اشک‌های پشیمانی دو قاتل رهاشده از اعدام

دو مرد اعدامی که هردو در پرونده‌های جداگانه دست به جنایت زده بودند، پس از این‌که توانستند رضایت خانواده‌های اولیای دم را جلب کنند، مقابل قضات جنایی دادگاه کیفری ایستادند و این‌بار از جنبه عمومی جرم محاکمه شدند.

کد خبر : ۲۹۸۲۸
بازدید : ۱۹۵۸
دو مرد اعدامی که هردو در پرونده‌های جداگانه دست به جنایت زده بودند، پس از این‌که توانستند رضایت خانواده‌های اولیای دم را جلب کنند، مقابل قضات جنایی دادگاه کیفری ایستادند و این‌بار از جنبه عمومی جرم محاکمه شدند.

در این پرونده‌ها یکی از متهمان بر سر خرید و فروش مواد مخدر مردی را به قتل رساند و دیگری نیز یک مرد آشنا را با ضربات چاقو از پا درآورد.

جنایت در خیابان
نخستین پرونده مربوط به روز ٢٧ مهرماه ‌سال ٩٠ است. در آن روز خبر یک درگیری مرگبار به ماموران پلیس پایتخت رسید و آنها برای پیگیری ماجرا راهی محل حادثه در خیابان مالک اشتر شدند. با حضور ماموران در محل مشخص شد که مرد ٣٦ ساله‌ای به نام وحید با ضربات چاقو کشته و قاتل نیز پس از این درگیری مرگبار با یک خودرو پرشیا از محل متواری شده است.

تحقیقات در این‌باره آغاز شد و درنهایت ماموران موفق شدند قاتل را شناسایی کنند، اما تجسس‌های پلیس نشان داد که قاتل به نام فرشید ٤٧ ساله از محل زندگی خود متواری شده است. پیگیری‌ها برای ردیابی او آغاز شد و درنهایت یک‌سال بعد یعنی روز ٢٧ تیر‌ماه سال ٩١ در مخفیگاهش دستگیر شد. او در بازجویی‌ها به قتل وحید اعتراف کرد و گفت: «وحید را از قبل می‌شناختم. چون با او اختلاف داشتم، روز حادثه در خیابان با هم درگیر شدیم و من هم با ضربات چاقو او را به قتل رساندم.»

با اعترافات این فرد، پرونده وی با صدور کیفرخواست به دادگاه کیفری استان تهران فرستاده شد. وی در این شعبه پای میز محاکمه ایستاد و به درخواست اولیای دم به قصاص محکوم شد. این حکم به تأیید قضات شعبه ٢٠ دیوانعالی کشور رسید و به مرحله اجرا درآمد که اولیای دم رضایت بدون قید و شرط خود را اعلام کردند.

بنابراین، این مرد زندگی دوباره یافت و از مجازات اعدام رها شد. پرونده این مرد بار دیگر به دادگاه کیفری فرستاده شد و او این‌بار از جنبه عمومی جرم و در شعبه دوم دادگاه کیفری استان تهران پای میز محاکمه ایستاد.

وی در این شعبه به هیأت قضائی گفت: «از وحید کینه به دل داشتم. او پسرم را معتاد کرده بود و با حرف‌هایش باعث شده بود که همسرم از من جدا شود. او زندگی مرا از هم پاشید و درنهایت هم همسرم را به عقد موقت خودش درآورد. به همین دلیل خیلی از دستش عصبانی بودم. برای همین چندبار با او درگیر شدم تا این‌که روز حادثه بار دیگر او را در خیابان دیدم و با هم درگیر شدیم. او با چوب به سرم زد. من هم چوب را از او گرفتم اما ناگهان وحید به رویم چاقو کشید. من هم برای دفاع از خودم با چوب چند ضربه به سرش زدم که روی زمین افتاد. همان لحظه چاقو را از او گرفتم و چند ضربه زدم، بعد هم که متوجه شدم جان باخته است برای همین از ترس فرار کردم، اما باور کنید قصد کشتن نداشتم و حالم خیلی بد بود. الان هم به شدت پشیمان هستم و هر روز و هر شب اشک می‌ریزم و توبه می‌کنم. در این مدت ٥‌سال به‌شدت تنبیه شده‌ام و از قضات دادگاه می‌خواهم در مجازاتم تخفیف قایل شوند. من قصد دارم زندگی گذشته‌ام را جبران کنم برای همین از شما می‌خواهم زودتر مرا آزاد کنید.»

در پایان نیز بعد از صحبت‌های متهم، هیأت قضائی وارد شور شدند تا رأی خود را در این‌باره صادر کنند.

قتل به‌خاطر معامله مواد مخدر
دومین محکوم به اعدام نیز ٢٠ شهریورماه ‌سال ٩٢ در پاکدشت دست به جنایت زد. او که پس از قتل جسد مقتول را در کانال آب کشاورزی انداخته بود، پس از دستگیری اعتراف کرد که به‌خاطر اختلاف بر سر خرید مواد مخدر دست به این قتل زده است. این مرد ٣٠ ساله پس از اعتراف در دادگاه کیفری محاکمه و با حکم قضات جنایی به قصاص محکوم شد، اما پس از صدور این رأی توانست با پرداخت دیه رضایت اولیای دم را جلب کند و از مجازات اعدام رهایی یابد. بنابراین پرونده او نیز بار دیگر به دادگاه کیفری فرستاده شد و این مرد در شعبه دهم دادگاه کیفری یک استان تهران از جنبه عمومی جرم محاکمه شد.

وی در این جلسه به هیأت قضائی گفت: «از چند‌ سال پیش اعتیاد شدیدی به مواد مخدر پیدا کردم و از خانواده‌ام طرد شدم. برای همین برای تأمین هزینه‌هایم خرده‌فروشی مواد مخدر می‌کردم. مقتول هم مشتری‌ام بود که روز حادثه پیش من آمد و ٢٠‌هزار تومان تریاک از من خرید، اما وقتی مواد را به او دادم گفت که هیچ پولی ندارد تا به من بدهد. من هم که تحت‌تأثیر مصرف مواد مخدر حال طبیعی نداشتم، عصبانی شدم و با هم درگیر شدیم. در این درگیری به رویش چاقو کشیدم اما چاقو به گردنش خورد و روی زمین افتاد. من هم از ترس جسدش را در کانال آب کشاورزی انداختم و فرار کردم. چند روز بعد هم از طریق آخرین تماس تلفنی‌ام دستگیر شدم. در این مدتی که در زندان به سر می‌برم مواد مخدر را ترک کرده‌ام و خانواده هم با کلی زحمت توانستند با پرداخت دیه رضایت اولیای دم را جلب کنند. حالا هم می‌خواهم گذشته‌ام را جبران کنم و از دادگاه تقاضای تخفیف مجازات دارم.»

در پایان این جلسه نیز هیأت قضائی وارد شور شدند و متهم را به ٣‌سال زندان محکوم کردند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید