احتمال شکست ماموریت مشتری ناسا

فضاپیمای «جونو» که در حال گردش به‌دور مشتری‌ است، به دلیل وقوع نقص فنی در یکی از موتورهایش، ممکن است در مأموریت خود ناکام بماند.

کد خبر : ۲۷۹۱۳
بازدید : ۵۷۷۷
فضاپیمای «جونو» که در حال گردش به‌دور مشتری‌ است، به دلیل وقوع نقص فنی در یکی از موتورهایش، ممکن است در مأموریت خود ناکام بماند.

به گزارش آنا،فضاپیمای جونو که پس از یک سفر یک ساله، چند هفته قبل در مانوری بسیار حساس و دقیق در مدار مشتری قرار گرفت، برای نخستین‌ بار توانست تصاویر خارق‌العاده‌ای از این غول گازی منظومه شمسی به زمین مخابره کند. این فضاپیما که مجهز به دوربین‌های بسیار قدرتمند و حسگرهایی‌ است که می‌توانند داده‌های بی‌نظیری از جو بزرگ‌ترین سیاره گازی منظومه شمسی تهیه کنند، اکنون با یک اشکال فنی مواجه شده است.
دانشمندان فعال در پروژه جونو به همراه تکنیسین‌های مرکز تحقیقات پیشرانه جت ناسا، در حال بررسی مشکلی هستند که در یکی از موتورهای تغییر مسیر جونو ایجاد شده است. این موتور قرار بود 19 اکتبر (28 مهر 95) پس از روشن شدن موتور اصلی، این فضاپیما را به مدار پایینی و محل آخرین مأموریتش ببرد.

زمانی که مهندسان پروژه در حال آزمودن این مانور بودند، متوجه شدند شیر کنترل‌های هلیوم این موتور که باید طی چند ثانیه باز شوند، برای باز شدن به چندین دقیقه زمان نیاز دارند و این موضوع عملا انتقال به مدار پایین را ناممکن می‌کند.

در حال حاضر مرکز تحقیقات پیشرانه جت ناسا در حال بررسی راهکار برای این مشکل است. در صورتی که این انتقال به مدار پایین انجام شود، قرار است حین انتقال، سنسورها و جمع‌کننده‌های جونو، داده‌های ذی‌قیمتی از جو مشتری جمع‌آوری کنند که برای مأموریت‌های بعدی و ایده گرفتن اهمیت حیاتی دارند.

این فضاپیما همچنین قرار بود به کمک دوربین‌های خود تصاویر مهمی از سطح یا نقطه‌ای برای ورود به داخل گازهای مشتری ارسال کند که برای سفر احتمالی و فرود روی این سیاره لازم هستند.
جونو پس از انتقال به مدار پایین، دیگر نیازی به این موتور و موتور اصلی خود ندارد و به‌کمک موتورهای کوچک اطراف خود می‌تواند تا زمان لازم، مسیرش را اصلاح و در مدار بماند. ناسا اعلام کرده است در صورتی که به‌ زودی نتواند این مشکل را حل کند، ممکن است کل پروژه را به‌ حالت تعلیق درآورد.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید