مریل‌استریپ نقش ننه‌مکرمه را بازی نمی‌کند

مریل‌استریپ نقش ننه‌مکرمه را بازی نمی‌کند

قرارداد بازی «مریل استریپ» در نقش یک نقاش ایرانی لغو شد؛ قراردادی که بر اساس آن کمپانی فاکس در نظر داشت فیلم زندگی «مکرمه قنبری» نقاش خودآموخته ایرانی را با بازی مریل استریپ مقابل دوربین ببرد، به دلیل طولانی شدن زمان لغو شد.

کد خبر : ۲۸۱۷
بازدید : ۱۴۷۷
قرارداد بازی «مریل استریپ» در نقش یک نقاش ایرانی لغو شد؛ قراردادی که بر اساس آن کمپانی فاکس در نظر داشت فیلم زندگی «مکرمه قنبری» نقاش خودآموخته ایرانی را با بازی مریل استریپ مقابل دوربین ببرد، به دلیل طولانی شدن زمان لغو شد.

حدود ١٠ سال قبل خبری مبنی بر بازی مریل استریپ در نقش یک نقاش ایرانی در خبرگزاری‌ها منتشر شد و این بازیگر که تا کنون چندین دوره جایزه اسکار را از آن خود کرده است، بازی در نقش مکرمه قنبری را پذیرفت. مکرمه قنبری، یکی از نقاشان خودآموخته است که آثارش نه تنها در ایران بلکه در بسیاری از کشورهای دیگر هم به نمایش گذاشته شده و به واسطه یکی از نمایشگاه‌هایش در لس‌آنجلس آمریکا، کمپانی فاکس برای ساخت داستان زندگی این نقاش ترغیب شد و امتیاز ساخت فیلم از زندگی او را خریداری کرد.

در آن زمان علی بلبلی، فرزند قنبری، ضمن تایید پذیرفتن نقش مادرش از سوی مریل استریپ به خبرگزاری میراث فرهنگی گفته بود: «داستان زندگی مادر جمع آوری شده و یکی از هنرمندان مطرح هالیوود در حال نوشتن سناریو است. این فیلم قرار است به کارگردانی اسی نیک‌نژاد، هنرمند ایرانی‌الاصل، ساخته شود. مسئولان کمپانی تمایل دارند در صورت صدور مجوز از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فیلم‌برداری را در روستای دریکنده آغاز کنند. در غیراین صورت آنها مجبورند فیلم را با بازسازی صحنه‌ها در هالیوود بسازند».

در این مدت جزئیات بیشتری در مورد ساخت این فیلم منتشر نشد تا اینکه ٢٨ مرداد برخی از سایت‌های خبری به همکاری احتمالی گیبسون با استریپ در فیلم مکرمه قنبری اشاره کردند: «یک شرکت هالیوودی قرار است فیلمی درباره بانوی نقاش ایران، مکرمه قنبری، بسازد که احتمالا کارگردانی آن را مل گیبسون بر عهده دارد و مریل استریپ هم در نقش ننه مکرمه بازی خواهد کرد».

با این حال علی بلبلی که در این مدت مدیریت خانه موزه مکرمه قنبری در روستای دریکنده و دیگر امور مربوط به مادرش را بر عهده داشت، در مورد صحت این خبر به «شرق» گفت: «از این موضوع اطلاعی ندارم و اگر هم این مسئله درست باشد، از طریق ما انجام نشده است. البته درست آن است که اگر کسی بخواهد فیلمی در مورد مادرم بسازد، به سراغ ما بیاید و تا به حال هم این گونه بوده است».

او همچنین در مورد ساخت فیلم زندگی قنبری از سوی کمپانی فاکس گفت: «زمانی که نمایشگاهی از نقاشی‌های مادرم در گالری سیحون، واقع در شهر لس آنجلس آمریکا برگزار شد، نمایندگانی از کمپانی فاکس به دیدن نمایشگاه آمده و پیشنهاد ساخت فیلمی را مطرح کرده بودند که معصومه سیحون نیز این موضوع را به ما اطلاع داد».

بلبلی افزود: «صحبت‌هایی میان ما و این کمپانی انجام و حتی قراردادی منعقد شد. آنها در مورد زندگی مادرم تحقیق کردند و فیلم‌نامه‌ای از سوی یک خانم انگلیسی نوشته شد. قرار بود فیلم‌برداری‌ها در ایران و اروپا انجام شود و آنها برای ساخت فیلم در ایران باید مجوز وزارت ارشاد را دریافت می‌کردند اما درخواست آنها در وزارت ارشاد بدون دریافت پاسخ باقی مانده بود و متاسفانه وقتی زمان از دست برود، فرصت‌ها هم از دست می‌رود؛ چرا که بازیگرانی مانند مریل استریپ مشغله زیادی دارند».

بلبلی درباره وضعیت فعلی این فیلم اظهار کرد: «بعد از پنج سال از بستن قرارداد، مشورت‌هایی کردم و به دنبال آن در نامه‌ای به مسئولان کمپانی فاکس خواستار هماهنگی در این زمینه شدم. در نهایت هم قرارداد لغو شد».


مکرمه قنبری
مریل‌استریپ نقش ننه‌مکرمه را بازی نمی‌کند

مکرمه قنبری در سال ١٣٠٧ در روستای دریکنده مازندران به دنیا آمد. او تا ٦٧ سالگی به عنوان نقاش شناخته نمی‌شد. او گاو محبوبی داشت که برای چراندن آن مجبور بود روزانه مسافت طولانی‌ای را بپیماید اما پس از چندی مکرمه بیمار شد و فرزندانش که نگران سلامتی مادر بودند بدون اطلاع قبلی او حیوان را فروختند.

پس از آن قنبری بسیار غمگین شد و برای غلبه بر احساساتش به نقاشی روی آورد و در اولین اثرش گاوی را با گل و خاک روی سنگ نقاشی کرد. سپس تمام دیوارهای خانه، درها، کدوهای حلوایی و هرآنچه را که می‌توانست نقاشی کرد. یکی از پسرهایش برایش رنگ و کاغذ خرید و با اینکه او قادر به خواندن و نوشتن نبود، بدون هیچ آموزش رسمی‌ای نقاشی را ادامه داد. نخستین نمایشگاه مکرمه در سال ١٣٧٤ در گالری سیحون برپا شد. در سال ١٣٨٤ نیز نمایشگاهی از آثارش در لس‌آنجلس برپا شد. قنبری در سال ٢٠٠١ میلادی برای برپایی نمایشگاهی از آثارش به سوئد رفت و همان سال به عنوان زن سال سوئد برگزیده شد. کارشناسان هنر اروپا آثار قنبری را با نقاشی‌های «شاگال» مقایسه می‌کنند. مکرمه قنبری دوم آبان ١٣٨٤ از دنیا رفت.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید