10 نقشه سیا برای ترور فیدل؛ از معشوقه اغواگر تا صدف انفجاری!

10 نقشه سیا برای ترور فیدل؛ از معشوقه اغواگر تا صدف انفجاری!

در سال‌های اولیه زمامداری فیدل کاسترو در کوبا سازمان اطلاعات آمریکا توطئه‌های بسیاری برای ترور وی ریخت، توطئه‌هایی که برخی از آنها به اندازه یک فیلم تخیلی-کمدی مضحک بودند، از انفجار سیگار گرفته تا نقشه برای ریزش ریش کاسترو.

کد خبر : ۳۰۰۹۹
بازدید : ۷۶۰۶
10 نقشه سیا برای ترور فیدل؛ از معشوقه اغواگر تا صدف انفجاری!

در سال‌های اولیه زمامداری فیدل کاسترو در کوبا سازمان اطلاعات آمریکا توطئه‌های بسیاری برای ترور وی ریخت، توطئه‌هایی که برخی از آنها به اندازه یک فیلم تخیلی-کمدی مضحک بودند، از انفجار سیگار گرفته تا نقشه برای ریزش ریش کاسترو.

در فوریه 1959، فیدل کاسترو نخست‌وزیر کوبا شد. از آن زمان، به گفته مردی که مسئول حفاظت از جان کاسترو بود، وی بیش از 600 سوءقصد را از سر گذراند. فابین اسکالانته (Fabian Escalante)، رئیس سابق محافظان کاسترو می‌گوید که این سوءقصد‌ها را می‌توان به ترتیب زیر طبقه‌بندی کرد: دولت آیزنهاور سعی کرد کاسترو را 38 بار ترور کند؛ کندی 42 بار، جانسون 72 بار، نیکسون 184 بار، کارتر 64 بار، ریگان 197 بار، بوش پدر 16 بار و کلینتون 21 بار. (درباره صحت ادعای اسکالانته، بالاخص ترور‌ها پس از دوران نیکسون، شک و تردیدهایی مطرح می‌شود.) سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) از روش‌های بسیار عجیبی برای ترور کاسترو استفاده کرده است.

1. معشوقه افسونگر. ماریتا لورنز (Marita Lorenz)،‌ یکی از بسیار معشوقه‌های کاسترو، پذیرفت با سیا همکاری کرده و کپسول‌های حاوی سم را به وی بخوراند. وی توانست کپسول‌ها را درون کرم پوستش به داخل اتاق خواب ببرد، اما این کپسول‌ها در داخل کرم حل شدند و وی نیز شک داشت که بتواند کاسترو را وادار به خوردن کرم پوست کند. لورنز بعدها گفت که کاسترو به نحوی از نقشه وی مطلع شده و تفنگش را به او داد. لورنز به کاسترو گفت: «نمی‌توانم این کار را انجام دهم فیدل!»

10 نقشه سیا برای ترور فیدل

2. لباس شنای زهرآلود. سیا تصمیم گرفت در بحبوحه نبرد خلیج خوک‌ها به رهبر کوبا یک لباس شنا هدیه دهد! در سال 1975، کمیته اطلاعات سنا اعلام کرد «مدارکی محکم» در اختیار دارد که نشان می‌دهد سیا قصد داشت با ارائه یک لباس آغشته به میکروب و باکتری به کاسترو وی را دچار یک بیماری پوستی شدید (و احتمالا بدتر) کند. این نقشه ظاهرا قرار بود توسط یک وکیل آمریکایی به نام جیمز بی‌. دوناوان (James B. Donovan) که برای آزادی زندانیان خلیج خوک‌ها عازم مذاکره با کاسترو بود، اجرا شود. آسوشیتد‌پرس در سال 1975 گزارش داد که نقشه با تصمیم دوناوان برای ارائه یک لباس شنای دیگر عقیم ماند.

10 نقشه سیا برای ترور فیدل
3. سرنگ تزریق زیرپوستی خودکار. یک آمپول زیرپوستی به طرز ماهرانه‌ای در یک خودکار جاسازی شده و سپس فردی سوزن بسیار کوچک سرنگ را که آغشته به یک زهر بسیار کشنده است به کاسترو تزریق خواهد کرد.

4. سیگاری که منفجر می‌شود. این یک شوخی نبود. قرار بود مواد منفجره سیگار به اندازه‌ای باشد که سر کاسترو را نیز منفجر کند. در سال 1967، روزنامه ستردی‌ایوینیگ‌پست گزارش داد که یک افسر پلیس نیویورک‌ مسئول اجرای این ایده شده و انتظار می‌رفت که در حین حضور کاسترو در سازمان ملل در سپتامبر 1960 این نقشه اجرایی شود.

5. سیگار مسموم. سیا شاید از نقشه سیگار انفجاری دست کشید اما هنوز هم ایده‌هایی برای دستکاری سیگار بررسی می‌شد. سازمان جاسوسی آمریکا تاجایی پیش رفت که یک مأمور دو جانبه را برای آغشته کردن سیگار کاسترو به سم بوتولین استخدام کرد. این سم می‌توانست وی را در مدت کوتاهی از پای درآورد. گفته می‌شود در فوریه 1961 این سیگار به مأمور دوجانبه داده شد اما ظاهرا وی در نهایت به دلیل ترس از اجرای سوءقصد منصرف گشت.

10 نقشه سیا برای ترور فیدل

6. صدف انفجاری. سیا با اطلاع از علاقه کاسترو به غواصی قصد داشت مواد منفجره را در صدفی در مکان مورد علاقه وی جاسازی کند. آنها می‌خواستند صدفی با رنگ‌آمیز جذاب ایجاد کنند تا مطمئن شوند که نظر کاسترو به آن جلب خواهد شد. پس از اینکه وی به قدر کافی نزدیک می‌شد صدف منفجر می‌گشت.

7. ریزش مو. گزارش کمیته اطلاعات سنا در سال 1975 پرده از یک نقشه مضحک برداشت. مردان سیا اعتقاد داشتند که به هم ریختن ریش‌های کاسترو به معنای به هم ریختن قدرت وی است. ایده سازمان اطلاعات آمریکا در آن زمان این بود که اگر ریش‌های کاسترو بریزند مردم کوبا وی را فردی ضعیف خواهند دید. توطئه‌ای برای استفاده از نمک تالیوم، ماده اصلی تشکیل دهنده داروهای موبر، در سیگار یا کفش‌های کاسترو طراحی شد. این ماده شیمیایی قرار بود از طریق پوست یا استنشاق جذب شده و منجر به ریزش موهای کاسترو شود.

8. ماده توهم‌زای ال‌اس‌دی. در نقشه‌ای برای بی‌اعتبار ساخت کاسترو، و نه کشتن وی، قرار شد یک ایستگاه رادیویی که وی در آن به صورت زنده سخن می‌گفت، با موادی شبیه ال‌اس‌دی بمباران شیمیایی شود. زمانی که کاسترو در این برنامه زنده دچار توهم می‌شد، کوبایی‌ها فکر می‌کردند که وی دیوانه شده و اعتمادشان به او سلب می‌شد.

9. دستمال آغشته به باکتری مرگبار. سیا ظاهرا شدیدا درگیر انتقال باکتری و سم به فیدل بود زیرا نقشه کشیده بودند دستمالی آغشته به باکتری را که منجر به بیماری و مرگش می‌شد را به وی دهند.

10. میلک‌شیک مسموم. به گفته اسکالانته، سیا در سال 1963 فاصله بسیار کمی با ترور کاسترو داشت. در این توطئه قرار بود یک دسر میلک‌شیک مسموم به وی خورانده شود. اما زمانی که گارسون (آدمکش) قرار بود کپسول حاوی سم را از فریزری در هتل هیلتون هاوانا بردارد، کپسول به یخ‌های فریزر چسبید و وقتی وی سعی کرد آن را جدا کند، پاره شد.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید