی دیرینه را به جای می آورند.

کد خبر : ۲۷۵۹۸
بازدید : ۸۰۹۷
نذری ها در این روزها به هر خانه ای راهی می یابد؛ هیات های بزرگ عزاداری شب های گذشته و شب های پیش رو با پخت غذا و اعطای نذری به عزاداران حسینی، سنتی دیرینه را به جای می آورند.

محبوب ترین نذری هیات ها این روزها، خورش قیمه است اما با این حال در سال های اخیر خورش قرمه سبزی و زرشک پلو و مرغ و عدس پلو نیز راهی به دیگ های بزرگ هیات های عزاداری راه یافته اند.

سنت نذری دادن سنتی دیرینه و محبوب در میان ایرانیانی است که بخش عمده ای از نذری هایشان را در ماه های محرم و سفر، آن هم در شب های امام حسین و یارانش و ایام رحلت پیامبر اکرم ادا می کنند . اقدامی که با مشارکت بسیاری از مردم همراه است و می توان از این مراسم به عنوان مردمی ترین مراسم اطعام و اکرام یاد کرد.

بسیاری از صاحبان هیات ها هنوز معتقدند خورش قیمه هنوز مجبوب ترین و جا افتاده ترین نذری ایام عزاداری است از این رو هنوز هیات های قدیمی تهران، پخت خورش قیمه را برای روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی در دستور کار دارند. توریست های خارجی از شیوه اعطای غذا در روزهای محرم شگفت زده شده اند و برخی از آنها معتقدند در این روزها کسی در ایران سر گرسنه بر بالین نخواهد گذاشت.

هر چند اخبار اعلامی از سوی بنکداران و فروشندگان مواد غذایی حکایت از افزایش 20 تا 30 درصدی خرید مواد غذایی، خصوصا گوشت و برنج و لپه و سایر حبوبات دارد اما بررسی ها نشان می دهد پخت غذا در آشپرخانه های ایرانی در این روزها کمتر شده و مردم در جمع هایی مثال زدنی و در هیات ها غذایشان را صرف می کنند. این گزارش هزینه تهیه خوش قیمه، محبوب ترین و پرتعدادترین غذایی که در این روزها در هیات های سراسر ایران پخت می شود را نشان می دهد. قیمت هر پرس پلو و خورش قیمه معمولی با کیفیت متوسط در آشپزخانه های تهیه غذا در روزهای معمولی حدود 8 تا 12 هزار تومان است.

در بهترین رستوران ها که منوهای گران قیمت تری را به مشتریان عرضه می کنند نیز قیمت هر پرس خورش بالاتر از 25 هزار تومان نیست اما به دلیل افزایش قابل توجه تقاضا در این روزها، برخی آشپزخانه های تهیه غذا، هزینه فروش هر پرس خورش قیمه را کاهش داده اند. کمترین قیمت در حدود 6 هزار تومان و بیشترین در حدود 10 هزار تومان از سوی شرکت های تهیه غذا و رستوران ها اعلام شده است.

با این حال از آنجا که پخت غذا خود مراسم و مناسکی دارد و شمار داوطلبان برای مشارکت در امر تهیه نذری بسیار بالاست، اغلب هیات ها ترجیح می دهند راسا نسبت به پخت غذا و مشارکت در ثواب تهیه آن برای عزاداران حسینی برآیند. مواد اصلی مورد نیاز برای پخت خورش قیمت، برنج، گوشت، لپه، روغن، پیاز، سیب زمینی و چاشنی هایی چون رب و زردچوبه است.

خریدها برای پخت غذا اغلب به صورت انبوه و فله ای اتفاق می افتد. در برخی هیات ها تنها از برنج و لپه ایرانی برای پخت خورش استفاده می شود.

بررسی ها نشان می دهد قیمت هر کیلو برنج ایرانی مورد استفاده هیات ها در حدود 7800 تومان است. هر کیلو لپه ایرانی نیز بین 6500 تا 7 هزار تومان فروخته می شود.

قربانی کردن گوسفند و استفاده از گوشت آن در تهیه غذا برای هیات های عزاداری نیز از جمله رسوماتی است که طرفداران زیادی دارد اما با این حال هر کیلو گوشت گوسفندی در بازار به قیمتی در حدود 35 هزار تومان فروخته می شود.

قیمت هر بطری یک لیتری روغن مایع در حدود 4500 تومان و بهای هر کیلو سیب زمینی و پیاز بین 900 تا هزار تومان است.

لیمو عمانی چاشنی خورش قیمه، در بسته های 20 هزار تومانی به بازار عرضه می شود . این بسته ها 900 گرم وزن دارند. برخی از زعفران نیز برای مزه دار کردن خورش استفاده می کنند.

هر مثقال زعفران در حال حاضر 35 هزار تومان فروخته می شود. بررسی ها نشان می دهد برای پخت خورش قیمه برای 100 نفر به 15 کیلوگرم برنج، 3.5کیلوگرم لپه،7 کیلوگرم گوشت،7 کیلوگرم سیب زمینی،10کیلوگرم روغن توامان برای خورش و برنج ، نزدیک به 3 کیلوگرم رب گوجه فرنگی،7 کیلوگرم پیاز،1 مثقال زعفران، یک کیلوگرم لیموعمانی نیاز است.

به این ترتیب مواد اصلی پخت قیمه برای صد نفر هزینه های بین 450 تا 470 هزار تومان دارد.

هزینه های تهیه ظرف و چاشنی هایی چون نمک، زردچوبه و ... نیز در حدود 100 هزار تومان برآورد می شود.

به این ترتیب هر پرس خورش قیمه در هیات ها حدود 5 هزار تا 5500 تومان آب می خورد. این هزینه با مشارکت گسترده مردم در این سنت حسنه تامین می شود و همین استقبال نیز سبب پایداری آن شده است.

منبع: خبرآنلاین


۰
نظرات بینندگان
  • ناشناس ارسالی در

    غذاهای امام حسین ع قیمتی ندارد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید