رژیم‌ غذایی ضدسرطان چه‌ خوراکی‌هایی دارد؟

داشتن یک رژیم غذایی ضد سرطان استراتژی مهمی است که شما می‌توانید از آن برای کاهش خطر ابتلا به سرطان استفاده کنید.

کد خبر : ۲۹۴۹۹
بازدید : ۱۵۹۰
رژیم غذایی ضد سرطان که لازم است بدانیدداشتن یک رژیم غذایی ضد سرطان استراتژی مهمی است که شما می‌توانید از آن برای کاهش خطر ابتلا به سرطان استفاده کنید.

به عنوان مثال انجمن سرطان آمریکا توصیه می‌کند که حداقل پنج وعده میوه و سبزیجات به طور روزانه مصرف کنید و برای ماندن در یک وزن مناسب، مقدار مناسبی از مواد غذایی بخورید. علاوه بر این، محققان به دنبال پیدا کردن مواد غذایی خاصی هستند که ممکن است برای حفاظت از شما در مقابل سرطان مفید باشند. برای مبارزه با سرطان، مواد غذایی و نوشیدنی‌های ذکر شده در این نوشتار را در رژیم غذایی‌تان بگنجانید.

۱. سیر
چندین مطالعه بزرگ نشان داده‌اند کسانی که بیش‌تر سیر می‌خورند کم‌تر به انواع مختلف سرطان، به خصوص در اندام‌های گوارشی مانند مری، معده و روده‌ی بزرگ مبتلا می‌شوند. مواد موجود در این گیاه تند و تیز از تیره‌ی پیازان ممکن است مانع فعالیت مواد سرطان‌زا در بدن شوند، یا می‌توانند مانع تکثیر سلول‌های سرطانی شوند. کارشناسان نمی‌دانند برای جلوگیری از سرطان چه‌قدر سیر باید بخورید، اما یک حبه در روز ممکن است کمک‌کننده باشد.

۲. انواع توت‌ها
به‌عنوان یک خوراکی خوشمزه، مقاومت کردن در برابر خوردن توت‌ها بسیار سخت است. جدای از این، آبدار بودنشان نیز آن‌ها را در زمره‌ی خوراکی‌هایی قرار می‌دهد که با سرطان مبارزه می‌کنند. توت‌ها حاوی آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمندی هستند، بدین معنی که آن‌ها می‌توانند جلوی فرآیند طبیعی تولید رادیکال‌های آزاد را که ممکن است به سلول‌ها آسیب بزنند بگیرند. ترکیبات موجود در توت‌ها همچنین می‌توانند مانع از رشد یا گسترش سرطان شوند.

بنابراین، همین امروز به عنوان بخشی از رژیم غذایی ضدسرطان، یک مشت بلوبری، تمشک، توت‌فرنگی، یا هر نوع توت دیگری که دوست دارید، ‌بردارید و بخورید.

۳. گوجه‌فرنگی
بعضی از تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف گوجه‌فرنگی می‌تواند از مردان در برابر سرطان پروستات محافظت کند. این گردالی‌های قرمز و آبدار می‌توانند از دی‌ان‌اي (DNA) سلول‌های شما در برابر آسیبی که می‌تواند به سرطان منجر شود، محافظت کنند. گوجه‌فرنگی حاوی میزان بسیار بالایی از یک آنتی‌اکسیدان موثر به نام لیکوپن است.

بدن شما لیکوپن را از محصولات فرآوری شده‌ی گوجه‌فرنگی مانند سس بهتر جذب می‌کند، که یعنی ماکارونی تولید شده از گندم کامل با سس مارینارا می‌تواند یک شیوه‌ی خوشمزه برای کمک به کاهش خطر ابتلا به این بیماری باشد.

۴. کلم‌ها
سبزیجات چلیپایی - این گروه حاوی کلم بروکلی، کلم، گل کلم می‌شود - می‌توانند در محفاظت از شما در برابر سرطان بسیار مفید باشند. محققان دریافته‌اند که ترکیبات موجود در این سبزیجات می‌توانند از شما در برابر رادیکال‌های آزادی که به دی‌ان‌ای (DNA) سلول‌های‌تان آسیب می‌زند، محافظت کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند از شما در برابر مواد شیمیایی سرطان‌زا محافظت کنند، به کاهش سرعت رشد تومورها کمک کنند، و باعث مردن سلول‌های سرطانی شوند.

کلم‌ها یک افزودنی خوشمزه و سالم برای رژیم غذایی ضدسرطان هستند.

۵. چای سبز
چای حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است به نام کاتچین، که ممکن است به شیوه‌های مختلف، از جمله ممانعت از آسیب زدن رادیکال‌های آزاد به سلول‌ها، به پیشگیری از سرطان کمک کند. مطالعات آزمایشگاهی نشان داده‌اند که ترکیبات موجود در چای می‌تواند تومورها را کوچک کند و رشد سلول‌های تومور را کاهش دهد. بعضی - نه همه - مطالعات صورت گرفته روی انسان نیز نوشیدن چای را به کاهش خطر ابتلا به سرطان ارتباط داده‌اند. هم چای سبز و هم چای سیاه حاوی کاتچین هستند، اما آنتی‌اکسیدان چای سبز بیش‌تر است، به طوری که شاید بخواهید یک فنجان یا بیش‌تر از آن را در رژیم غذایی ضد سرطان تان بگنجانید.

۶. غلات سبوس‌دار
بر اساس گزارش موسسه‌ی آمریکایی تحقیقات سرطان، غلات کامل حاوی ترکیباتی هستند (از جمله فیبر و آنتی‌اکسیدان) که می‌توانند خطر ابتلا به سرطان را در شما کاهش بدهند. یک مطالعه بزرگ که شامل نزدیک به نیم میلیون نفر بود، نشان داد که خوردن غلات کامل به میزان زیاد، می‌تواند خطر ابتلا به سرطان روده‌ی بزرگ را کاهش بدهد، و همین باعث می‌شود که غلات آیتمی برتر در میان مواد خوراکی مناسب برای مبارزه با سرطان باشند.

بلغور جو دوسر، جو، برنج قهوه‌ای، و نان سبوس‌دار و پاستا همگی نمونه‌هایی از غلات کامل هستند.

۷. زردچوبه
این ادویه‌ی نارنجی رنگ، که یک جزء اصلی در ادویه کاری هندی است، شامل ماده‌ای به نام کورکومین است که می‌تواند در کاهش خطر ابتلا به سرطان مفید باشد. با توجه به گزارش انجمن سرطان آمریکا، کورکومین می‌تواند برخی از انواع سلول‌های سرطانی را در مطالعات آزمایشگاهی مهار کند و روند گسترش سرطان را کند کنَد یا سایز تومورها را در برخی از حیوانات کوچک کند.

پیدا کردن زردچوبه در فروشگاه‌های مواد غذایی آسان است، و شما می‌توانید آن را در رسپی‌های مختلفی استفاده کنید.

۸. سبزیجات برگ سبز
سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج و کاهو منابع خوبی از آنتی‌اکسیدان‌های بتا‌کاروتن و لوتین است. شما همچنین می‌‌توانید این مواد مغذی را در سبزیجاتی پیدا کنید که غالبا به صورت پخته شده مصرف می‌شوند، مانند کولارد سبز، خردل چینی، و کلم کالی. بر اساس گزارش موسسه‌ی آمریکایی تحقیقات سرطان، برخی از مطالعات آزمایشگاهی نشان داده‌اند که مواد شیمیایی موجود در این سبزیجات ممکن است رشد برخی از انواع سلول‌های سرطانی را محدود کنند.

۹. انگور
پوست انگور قرمز یک منبع غنی از آنتی‌اکسیدانی به نام رسوراترول است. آب انگور نیز حاوی این آنتی‌اکسیدان است. بر اساس گزارش موسسه‌ی ملی سرطان، رسوراترول ممکن است در ممانعت از شروع سرطان یا گسترش آن مفید باشد. مطالعات آزمایشگاهی نشان داده‌اند که این آنتی‌اکسیدان رشد بسیاری از انواع سلول‌های سرطانی را محدود می‌کند؛ در مردان، مصرف مقادیر متوسط از آب انگور قرمز با کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات مرتبط است.

۱۰. لوبیا
میوه و سبزیجات خاص و دیگر غذاهای گیاهی دریافت به دلیل داشتن میزان زیادی آنتی‌اکسیدان معروف و شناخته‌شده هستند، اما دانه‌ها اغلب ناعادلانه از فهرست مواد غذایی دارای آنتی‌اکسیدان کنار گذاشته می‌شوند. برخی از دانه‌ها، به خصوص لوبیا چیتی و لوبیا قرمز، منابع فوق‌العاده‌ای از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند و باید در رژیم غذایی ضد سرطان گنجانده شوند. لوبیا همچنین حاوی فیبر است، و بنا به گفته‌ی انجمن سرطان آمریکا خوردن یک رژیم غذایی حاوی فیبر بالا می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک کند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید