تصاویر/ پایان خشونت‌های هولناک "مرسده"

تصاویر/ پایان خشونت‌های هولناک "مرسده"

متهم در مدت فرارش، با انتشار صداها و تصاویری از حیوانات در فضای مجازی شاکی‌هایش را تهدید می‌کرد

کد خبر : ۲۸۶۲۵
بازدید : ۲۳۳۱۲
بازداشت دختر جنجالی پس از هفت ماه

دختر جوانی که از ٧ ماه پیش با انتشار ویدیوهای ترسناکی از آزار و شکنجه حیوانات موجی از وحشت و انزجار را در میان کاربران فضای مجازی ایجاد کرده بود، با شکایت صاحبان حیوانات بازداشت شد.

این دختر جوان پس از این‌که متوجه این شکایت‌ها شد، فرار کرد و این بار با انتشار ویدیوهای دیگری، شاکیان را تهدید کرد که اگر شکایت‌شان را پس نگیرند، آنها را نیز مثل همین حیوانات شکنجه می‌کند. او در ویدیوهایش صدای ناله حیوانات که شکنجه می‌شدند را منتشر می‌کرد و می‌گفت در صورت پیگیری شکایت‌ها، سرنوشت آنها نیز همین خواهد بود.

بازداشت دختر جنجالی پس از هفت ماه

کلیپ‌های وحشتناک
پنجم فروردین‌ بود که این دختر حیوان‌آزار تحت تعقیب قضائی قرار گرفت؛ چراکه آن روز او ویدیویی را در اینستاگرام منتشر کرد و در آن از آزار و اذیت شدید حیواناتی پرده برداشت که صاحبانشان برای نگهداری چند روزه به او سپرده بودند. پس از انتشار این ویدیو بود که دختر جوان با موجی از اعتراضات شدید مردم روبه‌رو شد و خیلی‌ها نسبت به او ابراز انزجار و نفرت کردند. کامنت‌های زیادی مبنی بر تنفر از این دختر حیوان‌آزار زیر این ویدیو دیده می‌شد.

بعد از آن بود که صاحبان حیوانات با حضور در نیروی انتظامی شکایت کردند و خواستار رهاسازی سگ‌ها و بازپس‌دهی آنها به صاحبانشان شدند. پس از طرح شکایت صاحبان این حیوانات و فعالان حقوق حیوانات از مرسده، پرونده‌ای در دادسرای جرایم رایانه‌ای تشکیل شد و با پیگیری وکیل پرونده درنهایت حکم بازداشت این دختر حیوان‌آزار تحت عنوان اشاعه محتوای مستهجن و تهدید صادر شد.

ادامه تهدیدهای ترسناک
بعد از صدور این حکم بود که مأموران به تحقیق در این رابطه پرداختند و متوجه شدند که وی از محل سکونت خود متواری شده است. گویا مرسده پس از گفت‌وگو با رسانه‌های بیگانه از خانه خود متواری شده بود؛ اما او حتی بعد از اطلاع از شکایت شاکیان نیز دست از کارهای هولناکش برنداشت و این بار در مدت فرارش با انتشار صداها و تصاویری از حیوانات در فضای مجازی، شاکی‌هایش را تهدید کرد که از شکایت خود صرف‌نظر کنند.

بازداشت دختر جنجالی پس از هفت ماه

او در این ویدیوها از الفاظ رکیک و ناسزا نیز استفاده کرد. این دختر در این ویدیو‌ها صدایی از یک سگ در هنگام شکنجه و آزار و اذیت را منتشر کرد و در آن کلیپ، با تهدید صاحبان حیوانات گفت که در صورت برآورده نکردن خواسته‌هایش، خود آنها را به سرنوشت حیوان آزار‌دیده دچار خواهد کرد. ٧ ماه از این ماجرای هولناک گذشت تا این‌که مرسده پیش از ظهر دیروز از سوی مأموران پلیس بازداشت شد.

خلأ قانونی در زمینه حیوان‌آزاری
این در حالی است که لیدا ضیا از گروه «۲۲ جفت چشم» که در حمایت از حیوانات فعالیت می‌کند، درباره جزییات این پرونده به مهر گفت: «افرادی که قصد سفر داشته اما امکان همراه داشتن حیواناتشان را نداشته‌اند با تبلیغات اینترنتی وی برای نگهداری حیوانات روبه‌رو شده و پس از تماس تلفنی حیوانات خود را در اختیار او قرار می‌داده‌اند. اگر چه دختر جوان با حکم جلب قانونی بازداشت شده و در اختیار دستگاه قضائی قرار گرفته است، اما خلأ قانونی در زمینه حیوان‌آزاری سرنوشت او و مجازات احتمالی را دچار ابهام کرده است.»

یک مقام مسئول در پلیس فتا نیز در این‌باره اعلام کرده است: «انتشار تصاویری که باعث جریحه‌دار‌شدن عواطف و احساسات افراد جامعه شود را پیگیری می‌کنیم و در ماه‌های اخیر متأسفانه تعداد زیادی کلیپ حیوان‌آزاری در فضای مجازی منتشر شده است. در چند کلیپ دختر جوانی اقدام به ضرب‌و‌شتم سگ‌ها می‌کند که ما این موضوع را پیگیری می‌کنیم. علاوه بر موضوع حیوان‌آزاری نمی‌توان از جرم انتشار فحاشی‌های رکیک در فضای مجازی گذشت.»

بازداشت دختر جنجالی پس از هفت ماه
در ادامه گلایل بلورچی، کارشناس ارشد حقوق محیط‌زیست با اشاره به برخی فجایع خشونت‌آمیز علیه حیوانات در سال‌های اخیر ازجمله قتل الاغی با ضربه‌های پتک سنگین، سلاخی وحشیانه و شکنجه‌گونِ یک خرس و توله‌های سه ماهه آن، قتل دردناک سگ‌ها با تزریق اسید و اذیت و آزار یک سگ در استان گلستان توسط یک شخص در این‌باره گفت: «همه وقایعی که این روزها در رسانه‌ها گزارش می‌شود، محصول بی‌قانونی است و نبود قانون کارآمد و دارای ضمانت اجرایی جدی زمینه بروز چنین اقدامات وحشیانه‌ای را فراهم کرده است. بنابراین رفع خلأهای قانونی موجود بسیار حایز اهمیت است. حقوق حیوانات شاخه‌ای از حقوق محیط‌زیست است و بجاست که سازمان حفاظت محیط‌زیست تولیت حیوانات اهلی و شهری را پذیرفته و موظف باشد تا از هر حیث با مجموعه‌های مردمی حمایت از حقوق حیوانات همکاری و مساعدت لازم را داشته باشد.»

محمدرضا زمانی، مدیر کمیته حقوقی دیدبان حقوق حیوانات نیز در این‌باره گفت: «نظام حقوق حیوانات در ایران برخلاف جوامع پیشرفته و کنوانسیون‌های بین‌المللی گسترده و متعدد و موجود، آغاز تحول و توجه خویش را نسبت به آنها گذرانده و قوانین و قواعد موضوعه مقرر در این نظام نسبت به حقوق حیوانات، به‌ویژه از حیث مسئولیت کیفری مرتبط بر حیوان‌آزاری و تعرض به سلامت و حیات آنها، رضایت‌بخش نبوده و تضمین‌کننده حقوق طبیعی و قانونی آنها نیست؛ همین مهم موجبات سوءاستفاده هر چه بیشتر جامعه انسانی را نسبت به آنها فراهم آورده است. حیوان‌آزاری در نظام تقنینی کشور تاکنون در معنای خاص آن جرم‌انگاری نشده است و اقدامات مقنن در زمینه حقوق حیوانات، حیات‌وحش و محیط‌زیست مرتبط با آن بسیار محدود بوده است.»

همکاری با محیط‌زیست؛ مجازات مرد مارخور رشتی
این در حالی است که از ابتدای ‌سال‌جاری چندین مورد حیوان‌آزاری منجر به صدور احکام قضائی شده است. پرونده‌هایی که انتشار و تبلیغ آزار و اذیت حیوانات از سوی مجرمان وجه مشترک همه آنهاست.

خردادماه ‌سال‌جاری بود که ویدیویی عجیب در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. این کلیپ به قدری عجیب بود که در زمان کوتاهی به یکی از پربازدیدترین فیلم‌های شبکه‌های اجتماعی تبدیل شد. در این فیلم مردی پس از شکار یک مار پوست آن را با دندان می‌کند و زنده زنده شروع به خوردن آن مار می‌کند.

انتشار این فیلم موجب جریحه‌دار شدن احساسات مردم شد و واکنش‌های تندی را به دنبال داشت؛ اما چند روز پس از انتشار این فیلم رئیس اداره محیط‌زیست شهرستان رشت از دستگیری و محکومیت این مرد حیوان‌آزار خبر داد. این مرد ٤٨ ساله ساکن رشت در شعبه ١٠٥ دادگاه کیفری دو رشت به ٧٤ ضربه شلاق تعلیقی و همکاری با مأموران حفاظت محیط‌زیست در امر حفاظت و جلوگیری از شکار و پاکسازی تالاب‌ها از گونه‌های مهاجم محکوم شد. بنابر اعلام مسئولان محیط‌زیست علت تعلیق در حکم شلاق، همکاری مجرم در امر حفاظت و بهسازی محیط‌زیست است. این مرد باید مدتی در جمع‌آوری گونه‌های مهاجم از تالاب‌ها و همچنین جلوگیری از شکار و صید گونه‌های مختلف با مأموران حفاظت محیط‌زیست همکاری کند.

۲ ماه حبس برای متهم به سگ‌آزاری در آستارا
در اردیبهشت‌ ماه هم فیلم دیگری از حیوان‌آزاری در شبکه‌هاي اجتماعی منتشر شد. در آن فیلم کوتاه فردی در شهرستان آستارا اقدام به آزار و اذیت سگ‌ها می‌کرد. این فیلم خیلی زود به یکی از پربازدیدترین موضوعات شبکه‌های اجتماعی تبدیل شد. هر چقدر بازدید از این فیلم بیشتر می‌شد به همان اندازه هم اعتراض‌ها شدت می‌گرفت؛ تا جایی که برخورد و محکومیت این فرد به یکی از خواسته‌های آن روز شهروندان، دوستداران و حامیان حقوق حیوانات در شهر آستارا و مناطق اطراف تبدیل شد.

چند روز پس از انتشار این فیلم و در اوج واکنش‌های مردمی، محمد‌رضا روشنی، رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست آستارا از شناسایی، دستگیری، تشکیل پرونده و معرفی متهم به دستگاه قضائي خبر داد. این مرد ٤٦ ساله سگ‌آزار بنابر حکم صادره از سوی مقام قضائی آستارا برابر با ماده ٦٣٨ و نیز ماده ١٩ قانون مجازات اسلامی به دو ماه زندان محکوم شده است.
۰
نظرات بینندگان
  • ناشناس ارسالی در

    بیماران روانی و جانیان اول جنایاتشان را با حیوان آزاری شروع میکنند بعد به جنایت و آدم کشی روی میاورند این افراد در صورت آزادی باید تحت نظر باشند چه بسا که جنایت بدستشان روی دهد .لازم است مجازات حیوان آزاری شدت یابد جامعه ما بشدت بیمار است.

  • ناشناس ارسالی در

    به خداوند سوگند یک حیوان زبان بسته و مظلوم بر این چنین موجودات دوپایی توفق دارد!

تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید