۲ایرانی اسیر در دست دزدان دریایی جان باختند

یک روز پس از آنکه ۹ دریانورد اهل فیلیپین و اندونزی پس از۴ سال اسارت آزاد شدند ۲ ایرانی گروگان در اسارت دزدان دریایی سومالیایی به نام «ولی‌محمد» و «عظیم» نتوانستند شرایط سخت را تحمل کرده و جان باختند.

کد خبر : ۲۸۶۱۹
بازدید : ۱۴۰۲
یک روز پس از آنکه ۹ دریانورد اهل فیلیپین و اندونزی پس از۴ سال اسارت آزاد شدند ۲ ایرانی گروگان در اسارت دزدان دریایی سومالیایی به نام «ولی‌محمد» و «عظیم» نتوانستند شرایط سخت را تحمل کرده و جان باختند.

به گزارش خبرآنلاین یکی از بستگان «عظیم» با تأیید این خبر گفت: فامیل ما نیز مثل ۷ ایرانی دیگری که شهید شدند جان خود را از دست داد و انتشار خبر فقط باعث آزردگی بیشتر خانواده‌های این عزیزان می‌شود.

این در حالی است که پس از انتشار گزارش مربوط به وضعیت ایرانیان اسیر در دست دزدان دریایی سومالیایی استانداری سیستان و بلوچستان از خانواده‌های صیادان و ملوانان اسیر خواست تا برای کمک به آزادی آن‌ها گزارشی به مقامات دولتی ایران بدهند.

بررسی ما حکایت از آن دارد که تا کنون از فرمانداری‌های کنارک و چابهار که محل کار و سکونت خانواده این ملوانان بوده هیچ گزارشی مبنی بر اسارت آن‌ها اعلام نشده بوده‌است.

با این حال از هفته گذشته استانداری سیستان و بلوچستان پیگیر بررسی راهکار و چگونگی نجات اسرای ایرانی شده است.

پیشتر اعلام شده بود که وضعیت جسمی ۲ ایرانی وخیم است که نام یکی از آنها «سعید» است. اینک به نظر می‌رسد وضعیت «سعید» همچنان وخیم باشد.

مرگ یا اسارت طولانی؟
وقتی رسانه‌های دنیا سه‌شنبه گذشته از آزادی ۹ دریانورد فیلیپینی و اندونزیایی پس از ۴ سال خبر دادند و در حالی که ۲ ایرانی دیگر تاب تحمل شکنجه‌های دزدان دریایی را نداشته و جان باختند خانواده ایرانیانی که در چنگ دزدان هستند این پرسش را مطرح کردند که آیا عزیزان ما هم باید اسارتی طولانی مدت را متحمل شود یا منتظر خبر مرگ آن‌ها باشیم؟

این وضع در حالی پیچیده شده است که ارتباط دیپلماتیک ایران و سومالی از نیمه دوم سال ۱۳۹۴قطع شده است. رسانه‌ها دراین‌باره و در پی حمله به سفارت عربستان در تهران نوشت: سومالی برای قطع رابطه با ایران ۵۰ میلیون دلار از عربستان دریافت کرد.

حال پرسش این است که با وضعیت موجود در رابطه ایران و سومالی صیادان و ملوانان ایرانی چه سرنوشتی پیدا خواهند کرد؟

ایرنا هفته قبل درباره سرنوشت دریانوردان فیلیپینی و اندونزیایی گزارش داد: وزارت امور خارجه فیلیپین در بیانیه ای اعلام کرد 5 دریانورد این کشور در میان 29 خدمه کشتی بودند که سال 2012 میلادی در اقیانوس هند ربوده شدند و اکنون آزاد شده اند. این گروه پس از پرداخت باج آزاد شدند. مبلغ پرداخت شده هنوز مشخص نشده است.

یکی از اسرای آزادشده فیلیپینی به نان «آرنل بالبرو» درباره وضعیت روزهای اسارتش گفته است: دزدان دریایی آب آشامیدنی بسیار کمی به ما می‌دادند و ما مجبور به طبخ موش و خوردن آن بودیم.

دیپلماسی سریع دزدان دریایی برای اخاذی
درحالی که هنوز هیچ اقدام رسمی و دولتی برای نجات ایرانیان گروگان گرفته شده صورت نگرفته یکی از اعضای خانواده صیادانی که در اسارت «عبدالولی»، دزددریایی است به خبرآنلاین گفت: ابتدا شخصی که تماس می‌گرفت و پول مي‌خواست به زبانی سخن می‌گفت که ما نمی‌فهمیدیم. اما چند روزی است که تماس گیرنده به زبان ایرانی حرف می‌زند. او گفته است که اگر ۳۰هزار دلار نپردازیم آب و غذای اسرا را قطع می‌کند.

براساس گزارشی که از خانواده اسرا به دست آمده دزدان دریایی سومالیایی که لنج صیادی متعلق به «ابراهیم فروزانمهر» را ربوده و سرنشینان آن را به اسارت گرفتند، ایرانیان را به دو گروه بین خود تقسیم کردند. یکی از دزدان به نام «طرانی» ۴ ایرانی را در اختیار دارد که برای آزادی آن‌ها ۱۵۰هزاردلار مطالبه کرده است. این گروه شامل ناخدای لنج و «جمال‌الدین دهواری» هستند. دیگر صیاد و ملوانان ایرانی در اسارت فردی به نام «عبدالولی» هستند که تا کنون ۸ نفر از این گروه به قول خانواده‌های آنان شهید شده‌اند و تنها ۴ تن دیگر باقی مانده‌اند.

حال این پرسش مطرح است که دزدان دریایی برای اخاذی خود به خوبی از روش‌هایی از جمله گرفتن مترجم بهره برده‌اند در حالی که هنوز مقامات دولت ایران برای نجات اتباع خود ترفندی به کارنبسته‌اند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید