مسکو و تهران به دنبال احیای همکاریِ فنی نظامی

آلکساندر فومین، رییس سازمان فدرال همکاری های فنی نظامی روسیه از آمادگی مسکو و تهران برای احیای همکاری دوجانبه در این عرصه خبر داد.

کد خبر : ۲۹۱۱۷
بازدید : ۱۱۱۰
آلکساندر فومین، رییس سازمان فدرال همکاری های فنی نظامی روسیه از آمادگی مسکو و تهران برای احیای همکاری دوجانبه در این عرصه خبر داد.

به گزارش "اسپوتنیک"، فومین در مصاحبه ای با "اینترفاکس" با تاکید بر علاقمندی طرف ایرانی به احیای این همکاری گفت: "میان روسیه و ایران یک سلسله از قراردادهایی وجود دارد که سال ها پیش امضا شده بود ولی به دلائل مختلفی به حال تعلیق در آمد. در حال حاضر کار جهت اجرای این قراردادها ازسرگرفته می شود". وی خاطر نشان کرد که این همکاری در حوزه هایی انجام می شود که مشمول تحریم نشده اند.

الکساندر فومین رئیس سازمان فدرال همکاری های فنی-نظامی روسیه روز سه شنبه با اعلام این موضوع، افزود: تهران و مسکو در صدد اجرای برخی قراردادهای تسلیحاتی هستند.

وی در مصاحبه با خبرگزاری روسیا سگودنیا، اظهار کرد: برخی قراردادها با ایران مدت ها پیش امضا شده است که اکنون دو طرف می خواهند اجرای آن را برنامه ریزی کنند.

مقام روسی اظهار کرد: برخی از این قراردادها تعلیق شده بود و برخی نیز در حال اجرا است که این بخش شامل سلاح های انفرادی و سبک می شود.

وی به موضوع قراردادهای تعلیق شده و دلایل این اقدام اشاره ای نکرده است.

فومین همچنین در باره اجرای قرارداد تحویل سامانه های پدافند موشکی اس 300 به ایران اظهار کرد که تهران پرونده شکایت خود از مسکو در محاکم بین المللی را برای دوران تاخیر چند ساله تحویل این جنگ افزارها بسته است.

اس-300 پی ام او یکی از قدرتمندترین سامانه های موشکی زمین به هوای قابل استفاده در ارتفاع های مختلف بشمار می رود که توانایی ردیابی همزمان 100 هدف و درگیری با 12 هدف را دارد و پس از آن نیز دو نسل 400 و 500 تولید شده است.

مسکو سال 2007 قرارداد فروش سامانه های پدافندی اس 300 به تهران را به ارزش 800 میلیون دلار امضا کرد، ولی سال 2010 دیمیتری مدودیف رییس جمهوری وقت روسیه به بهانه اجرای قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برای متوقف کردن فروش سلاح به ایران، آن را معلق کرد در حالیکه سامانه اس 300 دفاعی بود و شامل تحریم ها نمی شد و بخشی از ارزش قرارداد را نیز گرفته بود.

پس از لغو اجرای قرار داد توسط مسکو، ایران علیه شرکت دولتی صادرات سلاح روسیه روس آبارون اکسپورت در دادگاه مصالحه و داوری ژنو اقامه دعوا کرد ولی روسیه نیز به ایران پیشنهاد یک مصالحه را داد که براساس آن سامانه موشکی دفاع هوایی آنتی-2500 را به ایران تحویل دهد، اما ایران این پیشنهاد را رد و بر اجرای توافقنامه اصلی مبنی بر تحویل سامانه موشکی اس-300 تأکید کرد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه مارس سال 2015 دستور تحویل این سامانه های پدافند هوایی به ایران را صادر کرد.

منبع: خبرآنلاین
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید