گاردین: چرا هیلاری از ترامپ بهتر است؟

گاردین: چرا هیلاری از ترامپ بهتر است؟

انتخابات آمریکا همان‌قدر که برای این کشور مهم است، برای دیگر کشورهای دنیا نیز اهمیت دارد. دلیل اصلیِ این اهمیت این است که مفهوم نظم جهانی و جهان مبتنی بر قانون شدیداً درخطر است. ریاست جمهوری دونالد ترامپ جهان را بی‌نظم‌تر ازآنچه هست می‌کند

کد خبر : ۲۹۰۵۸
بازدید : ۱۶۰۰
هیلاری کلینتون رئیس‌جمهوری شایسته خواهد بود

فرادید | روزنامه گاردین به ریاست جمهوری هیلاری کلینتون تمایل دارد. این روزنامه دلیل این تمایل را این گونه توجیه می کند:

وزیر امور خارجه سابق تجربه رویارویی با مشکلات و چالش‌های حساس را دارد. پیروزی دونالد ترامپ برای همه و تمام کشورهای دنیا خطرناک خواهد بود.

انتخابات آمریکا همان‌قدر که برای این کشور مهم است، برای دیگر کشورهای دنیا نیز اهمیت دارد. دلیل اصلیِ این اهمیت این است که مفهوم نظم جهانی و جهان مبتنی بر قانون شدیداً درخطر است. ریاست جمهوری دونالد ترامپ جهان را بی‌نظم‌تر ازآنچه هست می‌کند. ممکن است آمریکا دیگر به‌عنوان قدرت برتر جهان‌دیده نشود، اما هنوز هم تنها قدرت تأثیرگذار بر کل دنیاست. رفتار و سیاست‌های آمریکا این پتانسیل را دارد تا مشکلاتِ مناطق مختلف دنیا را حل کرده و یا برعکس، بر هرج‌ومرج آن مناطق بیفزاید. پیروزی ترامپ برای کشور آمریکا بد و برای جهان خطرناک است. رأی دادن به هیلاری کلینتون بهترین راه جلوگیری از این فاجعه است.

تناقض‌های شخصیتی و اختلاف بر سر سیاست‌های داخلی تِم اصلی مبارزات انتخاباتی امسال بود. پیروزی ترامپ به‌جایگاه آمریکا تقریباً در همه‌جا آسیب می‌زند. رفتارهای احمقانه و خنده‌دارش یک ناهنجاری محسوب می‌شود؛ نه یک جنبه مثبت. این رفتارها علاوه بر مسخره بودن ناراحت‌کننده هستند. باور به اینکه اتخاذ رویکردی دوستانه با ولادیمیر پوتین رویزیونیسم پرخاشگرانه روسیه را از بین می‌برد، چیزی جز حماقت محض نیست. هیلاری کلینتون به داشتن چشم‌اندازی خشونت‌طلب شهرت دارد. اما مردم خسته از جنگ در آمریکا این چشم‌انداز را تعدیل می‌کنند. کلینتون می‌داند که در قرن نوزده با اتخاذ سیاست‌هایی جامع به‌جای تاکتیک‌های بی‌پروا و تک‌رو، شانس بیشتری در رسیدن به اهدافش دارد. او در دوران وزارتش چنین رویکردی پیش گرفت. وی در معامله تاریخی با ایران، ایجاد روابط جدید با کوبا و مدیریت رابطه پیچیده آمریکا و چین نقشی کلیدی داشت. دولت کلینتون باید با هوشمندی هر چه بیشتر بر قدرت نرم تکیه کند. او باید به تغییرات آب و هوایی و برقراری تجارت جهانی عادلانه‌تر توجه کند. آمریکا باید در دیوان کیفری بین‌المللی ثبت‌نام کند و به‌نوعی رهبر عدالت بین‌المللی شود. خانم کلینتون در مورد امتناع واشنگتن در پیوستن به دیوان کیفری بین‌المللی ابراز تأسف کرده است.

گفته می‌شود در صورت راه‌یابی تیم خانم کلینتون به کاخ سفید، باید برخی مسائل حل‌وفصل شوند. کلینتون از جزئیات برنامه‌اش برای افغانستان صحبت نکرده است؛ جنگی چهارده‌ساله که رئیس‌جمهور اوباما قول داده بود به آن خاتمه دهد. اگر او به کاخ سفید و دفتر بیضی راه یابد، باید درباره ده‌ها تن از زندانیان باقی‌مانده در گوانتانامو تصمیم‌گیری کند. هیلاری کلینتون سیاستمداری است که برای حل‌وفصل این مسائل تجربه کافی دارد. اما ترامپ چنین تجربه‌ای ندارد. ترامپ به‌جای اینکه دیکتاتورها را وادار کند جوابگوی جرائم و جنایت‌هایشان باشند، با آن‌ها هم‌دست خواهد شد. او با شکنجه موافق است. رویکردش به مسائل تجاری همانند رویکردش به مسئله مهاجرت است: ساختن دیوار. او گرمایش جهانی را چیزی جز یک فریب و دروغ نمی‌داند. می‌توان در مسائل هسته‌ای به کلینتون اعتماد کرد، اما به ترامپ نه. ریاست جمهوری ترامپ جهشی به سوی ناشناخته‌ها خواهد بود. تعصب، علاقه به اسلحه و رفتارهای تکانه‌ای ترامپ بسیار خطرناک‌اند. به‌احتمال زیاد پیروزی او هرج‌ومرج‌های جهانی را افزایش می‌دهد.

مهم‌ترین مسئله بحران‌های موجود در خاورمیانه است. این بحران‌ها مانع از ایجاد توازن در آسیا می‌شوند. هیچ راه‌حل و پاسخ آسانی برای این مشکل وجود ندارد. خانم کلینتون همان‌قدر که بر مبارزه با داعش تأکید دارد، به حفاظت از غیرنظامیان نیز اهمیت می‌دهد. او پیشنهاد ایجاد منطقه پرواز ممنوع در سوریه را داده است که خطرات زیادی در بردارد. او باید به دنبال راه‌حل بهتر و سیاستی قوی‌تر در خاورمیانه باشد.

در اروپا نیز مسائل زیادی درخطر است. کلینتون نگران آینده این قاره کهن است. ترامپ خواهان کناره‌گیری آمریکا است. او از برکسیت حمایت کرد و ارزشی برای پیمان تجاری ترانس- آتلانتیک قائل نیست. با قدرتمند شدن روسیه، کشورهای اروپایی دیگر نمی‌توانند در تمام امور به آمریکا تکیه کنند. مدیریت امور جهانی تحت‌فشار زیادی قرار دارد، رقابت‌های ژئوپلیتیک بسیار زیاد شده و نقش ایالات‌متحده در تمام این مسائل بسیار حیاتی است. خانم کلینتون کمک کرد اوضاع فاجعه‌آمیز دوران جورج دبلیو بوش تغییر کند. دستاوردهای دیپلماتیک هشت سال گذشته نباید از بین روند. نه بوش و نه اوباما قدرت پیش‌بینی بحران‌هایی که با آن‌ها مواجه شدند را نداشتند. مهم‌ترین مسئله واکنش رئیس‌جمهور است. در این زمینه، تنها هیلاری کلینتون لیاقت ریاست جمهوری آمریکا را دارد.

منبع: Guardian
ترجمه: وب‌سایت فرادید

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید