دشواریِ نوشتن

دشواریِ نوشتن

کتابی دست‌نویس پر از حاشیه‌نویسی و خط‌خوردگی نوشته خالق «مادام بوواری» در فرانسه به حراج گذاشته می‌شود.

کد خبر : ۲۹۰۳۶
بازدید : ۲۵۲۹
کتابی دست‌نویس پر از حاشیه‌نویسی و خط‌خوردگی نوشته خالق «مادام بوواری» در فرانسه به حراج گذاشته می‌شود.

فلوبر پنج سال از زندگی خود را صرف نوشتن مشهورترین رمان خود «مادام بوواری» کرد. این نویسنده به وسواس در سبک و ریزه‌کاری‌های نوشتار مشهور است.

با نگاهی اجمالی به این دست‌نوشته گوستاو فلوبر نویسنده سرشناس فرانسوی به راحتی می‌توان دریافت که فرایند نوشتن برای این هنرمند تا چه اندازه جدی و نفس‌گیر بوده است.

دشواریِ نوشتن

این دست‌نوشته سه‌شنبه حراج می‌شود و انتظار می‌رود که ۶۰۰ هزار یورو به فروش برسد. کارشناسان امر این دست‌نوشته را محصول یک ذهن ادبی بزرگ توصیف می‌کنند.

یکی از کارشناسان حراج درباره این کتاب گفت: «هنگام خواندن کتاب انگار که از چشمان فلوبر به فرایند خلق و جستجو برای کمال نگاه می‌کنید. می‌توان با به پیچیدگی و دشواری فرایند نوشتن برای فلوبر پی‌ برد. از خط خوردگی‌ها و دوباره نوشتن‌ها که بارها در این کتاب تکرار شده به راحتی درمی‌یابیم که از آنچه که نوشته راضی نیست. این کتاب درست نقطه مقابل نامه‌های فلوبر است که به ندرت می‌توان حتی یک خطا در آن‌ها پیدا کرد.»

در این حراجی علاوه بر دست‌نوشته فلوبر آثاری از نویسندگان روس، آلمانی، انگلیسی، ایتالیایی و فرانسوی مربوط به سال‌های ۱۷۸۰ تا ۱۹۰۰ نیز برای فروش عرضه می‌شود.

دست‌نوشته‌ ۲۷۷ صفحه‌ای فلوبر عنوان جواهر این مجموعه را به خود اختصاص داده است. تاریخ نگارش این دست‌نوشته به سال ۱۸۴۸ بازمی‌گردد. فلوبر در آن سال همراه با دوستش ماکسیم دو کمپ به سفر رفته بود. این دو قصد داشتند اثر مشترکی خلق کنند که در آن نوشتن فصل‌های فرد به عهده فلوبر و نوشتن فصل‌های زوج به عهده دوستش بود. این نوشته‌ها تا پایان زندگی فلوبر منتشر نشد.

منبع:‌ گاردین
ترجمه: خبرآنلاین
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید