رمزخوانی جنتی از پیچیدگی چالش‌های فرهنگی

دیپلمات فرهنگی کابینه روحانی دیروز از وزارت ارشاد خداحافظی کرد. علی جنتی که اولین وزیر مستعفی دولت یازدهم به شمار می‌آید روز گذشته در شرایطی پس از 38 ماه کار، ساختمان وزارتخانه در میدان بهارستان را ترک کرد که در مراسم تودیع خود اظهارات صریحی مبنی بر تلاش خود برای عملی ساختن برنامه‌های موردنظر خود و دولت در زمینه فرهنگ مطرح کرد و در این میان از برخی موانع، پیچیدگی‌ها و چالش‌ها بر سر عملی شدن این برنامه‌ها گلایه کرد.

کد خبر : ۲۸۳۲۱
بازدید : ۱۲۶۳
دیپلمات فرهنگی کابینه روحانی دیروز از وزارت ارشاد خداحافظی کرد. علی جنتی که اولین وزیر مستعفی دولت یازدهم به شمار می‌آید روز گذشته در شرایطی پس از 38 ماه کار، ساختمان وزارتخانه در میدان بهارستان را ترک کرد که در مراسم تودیع خود اظهارات صریحی مبنی بر تلاش خود برای عملی ساختن برنامه‌های موردنظر خود و دولت در زمینه فرهنگ مطرح کرد و در این میان از برخی موانع، پیچیدگی‌ها و چالش‌ها بر سر عملی شدن این برنامه‌ها گلایه کرد.

به گزارش فارس، جنتی با بیان اینکه پیش از استقرار در وزارتخانه از دوستانم خواستم مجموعه منویات و بیانات رهبر انقلاب درباره کتاب، موسیقی، سینما و هنرهای نمایشی و... را ببینند و جمع‌آوری کنیم، گفت: در اولین دیدار و ملاقاتی که خدمت معظم‌له هم رسیدم عرض کردم مطالب و سخنان شما را بررسی کردم و تلاش من نیز در ارشاد در این مسیر خواهد بود تا به این دیدگاه‌ها جامه عمل بپوشانیم. جنتی با اشاره به اینکه در طول همین مدت و روزهایی که قرار بود برنامه ارائه دهیم با همکاری بسیاری از دوستان همچون آقای مسجدجامعی و برخی افراد فرهیخته که برنامه فرهنگی دولت را می‌نوشتند برنامه‌ای نوشته و به مجلس ارائه شد و تلاش کردم در این مدت به آن عمل کنم.

احترام به اهل فرهنگ
جنتی به واژه «اعتماد فرهنگی» اشاره کرد و سخنان خود را با مخاطب قرار دادن اهالی فرهنگ این گونه ادامه داد: در روزهای اولی که وارد وزارتخانه شدم در حوزه موسیقی دیداری با پیشکسوتان این حوزه داشتم برخی از آنها اعلام می‌کردند 4 تا8 سال است که پایشان به ارشاد نرسیده، اما من سعی کردم از روز اول بگویم که گذشته را فراموش کنید و مانند دوره آقای خاتمی و مسجدجامعی که به اهالی فرهنگ و هنر احترام می‌گذاشتند ما نیز قصد داریم به شما احترام گذاریم، سعی‌مان هم همین بود تا آنها را دلگرم کنیم. اعتماد فرو ریخته را بازسازی کنیم و امیدها را زنده نگه داریم.

استفاده مراجع از شبکه‌های اجتماعی
وزیر سابق ارشاد به استفاده از دیش و ماهواره که همچنان ممنوع است، اشاره کرد و توضیح داد: استفاده از دیش و ماهواره ممنوع است، اما ببینید چند درصد مردم را وادار کرده‌ایم خلاف قانون عمل کنند. جنتی با تاکید بر اینکه یک روزی هم می‌گفتند چرا از فضای مجازی استفاده می‌کنید، گفت: اما امروز ببینید مراجع تقلید هم دفاترشان روی شبکه‌های اجتماعی همچون تلگرام قرار گرفته است و از آن استفاده می‌کنند؛ بنابراین این اجتناب‌ناپذیر است.

او همچنین با اشاره به اینکه گاهی فضایی در کشور راه انداختند که کسی نتواند در این فضا تنفس کند به توضیح یک ماجرا پرداخت: روزی در سفری به استانی بزرگ رفتم. با نماینده ولی‌فقیه استان که صحبت می‌کردم او گفت با موسیقی مخالفم، گفتم شما مخالفید؟ شما نماینده ولی‌فقیه هستید، اما باید ببینید ولی‌فقیه شما چه فتوایی داده است.

شما نمی‌توانید جدا عمل کنید، وقتی این عنوان را دارید نمی‌توانید بگویید کلا با موسیقی یا تئاتر مخالفم. بر اساس اظهارات وزیر مستعفی ارشاد، «در قم یک گروه کُر برنامه برگزار کرد، محتوایش خوب بود، حجاب خانم‌های برگزارکننده مناسب بود، اما چهار تا خانم که روسری‌شان عقب بود عکسشان را گرفته و بعد عناصر سیاسی عکس را در جامعه مدرسین و خدمت مراجع بردند و فضایی درست کردند که مدیرکل استان نمی‌تواند حتی بماند و مجبور می‌شود استعفا بدهد و برود. می‌‌گویند حواشی است باید تماشاچی‌ها را کنترل کنید اگر قرار بر این است می‌خواهید فیلم بیاورم تا ببینید در مراسم سینه‌زنی و عزاداری خانم‌هایی که ایستاده‌اند چه وضعیتی دارند. باید آنها را هم تعطیل کنیم!»

برافروخته شدن یک امام‌جمعه از تئاتر
جنتی در ادامه این گلایه‌ها به تئاتر هم اشاره‌ای کرد و توضیح داد: گاهی برای یک تئاتر امام جمعه استانی برافروخته می‌شود و با اینکه آن تئاتر را ندیده اما بر اساس گزارش‌ها نظر می‌دهد، هر چند من پشت صحنه این اتفاقات را می‌دانم؛ آنها با معاون اداره‌کل مساله دارند از این رو به تئاتر ایراد می‌گیرند، تئاتری که در تکریم شهدا بوده است. جنتی دراین باره با تاکید بر اینکه تکلیف این مسائل در کشور روشن نیست که باید از ابزارهای فرهنگی و هنری در خدمت به نظام استفاده بکنیم یا نه، گفت: اگر قرار است باشد باید در چارچوب قانون اجرا شود.

وزیر سابق ارشاد با بیان اینکه برخی انگیزه معنوی و دینی دارند و معتقدند باید تعطیل کنیم، تاکید کرد: عده‌ای هم انگیزه سیاسی دارند؛ من در نامه استعفای خودم به رئیس‌جمهور آوردم که در چند ماه مانده تا انتخابات از سوی جناح‌های مخالف دولت، به دولت حمله شدید خواهد شد. همین عده برجام را به شکلی مطرح کردند که گویی هیچ به دست نیاورده‌ایم و خیلی چیزها را از دست داده‌ایم.

وزیر مستعفی دولت یازدهم در ادامه با اذعان به اینکه مجموعه ما در ارشاد نتوانسته بسیاری از دغدغه‌های رهبری در حوزه فرهنگ را مرتفع کند، تاکید کرد: ولی تلاش خود را کرده‌ایم. علی جنتی در پایان اظهارات خود، آینده کار را برای ارشاد خوب توصیف کرد و گفت: گزینه‌ای که به مجلس معرفی شده آقای صالحی‌امیری است او از فرهیختگان و شخصیت‌های ارزشمند است، عمرشان را در این حوزه صرف کرده و امروز وجود ذی‌قیمتی هستند که حتی در طول مدت مدیریت من نیز همراهی خوبی با ارشاد داشتند.

سیدعباس صالحی سرپرست وزارت ارشاد نیز در این مراسم تاکید کرد: علی جنتی را فردی متدین یافتم. شناخت من از دیانت ایشان بیش از پیش شد و این کم نیست. او دین‌نمایی نمی‌کند و از بن دندان به ولایت فقیه و رهبر انقلاب ملتزم است و زهدنمایی منفی ندارد. او با بیان اینکه ادب و تواضع جناب جنتی کم نظیر است، تاکید کرد: ما حس نکردیم آقای جنتی رئیس ما است.

علی جنتی پیش از آنکه به راس وزارت فرهنگ راه یابد به‌عنوان یک دیپلمات شناخته می‌شد؛ دیپلماتی که سابقه سفارت ایران در کویت را در کارنامه دارد. او که از آغاز دوره اصلاحات تا پایان این دوره، سکان سفارت ایران در کویت را به دست داشت، پیش از آن نیز در وزارت ارشاد حضور داشت؛ آن زمان اما معاون بین‌الملل وزیر ارشاد وقت در سال‌های ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۷ بود. با پیروزی محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۸۴ جنتی از کویت فراخوانده و به‌عنوان معاون سیاسی وزیر کشور یعنی مصطفی پورمحمدی منصوب شد، اما در آستانه انتخابات شوراها و مجلس خبرگان در سال ۱۳۸۵ از این سمت کنار گذاشته و بار دیگر به‌عنوان سفیر به کویت فرستاده شد و تا سال ۱۳۸۹ در این سمت باقی ماند. روی کار آمدن دولت حسن روحانی، علی جنتی را از سیاست خارجی به حوزه فرهنگ کشاند؛ وزارتخانه‌ای که در زمان تصدی او همواره با چالش‌هایی روبه‌رو بود. در نهایت همین چالش‌ها استعفای او از این سمت را قطعی کرد.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید