داعش جنایتکاران را به خدمت می‌گیرد!

بیش از نیمی از شبه‌نظامیان اروپایی که به داعش پیوسته‌اند، دارای سوابق جنایتکارانه هستند چون این گروه تروریستی به آنها وعده داده در صورتی که به این گروه بپیوندند می‌توانند از سوابق جنایتکارانه خود رها شوند.

کد خبر : ۲۷۶۱۴
بازدید : ۱۳۴۳
بیش از نیمی از شبه‌نظامیان اروپایی که به داعش پیوسته‌اند، دارای سوابق جنایتکارانه هستند چون این گروه تروریستی به آنها وعده داده در صورتی که به این گروه بپیوندند می‌توانند از سوابق جنایتکارانه خود رها شوند.

به گزارش ایسنا به نوشته روزنامه ایندیپندنت، در گزارش مرکز بین‌المللی برای مطالعات افراط‌گرایانه آمده است که شبکه‌های تروریستی و جنایتکار در سراسر اروپا در ایجاد یک برند خطرناک افراط‌گری برای افرادی که سوابق جنایتکارانه دارند، با یکدیگر به همکاری می‌پردازند و در سایت‌های خود افرادی را به خدمت می‌گیرند که سوابق خشن و مجرمانه دارند.

رأیة التوحید، یک گروه افراط‌گرایانه داعش در انگلیس از لندن هستند که خودشان را « پلاکارد خدا» می‌نامند و در فیسبوک به انتشار مطالبی دست زده‌اند که هدفشان مردان جوانی است که به دنبال رهایی از سابقه جرم و جنایت، قاچاق مواد مخدر و یا دست کشیدن از گروه‌های خلافکار هستند و این گروه افراط‌گر به آنها وعده داده تا با پیوستن به داعش روح خود را از سوابق جنایتکارانه پاک کنند.

پروفسور پیتر نیومان، مدیر مرکز بین‌المللی تحقیقات افراط‌گرایانه کالج لندن، گفت: ارتباط میان جنایت و ترور ، افراط‌گرایی را در اروپا به شدت گسترش داده و سرویس‌های امنیتی اروپا به سختی می‌توانند این افراد را شناسایی و دستگیر کنند.

وی ادامه داد: بسیاری از تحلیل‌ها می‌گویند تروریست‌ها از افراد متوسط یا غنی جامعه هستند همانطور که اسامه بن لادن رهبر القاعده پسر یک میلیونر بود یا مهاجمان 11 سپتامبر در آمریکا دانشجویان اقتصاد بودند. اما اکنون ما با گروه تروریستی جدیدی به نام داعش مواجه هستیم که اعضایش از تمامی طبقات اجتماع هستند. آنها استراتژی جدیدی در به خدمت گرفتن نیروهای خود دارند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: بسیاری از سرویس‌های امنیتی همچنان انتظار دارند جوانان افراطی رفتار خود را تغییر داده و بهتر عمل کنند. براساس گزارش‌های موجود دوسوم از افرادی که به داعش پیوسته‌اند، سوابق جنایی ندارند اما از نظر اقدامات خشونت‌آمیز پرونده در دادگاه‌های اروپایی دارند. القاعده برای توجیه از هرکدام از حملات تروریستی خود دلیلی منتشر می‌کرد اما داعش دست به چنین کاری نمی‌زند و تبلیغات بسیار کمی نسبت به القاعده دارد و بیشتر از طریق مجلات پر زرق و برق و فیلم‌های ویدیویی کوتاه افراد را به خود جذب می‌کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر روش‌های به خدمت گرفتن افراد در داعش تغییر کرده و سرعت یافته است و این افراد ظرف چند هفته یا چند ماه به صورت گسترده به داعش می‌پیوندند در حالی که سال‌ها طول می‌کشید القاعده و طالبان بتوانند افرادی را به خود جذب کنند. بسیاری از جنایتکاران برای انجام اقدامات خشونت‌آمیز مورد استفاده قرار می‌گیرند و حالا ما با افراط‌گرایانی روبه‌رو هستیم که دست به فعالیت‌های خشن می‌زنند. نمونه واضح آن عمر الحسین تیراندازی است که در کپنهاگ دانمارک دو تن را به ضرب گلوله کشت و اعلام کرد که در فوریه 2015 به داعش پیوسته است.

این مرد جوان پیش‌تر سوابق سرقت مسلحانه و قاچاق موادمخدر در کارنامه خود داشته است و در 2013 به خاطر ضرب و شتم دستگیر و زندانی شده بود. او در دوران زندان به شدت افراطی شده و گفته بود دوست دارد به سوریه برود تا در کنار داعش بجنگد و پس از آزادی نیز چون بی‌خانمان و بیکار بود دست به این حمله مسلحانه زد.

آلن گریگ‌نارد یکی از اعضای ارشد آژانس مقابله تروریسم بلژیک گفت: داعش را می‌توان شهری مجرمانه و گسترده در بسیاری از کشورهای اروپایی دانست. بسیاری از مردان جوان که دارای سوابق ناخوشایند جنایی و اجتماعی هستند به داعش می‌پیوندند.

هری سارفو یکی از شبه‌نظامیان داعش که آلمانی‌الاصل است اما در انگلیس بزرگ شده گفت که چگونه بعد از زندانی شدن به خاطر سرقت مسلحانه از یک سوپر مارکت ایدئولوژی شبه‌نظامیان را یاد گرفته است. او در زندان با رنه مارک سپاک یکی از افراد مرتبط با القاعده آشنا شد و از او این اطلاعات افراطی را یاد گرفت.

سارفو پس از آن به سوریه رفت تا در کنار داعش بجنگد.

مدیر مرکز بین‌المللی تحقیقات افراط‌گرایانه کالج لندن ادامه داد: پرونده‌های بسیاری درباره این مساله وجود دارد که مقام‌های زندان هیچ اطلاعاتی درباره افراط‌گری ندارند و بسیاری از هشدارهایشان درباره این مساله از سوی آژانس‌های مقابله با تروریسم به بهانه‌های مختلف کنار گذاشته می‌شود. یکی از این موارد حملات اخیر در بروکسل و پاریس است. عبدالحمید عباود، ابراهیم عبدالسلام از افرادی بودند که در بمب‌گذاری‌ها و حملات در بروکسل دست داشتند.

عامدی کولی بالی نیز که در جریان تیراندازی به یک سوپرمارکت در پاریس 4 نفر را کشت چندین بار به اتهام سرقت و قاچاق مواد مخدر در زندان به سر می‌برد.

در همین حال یکی از سخنگوهای دولت انگلیس گفته است که پلیس و نیروهای امنیتی و اطلاعاتی این کشور باید برای مقابله با حملات تروریستی همکاری جدی داشته باشند. هرکسی که از سوریه و عراق بازمی‌گردد باید برای اینکه مشخص شود تهدیدی علیه امنیت ملی انگلیس محسوب می‌شود یا خیر، مورد بازجویی قرار بگیرد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید