تداوم سقف شکنی دلار

کد خبر : ۳۰۲۱۷
بازدید : ۱۳۶۷

يكي از روش‌هاي پيش‌بيني قيمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر اين اساس در این صفحه روندهاي قيمتي بازارهای مهم ایران و جهان به نمايش گذاشته شده‌اند. همچنين در متن مربوط به هر قسمت روند آتي قيمت‌ها براساس شواهد موجود پيش‌بيني شده‌اند.

بازار سهام

خوش‌بینی به بازارها در روز تعطیل

روز یکشنبه شاخص کل بورس با رشد 84 واحدی (1/ 0 درصدی) برای ششمین روز در 7 روز معاملاتی اخیر صعودی شد. با وجود تعطیلی بازارهای جهانی، نمادهای فلزات اساسی به ویژه تولیدکنندگان روی با بیشترین رشد قیمت همراه شدند. روز دوشنبه با خوش‌بینی به تداوم رشد تقاضا، احتمال کاهش تولیدات چین و افت اندک شاخص دلار، قیمت روی سقف 9‌ساله، سرب سقف 5‌ساله و مس سقف 6000 دلاری را لمس کردند، اما همچنان افزایش سفته بازی و حباب مسکن چین احتمال عدم پایداری رشد قیمت جهانی کالاها را ارائه می‌دهد. روز یکشنبه نمادهای «فارس» و «حکشتی» با حمایت حقوقی‌ها، همچنین «شفن» با رشد قیمت جهانی متانول (عامل حمایت از سایر پتروشیمی‌های تولیدکننده متانول) بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشت. با وجود اثر مثبت رشد نرخ دلار، اما توقف نمادهای بانکی و خودرویی و تثبیت «خودرو» زیر کف تکنیکال عوامل ابهام در بازار هستند.

بازار ارز

صعود بدون توقف دلار

روز یکشنبه هر دلار آمریکا با رشد 46 تومانی به نرخ 3818 تومان معامله شد. ارزش جهانی دلار در سه هفته اخیر بیشترین رشد سه‌هفته‌ای از سال 2008 را ثبت کرد و همچنان در سقف 14 ساله نوسان می‌کند. امری که با رشد تقاضای آربیتراژی از دلار حمایت می‌کند؛ بنابراین افزایش نرخ درهم تا سطح 1086 تومانی، با توجه به نرخ برابری ثابت دلار و درهم از دلار حمایت کرد. علاوه بر این شاهد افزایش تقاضای آربیتراژی از مرزهای ترکیه و سلیمانیه عراق بودیم. به این ترتیب روز یکشنبه سومین کانال شکنی دلار در پاییز رقم خورد و دلار بالاتر از سطح 3800 تومانی قرار گرفت. افزایش تقاضا به‌صورت سنتی با نزدیک شدن به سال نوی میلادی نیز از نرخ دلار حمایت می‌کند. با توجه به رشد 7/ 3 درصدی نرخ دلار در یک هفته اخیر، افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها محتمل است.

بازار سکه

تداوم نوسانات اندک سکه

روز یکشنبه هر سکه طرح جدید با رشد 2 هزار تومانی همراه شد. رشد 46 تومانی نرخ دلار در شرایط تعطیلی بازار طلای جهانی از سکه حمایت کرد. با رشد شاخص دلار (در سقف 14 ساله) اونس طلا روز جمعه به کف 9 ماه و نیم اخیر رسید. دوشنبه نیز با وجود رشد اندک اونس طلا، اما همچنان نوسانات طلا نزدیک سطح 1190 دلاری رقم خورد. در بازار ارز، پس از عبور نرخ دلار در هفته گذشته از سقف 3700 تومانی، روند صعودی دلار تشدید شد، اما همچنان افزایش عرضه و کاهش تقاضای فصلی می‌تواند دلار را از سطح مزبور بازگرداند. عدم ریزش سکه همگام با ریزش 120 دلاری اونس طلا در هفته‌های اخیر باعث کم واکنشی سکه به رشد نرخ دلار شد. با این وجود همچنان حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه بالاتر از 40 هزار تومان تثبیت شد.

بازار طلای جهانی

تثبیت طلا زیر 1200 دلار

دیروز ساعت 16 اونس طلای جهانی به قیمت 1189 دلار معامله ‌شد. نوسان شاخص دلار در سقف 14‌ساله، اونس طلا را زیر سطح 1200 دلاری حفظ کرده است. با تقویت احتمال افزایش نرخ بهره در نشست 14-13 دسامبر فدرال رزرو و چشم‌انداز تسریع روند افزایش نرخ بهره در سال‌های آتی و با شکستن کف حمایتی 1200 دلاری، اونس طلا روز جمعه به کف 9 ماهه (2/ 1171 دلار) رسید. اما دوشنبه با افت اندک شاخص دلار، افت بازارهای سهام همچنین شناسایی کف قیمتی، اونس طلا با رشد اندکی همراه شد. افت قیمت نفت و نگرانی‌ها از رفراندوم 4دسامبر ایتالیا بازارهای سهام اروپا را با افت همراه کردند. انتظار می‌رود عوامل سیاسی اروپا (رفراندوم ایتالیا، انتخابات فرانسه و آلمان) در میان مدت بر اونس طلا اثرگذار باشند. افزایش تقاضای فیزیکی طلا از سوی آسیا می‌تواند در شرایط کنونی از اونس طلا حمایت کند.

بازار اوراق مسکن

حرکت «تسه»ها در کف

روز یکشنبه اوراق تسهیلات مسکن اسفند93 (تسه9312) با افت یک درصدی برای نهمین روز در 10 روز اخیر نزولی شدند. از ابتدای آذر با کاهش تقاضا، قیمت «تسه»ها به کمترین سطح در سال جاری رسید و نوسانات اوراق در سطح مزبور تداوم یافت. به این ترتیب، با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی وام به 6/ 21 درصد رسیده است. آمارهای بانک مرکزی افزایش 2/ 21 درصدی حجم معاملات نسبت به مهر و افزایش 1/ 4 درصد نسبت به آبان سال گذشته اشاره دارد؛ موضوعی که حمایت کف 78 هزار تومانی از «تسه»ها در نیمه دوم آبان را رقم زد. با این وجود قیمت مسکن نسبت به مهر رشد 1/ 0 درصدی و نسبت به آبان سال گذشته رشد 3/ 7 درصدی را ثبت کرد. رشد قیمت مسکن در شرایط پایین بودن قدرت خرید متقاضیان، مانع از رشد قابل توجه تقاضا است.

بازار نفت

تشدید نوسانات نفت پیش از نشست اوپک

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 46 دلار معامله ‌شد. همچنان ابهامات در توافق 30 نوامبر اوپک و سطح بالای شاخص دلار عوامل فشار بر نفت هستند. لغو جلسه میان کشورهای اوپک و غیراوپک (28 نوامبر) ابهامات بر سر توافق میان اعضای اوپک را تشدید کرد. علاوه بر این مجددا وزیر نفت انرژی عربستان اعلام کرد بدون کاهش سقف تولیدات اوپک هم بازار نفت می‌تواند به تعادل برسد. با این وجود، تشکیل جلسه میان اعضای اوپک در وین و سفر وزرای نفت الجزیره و ونزوئلا به روسیه برای متقاعد کردن این کشور برای شرکت در کاهش تولیدات (به جای فریز سطح تولیدات کنونی) نیز خوش‌بینی‌ها را به وجود آوردند. برخی کارشناسان معتقدند ایجاد سقف تولیدات، اثر بلندمدت بر تعادل بازار نفت نخواهد داشت، اما مورگان استنلی پیش‌بینی کرد عدم حصول توافق می‌تواند نفت را تا 35 دلار نیز برساند.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید