قتل معمایی مهندس ایرانی در خاور دور

قتل معمایی مهندس ایرانی در خاور دور

٥ گلوله، چند تا عکس، دو مظنون نصف‌و‌نیمه، هزاران کیلومتر دورتر از مرزهای ایران و یک جسد در ساحل تانگاس در فیلیپین؛ این همه داشته‌های یک پرونده جنایی است.

کد خبر : ۲۸۷۶۵
بازدید : ۳۱۰۱
٥ گلوله، چند تا عکس، دو مظنون نصف‌و‌نیمه، هزاران کیلومتر دورتر از مرزهای ایران و یک جسد در ساحل تانگاس در فیلیپین؛ این همه داشته‌های یک پرونده جنایی است.

پرونده‌ای با سوال‌های بی‌پاسخ. یک پرونده جنایی، یک قتل معماگونه، مبهم و راز آلود. این پرونده آن‌قدر مبهم است که بعد از ٥ ماه از وقوع جنایت تازه پرونده آن در دادسرای جنایی تهران به جریان افتاده است.

قتل معمایی یک مهندس ایرانی در خاور دور
جنایتی که یک شب در کنار ساحل تانگاس فیلیپین رخ داد، چندماه طول کشید تا هویت مقتول آن مشخص شود. مقتولی که یک مرد ٥٤ ساله ایرانی بود.

مردی که برای تجارت با پای خودش به فیلیپین رفته بود، بعد از گذشت چند ماه در تابوت روی شانه‌های نیروهای خدماتی هواپیمایی وارد کشور شد، تا بعد از ٥ ماه بلاتکليفی درکشورش به خاک سپرده شود؛ اما چندهفته بعد از خاکسپاری، این پرونده با شکایت مادر مقتول از یک تاجر و صراف ایرانی ساکن فیلیپین در شعبه ششم دادسرای جنایی تهران به جریان افتاد تا شاید پرده از راز این جنایت برداشته شود.

قتل مهندس ایرانی در ساحل تانگاس فیلیپین
ماجرا اما از یک تصمیم برای سرمایه‌گذاری و ساخت‌وساز در کشور فیلیپین آغاز شد. رضا ٥٤ ساله که تحصیلاتش را در کشور کانادا در رشته عمران به پایان رسانده بود، برای بررسی سرمایه‌گذاری و آغاز یک پروژه بزرگ ساختمانی راهی فیلیپین شد. او که چند‌ سال پیش از همسرش جدا شده بود، در ایران با مادرش زندگی می‌کرد و به خاطر همین مادرش در جریان همه کارهایش قرار داشت.

پس از گذشت چند روز از حضور مقتول در فیلیپین، تماس او با مادرش قطع شد و مادر هم هر روز نگران‌تر از روز گذشته منتظر خبری از پسرش چشم به تلفن دوخته بود. اما خبری از تماس پسر نبود، ٢٠ روز به همین منوال گذشت تا این مادر چشم به‌ راه و نگران دست به دامان برادر و خواهرش در خارج کشور می‌شود. مادر مقتول با برادرش در آمریکا تماس می‌گیرد و او را در جریان می‌گذارد.

دایی مقتول هم به همراه یکی دیگر از خواهرهایش از آمریکا به ایران می‌آیند و پیگیر ماجرا می‌شوند. آنها پس از چند روز پیگیری از سازمان‌هاي مختلف به سفارت فیلیپین می‌روند و آنجا متوجه می‌شوند که خواهرزاده‌شان در فیلیپین به طرز مشکوکی به قتل رسیده است. حالا دولت فیلیپین چند ماه است که به دنبال ردی از هویت فردی است که به ضرب ٥ گلوله در کنار ساحل تانگاس فیلیپین به کام مرگ فرو رفته است.

قتل به ضرب ٥ گلوله
بنابر اعلام مقامات کنسولی فیلیپین، ٢٣ خرداد ‌سال‌جاری، حوالی شب پلیس ساحلی با جسد بی‌جان مردی مواجه می‌شود که در اثر اصابت ٥ گلوله کشته شده بود. پس از کشف جسد، دولت فیلیپین عکسی از مقتول را به همه سفارتخانه‌هایش در کشورهای خاورمیانه ارسال می‌کند تا شاید از این راه هویت مقتول شناسایی شود. همین شد تا دایی و خاله مقتول با مراجعه به سفارت فیلیپین، عکس خواهرزاده‌شان را شناسایی کنند. آن دو برای انجام مقدمات و تشریفات کنسولی و انتقال جسد راهی فیلیپین شدند. آنها بعد از چند روز همراه با خواهرزاده مقتول‌شان به ایران بازگشتند و جنازه او را در ٢٢ مهرماه به خاک سپردند.

یک صراف و یک تاجر تنها مظنونان پرونده
اما این پایان ماجرای قتل مرموز این مهندس سرمایه‌دار ایرانی نبود و ١٤ مهرماه پرونده قتل او در شعبه ششم دادسرای جنایی تهران به جریان افتاد. مادر مقتول با حضور در دادسرای جنایی مدعی شد که پسرش قربانی یک دسیسه شده است. دسیسه‌ای که به گفته مادر مقتول طراحان اصلی آن دو ایرانی‌تبار مقیم فیلیپین هستند. یک تاجر و یک صراف ایرانی که چند سالی است در این کشور کسب‌و‌کار سکه‌ای دارند و از قضا با مقتول هم آشنایی داشتند.

مادر مقتول به‌عنوان شاکی اصلی پرونده قتل پسرش با حضور در شعبه ششم دادسرای جنایی تهران به بازپرس مدیرروستا گفت: «این دو نفر از سال‌ها قبل با پسرم ارتباط برقرار کرده بودند و چند سالی با او مراوده مالی داشتند. پسرم گاهی اوقات از آنها و کارشان در فیلیپین برای من تعریف می‌کرد؛ تا این‌که چند ماه پیش یعنی اوایل خردادماه پسرم تصمیم گرفت به فیلیپین پیش آنها برود. وقتی من دلیل رفتنش را جویا شدم به من گفت که قصد دارد در این کشور پروژه ساختمانی را شروع کند و این کار هم از طرف همان دو نفر به او پیشنهاد شده است.

او به من گفت که قرار است با هم شریک شوند و پروژه بزرگی را در فیلیپین آغاز کنند.» او در ادامه اظهاراتش به بازپرس پرونده گفت: «من اطمینان دارم که پسرم قربانی دسیسه این دو نفر شده است؛ اصلا آنها پسر من را به فیلیپین کشاندند تا آنجا او را به قتل برسانند.» این اظهارات در خصوص ارتباط قربانی با دو ایرانی‌تبار مقیم فیلیپین در حالی از سوی مادر مقتول مطرح می‌شود که پلیس فیلیپین ارتباط بین مقتول و یک تاجر و صراف ایرانی در فیلیپین را تأیید کرده است.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید