انتشار گسترده شایعه زلزله قریب الوقوع در مشهد

کد خبر : ۲۸۸۳۱
بازدید : ۱۲۲۲
رئیس مرکز تحقیقات لرزه شناسی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: مطالب و شایعات روز های اخیر در فضا و شبکه های مجازی مبنی بر زمین لرزه قریب الوقوع در مشهد مبنا و پشتوانه علمی ندارد.
دکتر سید کیوان در گفتگو با ایرنا حسینی افزود: تاکنون امکان پیش بینی زلزله برای فواصل زمانی کوتاه فراهم نشده و این پیش بینی ها بر مبنای احتمالات برای دوره چندین ساله انجام می شود.
وی اظهار کرد: این پیش بینی ها بر مبنای بررسی داده های لرزه ای و دینامیکی زمین و بررسی وضعیت گسل ها و زلزله های به وقوع پیوسته و دوره های تاریخی وقوع این زلزله ها در هر منطقه برای دوره های درازمدت چندین ساله صورت می گیرد.
وی گفت: مشهد و سایر شهرهای استان خراسان رضوی به دلیل قرارگرفتن بر روی گسل ها و منطقه زلزله خیز همواره در معرض خطر زلزله هستند و دستگاه های لرزه نگاری مستقر در استان هر روز تعداد بسیاری زلزله های کوچک و متوسط در این منطقه ثبت می کنند.
حسینی افزود: با این حال امکان تشخیص زمان دقیق یا حدودی و محل دقیق زلزله میسر نیست.
وی اظهار کرد: شهرهای نیشابور، قوچان، تربت حیدریه و کاشمر بیشتر از مشهد در معرض خطر زلزله هستند.
وی ادامه داد: بیش از آنکه پیش بینی زلزله اهمیت داشته باشد، پیشگیری و آمادگی مردم و مسئولان هنگام وقوع زمین لرزه مورد توجه جدی قرار دارد که باید با فرهنگ سازی لازم، مقاوم سازی ساختمان ها در شهرها و روستاها و افزایش سطح آگاهی مردم در این حوزه این آمادگی ایجاد شود.
رئیس مرکز تحقیقات لرزه شناسی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: تاکنون چندین بار نمونه این شایعات و سوء استفاده های ناشی از آن وجود داشته که در این زمینه نیازمند آگاه سازی مردم هستیم.
طی روزهای اخیر شایعات گسترده مبنی بر وقوع زمین لرزه 6 ریشتری در مشهد در شبکه های مجازی انتشار یافته که موجب نگرانی مردم شده است.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید