بیشتر آگهی‌های پیش‌فروش خودرو بی‌اعتبار است!

در شرایطی که فعالیت گسترده کلاهبرداران در بازار پیش فروش و فروش اقساطی خودرو تعداد قابل توجهی از شهروندان را دچار ضرر و زیان کرده است یک سازمان مسوول هشدار داد که بیشتر آگهی‌های پیش ‌فروش خودرو، فاقد اعتبار و غیر قانونی است.

کد خبر : ۲۹۵۳۴
بازدید : ۱۶۶۱
در شرایطی که فعالیت گسترده کلاهبرداران در بازار پیش فروش و فروش اقساطی خودرو تعداد قابل توجهی از شهروندان را دچار ضرر و زیان کرده است یک سازمان مسوول هشدار داد که بیشتر آگهی‌های پیش ‌فروش خودرو، فاقد اعتبار و غیر قانونی است.

به گزارش ایسنا، شاید شما نیز جزو آن دسته از افرادی باشید که با اعتماد به آگهی پیش فروش خودرو در سایت‌های اینترنتی یا دیگر رسانه‌ها، اقدام به معامله با این شرکت‌ها و واریز وجه پیش پرداخت برای خرید خودرو کرده‌اید اما پس از مدتی فروشنده مربوطه متواری شده و نه از پول شما خبری بوده و نه از خودروی وعده داده شده.

یکی از پر سر و صدا ترین پرونده‌های کلاهبرداری در بازار فروش اقساطی و پیش فروش خودرو در سال‌های اخیر، کلاهبرداری شرکت "نگین خودرو آفتاب" است که پرونده آن همچنان در دستگاه قضایی در حال رسیدگی است و تعداد زیادی از شهروندان مالباخته، شاکی آن هستند.

در این زمینه عباس جعفری دولت آبادی - دادستان تهران، اعلام کرده بود که " تاکنون ۱۵۰۰ نفر علیه مدیران شرکت نگین خودرو آفتاب طرح شکایت کرده‌اند و پلمب این شرکت نیز با دستور مقام قضایی و به دلیل تخلفات بی‌شمار و با هدف جلوگیری از تخلفات بیشتر صورت گرفته است".

در این شرایط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان وارد میدان شده و تمام آگهی‌های پیش فروش خودرو که از سوی شرکت‌های متفرقه، واسطه‌ها و واردکنندگان غیر رسمی خودرو منتشر می‌شود را غیر قانونی اعلام کرده است.

این سازمان اعلام کرده که براساس ماده پنج آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، پیش‌ فروش خودرو صرفاً توسط نمایندگان رسمی واردکننده خودرو و پس از اخذ مجوز، مجاز خواهد بود و تمام آگهی‌های پیش‌ فروش خودرو توسط اشخاص حقیقی و حقوقی فاقد نمایندگی رسمی واردات، از حیث اعتبار ساقط است.

سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از تمام متقاضیان خرید خودروهای وارداتی خواسته است از هرگونه انعقاد قرارداد پیش خرید خودرو و پرداخت وجه به شرکت‌هایی که نمایندگی رسمی از شرکت خودروساز خارجی ندارند، اکیدا خودداری کنند.

در این زمینه مصرف‌کنندگان می‌توانند از طریق سایت دبیرخانه هیات عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی کشور به نشانی www.iranianasnaf.ir لیست شرکتهایی که نمایندگی رسمی خودروسازان خارجی در ایران هستند را ملاحظه و تنها با این شرکت‌ها معامله کنند.

این اطلاعیه در حالی است که در حال حاضر تنها تعداد محدودی از شرکت‌های واردکننده خودرو به ایران دارای نمایندگی رسمی از خودروسازان خارجی هستند و اکثر قریب به اتفاق آگهی‌های فروش اقساطی و پیش فروش خودرو از سوی شرکت‌های متفرقه، واسطه‌ها و دلالان این بازار منتشر می‌شود.

بنابراین طبق نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت، بیشتر آگهی‌های پیش فروش خودرو که در حال حاضر در سایت‌ها و روزنامه‌ها منتشر می‌شود غیر قانونی و فاقد اعتبار است و شهروندان بهتر است برای جلوگیری از ضرر و زیان احتمالی از معامله با این شرکت‌ها خودداری کنند.

پیش از این نیز رییس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان نسبت به کلاهبرداری شرکت‌های پیش فروش و فروش اقساطی خودرو هشدار داده بود. محمد جعفری اظهار کرده بود:" نوع فعالیت شرکت‌های لیزینگ خودرویی به‌گونه‌ای است که احتمال عدم عمل به تعهدات در آن زیاد است. وقتی یک شرکت، خودرویی را قسطی فروخته و حداقل نیمی از مبلغ آن‌را به عنوان پیش‌پرداخت دریافت می‌کند، عملا تضمینی وجود ندارد که خودرو را در زمان یاد شده تحویل خریدار دهد".
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید