خطر آنفلوآنزای H٥N٨

کد خبر : ۳۰۲۱۸
بازدید : ۱۶۷۰

تهران بار دیگر روی خط آنفلوآنزا قرار گرفت. از زمانی که سازمان دامپزشکی اعلام کرد که آنفلوآنزای پرندگان در دو واحد مرغداری در تهران دیده شده، نگرانی‌ها از شیوع این بیماری هم آغاز شد، هرچند که مسئولان وزارت بهداشت بلافاصله اعلام کردند که تمام این مرغ‌ها معدوم شد و فرمانداری تهران هم تأکید کرد که آن مرغداری‌ها مربوط به شهرستان تهران نبودند، اما با آغاز زودهنگام فصل سرما، نگرانی‌ها از ابتلا به انواع آنفلوآنزا در کشور افزایش پیدا کرد.

حالا در کنار این بیماری، گزارش‌ها حکایت از افزایش موارد ابتلا به بیماری‌های شدید تنفسی در برخی استان‌های کشور دارد. مسئولان مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت که شیوع این بیماری‌ها را در کشور رصد می‌کنند، به‌طور مرتب این اطمینان خاطر را می‌دهند که هنوز هیچ مورد انسانی از ابتلا به آنفلوآنزای پرندگان مشاهده نشده است؛ یکی از آنها محمود نبوی، معاون این مرکز است که خبر معدوم شدن مرغ‌های آلوده به آنفلوآنزای پرندگان را داده: «گزارش‌ها حاکی از این است که در چند مرغداری کشور، مواردی از بیماری آنفلوآنزای پرندگان مشاهده شده است. براساس روال سال‌های گذشته به محض مشاهده حتی یک مورد از این بیماری در یک مرغداری، عملیات cooling انجام می‌شود و تمام مرغ و خروس‌های آن مرغداری معدوم و دفن می‌شوند و روی آنها آهک ریخته می‌شود.»

او ادامه داد: «با توجه به این‌که سازمان دامپزشکی هزینه تمام مرغ و خروس‌ها را به مرغداری‌ها می‌دهد، همه این کارگاه‌ها فرآیند معدوم‌سازی تمام مرغ‌های خود را به سرعت انجام می‌دهند و تا سه ماه نیز هیچ مرغ و خروسی را پرورش نمی‌دهند.»

این مسئول در وزارت بهداشت، درعین‌حال به زمان شیوع آنفلوآنزای فصلی اشاره کرد و به ایرنا گفت: «هنوز آنفلوآنزای فصلی شایع نشده است و فقط موارد تک‌گیر این بیماری را شاهد بوده‌ایم.» براساس اعلام نبوی، آنفلوآنزای فصلی سه نوع مختلف شامل آنفلوآنزای H٣N٢، H١N١ و نوع B دارد و موارد دیگر این بیماری بسیار کمتر دیده می‌شود: «هنوز نمی‌توان گفت که کدام یک از این سه نوع آنفلوآنزا در ‌سال‌جاری بیشتر در کشور شایع می‌شود، البته غیر از آنفلوآنزا حدود ١٥نوع ویروس سرماخوردگی نیز وجود دارد که بیماری شدیدی به شمار نمی‌روند.» به گفته معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، آمارها نشان می‌دهد هر سال، حدود ٥‌درصد افراد کشور به یکی از انواع خفیف تا شدید آنفلوآنزا مبتلا می‌شوند و حدود یک‌هزارم تا نیم‌درصد هم ممکن است به نوع شدید این بیماری مبتلا شوند و از این تعداد هم بین دو تا سه ‌درصد ممکن است بر اثر عوامل ثانویه مانند «پنومونی» یا «ذات‌الریه» جان خود را از دست بدهند.

افزایش موارد عفونت‌های شدید تنفسی
محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت هم درباره شیوع آنفلوآنزا توضیحاتی داد. او از افزایش موارد عفونت‌های شدید تنفسی در ١٠ روز گذشته خبر داد و گفت: «به‌طورکلی افزایش این بیماری در این فصل، قابل انتظار بود اما در برخی استان‌ها مانند تهران، اصفهان و کرمان موارد ابتلا به آن نسبت به جمعیت‌شان بیشتر بوده و در برخی استان‌ها مانند قم، قزوین و گلستان این موارد افزایش داشته است.» او این را هم گفت که «امسال موارد ابتلا به آنفلوآنزا نسبت به‌ سال قبل کاهش یافته است.» به گفته او، افزایش بیماری‌های تنفسی ارتباطی به آلودگی هوا ندارد، اما در تشدید این بیماری تأثیر دارد.

براساس اعلام رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، نوع ویروسی آنفلوآنزایی که درحال حاضر غالب است، ویروس H٣N٢ است. این ویروس نسبت به سایر ویروس‌های آنفلوآنزای فصلی از شدت کمتری برخوردار است اما لازم است مردم از خود مراقبت بیشتری به عمل آورند.

این مسئول در وزارت بهداشت به فعالیت ویروس H٥N٨ هم اشاره کرد: «این ویروس تنها در میان پرندگان ایجاد بیماری کرده است. وضع این ویروس هم در وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی با هماهنگی سازمان دامپزشکی درحال رصد شدن است.» به گفته او، این ویروس نسبتا جدید است که از‌ سال ٢٠١٠ در قسمت‌ها جنوب‌ شرق و شرق آسیا شناسایی شد. موارد ابتلای پرندگان به این ویروس نیز از کشورهای متعددی گزارش شد و چندین کشور اروپایی و آسیایی را درگیر کرد. او از مردم خواست تا در صورت مشاهده پرنده مرده‌ای به سازمان دامپزشکی اطلاع دهند و از تماس با آن خودداری کنند. به گفته گویا، سازمان دامپزشکی دستورالعمل‌های ویژه‌ای را در اختیار صاحبان مرغداری‌ها و کسانی که با پرنده سروکار دارند، قرار داده است.در این میان عیسی فرهادی، فرماندار تهران هم از وضع آنفلوآنزای پرندگان گزارش داد. او اطمینان خاطر داد که نه‌تنها در سطح شهرستان تهران که در کل کشور هم موردی از ابتلا به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مشاهده نشده است.

او به برگزاری دومین جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان تهران اشاره کرد و به ایسنا گفت: «این جلسه با محوریت بررسی و راه‌های پیشگیری از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان برگزار و در آن قرار بر این شد تا صداوسیما نکته‌های بهداشتی را در قالب زیرنویس به شهروندان ارایه دهد.» به گفته فرماندار تهران، در این جلسه عنوان شد که ویروس‌های آنفلوآنزای نوع A. B. C در انسان ایجاد بیماری می‌کند. نوع A شامل انواع مختلف با درجه‌های متفاوتی از نظر شدت بیماری‌زایی (از نوع خفیف تا بسیار شدید) است. به گفته فرهادی، مرغداری‌هایی که درحال حاضر برای جلوگیری از انتشار این بیماری قرنطینه شده‌اند، در حوزه شهرستان تهران نبوده‌اند و تاکنون در سطح این شهرستان در هیچ مرغداری این بیماری مشاهده نشده است.

تماس با مرغ و پرندگان آلوده یا محیط پرورش مرغ و پرندگان آلوده، پَرکنی و ذبح پرندگان اهلی و وحشی آلوده، تماس با فضولات پرندگان اهلی و وحشی آلوده، خوردن گوشت نیم‌پز پرندگان و تخم‌مرغ نیم‌پز آلوده و تماس با پرندگان وحشی و پرندگان آبزی آلوده از راه‌های انتقال بیماری آنفلوآنزای پرندگان به شمار می‌رود. این بیماری عمدتا با تب بیش از ٣٨ درجه، سرفه، گلودرد، سردرد، لرز، کوفتگی بدن، احساس خستگی، اسهال و استفراغ در برخی بیماران، خود را نشان می‌دهد. افراد مبتلا به این بیماری یک روز قبل تا هفت روز پس از بروز علایم (معمولا تا یک روز پس از قطع تب به شرط عدم مصرف داروی تب‌بر) می‌توانند ویروس بیماری را انتقال دهند.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید