انقلاب بعدی در صنعت خودروسازی

کد خبر : ۲۸۴۳۷
بازدید : ۳۶۴۸

مجمع جهانی اقتصاد با انتشار گزارشی به بررسی وضعیت صنعت خودروی جهان در سال 2030 پرداخته است. این نوشتار با تشبیه وضعیت خودروسازی جهان به آنچه در حوزه عکاسی گذشت، می‌گوید خودروسازی اکنون در حال گذر از دوران سیاه و سفید به عصر دیجیتال است.

خودروسازی در حال گذر از زمان کنونی به دوران جدید نیست، بلکه در حال گذر از 100 سال پیش به عصر نوین است؛ چرا که بیش از 100 سال است که موتورهای احتراق درونی بر صنعت خودرو حکمفرمایی می‌کنند و اکنون این دوران در حال سپری شدن است. با این حال مهم‌ترین تحولی که در حال رقم زدن یک انقلاب در خودروسازی است، فناوری‌هایی هستند که میزان ارتباط راننده با خودرو را افزایش می‌دهند.

همچنین نشریه بیزنس اینسایدر نیز با انتشار مقاله‌ای به عوض شدن وضعیت بازارها در سال 2030 پرداخته است. وضعیتی که موجب می‌شود تا خودروسازان بر سر یک دوراهی قرار بگیرند. به نیاز بازارهای جدید که الزاما همسان بازارهای بزرگ قدیمی نیستند پاسخ بدهند و روش و تنوع محصولات خود را تغییر دهند، یا اینکه به روش کنونی ادامه داده و با آینده‌ای نامعلوم در کسب‌وکار خود مواجه شوند. تقریبا تمامی تحلیل‌ها نشانگر این است که بازار و به تبع آن صنعت خودرو در 15 سال آینده متفاوت از چیزی خواهد بود که هم‌اکنون هست.

فناوری در طول تاریخ تغییرات بسیاری به خود دیده است و با گذشت زمان به سمت بهتر شدن پیش رفته و همواره در این مسیر مزیت‌های فراوانی عاید انسان‌ها به‌عنوان مصرف‌کننده اصلی شده است. تلگراف به تلفن تبدیل شده است و سیم‌های مسی جای خود را به کابل‌های فیبر نوری دادند و روش‌های آنالوگ به دیجیتال تغییر پیدا کردند. همه چیز در طول زمان دستخوش تغییرات شده است و حتی این موضوع روی نحوه عکاسی انسان‌ها هم اثر گذاشته است و آن را هم دیجیتال کرده است.

با رشد فناوری همه چیز تحت تاثیر قرار گرفته است و حتی زندگی اجتماعی انسان‌ها را هم دگرگون کرده است. موج این تغییرات به صنعت خودرو هم رسیده است و می‌توان گفت این موج در حال شکل دهی انقلابی جدید در این صنعت است. محرک‌های این انقلاب در خودروسازی سامانه‌های الکترونیکی، ارتباطی بوده‌اند که برای رفع نیاز مشتریان کاربردی شده‌اند.

تمام فناوری‌های روز به خودروسازی مانند جنرا‌ل‌موتورز این امکان را داده است که خودروهایی امن تر، محکم‌تر با مصرف انرژی بهینه‌تر بسازد و آنها را به سراسر جهان ارسال کند و در رابطه با سایر رقبا نیز روال به همین شکل است. در تاریخچه خودروسازی روزی فراخواهد رسید که موتورهای بنزینی و احتراق داخلی تنها در موزه‌ها و پارکینگ مجموعه‌دارها یافت شوند. به مدت بیش از 100 سال است که خودروها با امکانات مکانیکی و سوزاندن سوخت‌های فسیلی خود را به حرکت در آورده‌اند و وقت آن رسیده است که این موضوع کم کم به فراموشی گذاشته شود و همه چیز جای خود را با باتری‌های لیتیوم یونی یا حتی باتری‌هایی با فرمول‌های جدید و ناشناخته بدهند و آن همه تکاپو در موتورهای عظیم جای خود را به موتورهای برقی کوچک و بی صدا بدهند. به نظر می‌رسد در 5 تا 10 سال آینده خودرو‌سازی به اندازه 50 سال تغییر می‌کند و تحولاتی که در این چند سال ایجاد می‌شود به اندازه 50 سال خودرو‌سازی بوده است.

برای مثال خودروهای دهه 50 میلادی را در نظر بگیرید و حال خودروهای همان شرکت را با آن دوران مقایسه کنید قطعا به تحولی عظیم پی خواهید برید حال پیش‌بینی می‌شود همانقدر تحول در 10 سال آینده از راه خواهد رسید، اما این پیشرفت‌ها در چند بخش صورت می‌گیرد و باعث می‌شود بسترهای لازم برای این کار فراهم شود که یکی از آنها پیشرفت فناوری در ساخت باتری‌ها خواهد بود، به‌طوری‌که باتری‌های کوچک‌تر با توان بسیار بیشتر و اعجاب‌آوری با قیمت بسیار پایین‌تر از آنچه امروزه وجود دارند، ساخته و در خودروها استفاده خواهند شد.

به کمک همین فناوری‌ها خودروهای زیادی تولید خواهند شد که دامنه حرکتی کاملا رضایت بخشی را خواهند داشت. برعکس گذشته آنچه این روزها از آن صحبت می‌شود طرح‌ها و ایده‌های خام نیست که آرزوی بشر بوده است، بلکه طرح‌هایی است که نمونه‌هایی از آنها به مرحله اجرا در آمده‌اند که خودروی نیسان لیف، شورولت بولت و انواع خودروهای تسلا و خودروهای شهری و کوچک بنز همگی از انواع خودروهایی هستند که از نظر قابلیت برای مشتریان امروزی کاملا رضایب بخش هستند. توسعه و پیشرفت در الکترونیک زمینه‌های لازم برای افزایش ایمنی در خودروها را فراهم کرده است، چرا‌که در یک خودروی امروزی یا خودرویی که در آینده ساخته خواهد شد بسیاری از سامانه‌ها از طریق برق کنترل و فعال می‌شوند که نقش مهمی در افزایش ایمنی خواهند داشت.

برای مثال انواع دوربین‌ها ، رادارها ، اسکنر‌ها و حسگرهایی که در خودروها وجود دارند باعث افزایش ایمنی می‌شوند و حتی برخی از آنها می‌توانند در صورت وجود خطر آن را تشخیص داده و نسبت به رفع آن دستورات لازم را اعمال یا اعلام کنند تا توسط راننده انجام شود که این سامانه‌ها خود در نیمه راه هستند، اما یکی از هیجان‌انگیز‌ترین فناوری‌ها که از طریق زیر‌ساخت‌های الکترونیکی فراهم شده است موضوع ارتباطات است که باعث می‌شود افراد بتوانند در هر لحظه ارتباط خود با وسیله نقلیه را حفظ کرده و برای کنترل بهتر و استفاده بهینه‌تر از آن دستورات لازم را از راه دور به خودرو بدهند. با استفاده از امکان ایجاد ارتباط بین تلفن همراه و خودرو کاربر می‌تواند اجازه دسترسی به خودرو را به شخص دیگری از راه دور بدهد. در این صورت افراد در صورت داشتن مجوز لازم برای ورود به خودرو در تلفن همراه خود می‌توانند بدون استفاده از سوئیچ خودرو را روشن و از آن استفاده کنند.

در سامانه‌های ارتباطی این امکان فراهم شده است تا در صورت بروز سانحه مراتب آن و محل وقوع حادثه به نیروهای امدادی یا اپراتورها اطلاع داده شود یا سایر امکانات خودرو از راه دور قابل کنترل باشد و دزدیدن آن را غیر ممکن کند. در این بخش موضوع ارتباط میان خودروها اهمیت خاصی دارد و باعث می‌شود خودروها اطلاعاتی که از محیط به‌دست آورده‌اند را به سایر خودروهای مسیر مخابره کنند و آنها با آنالیز آن بتوانند از خطرها و وضعیت جاده آگاهی پیدا کنند و در صورت همه‌گیر شدن آن تا 80 درصد احتمال بروز تصادفات کم خواهد شد، تصادفاتی که 3 درصد از تولید ناخالص ملی در آمریکا را می‌بلعد و 33 هزارنفر را به کام مرگ می‌کشاند.

منبع: مجمع جهانی اقتصاد

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید