سکانسی که کارگردان فیلم نفس را به گریه انداخت

اولین قسمت برنامه «سینما دو» با اجرای محمد خزاعی و نقد و بررسی فیلم سینمایی «نفس» و «شیار 143» شب گذشته پنجشنبه 11 آذرماه از شبکه دوم سیما پخش شد

کد خبر : ۳۰۳۳۴
بازدید : ۳۶۳۳
اولین قسمت برنامه «سینما دو» با اجرای محمد خزاعی و نقد و بررسی فیلم سینمایی «نفس» و «شیار 143» شب گذشته پنجشنبه 11 آذرماه از شبکه دوم سیما پخش شد.

به گزارش خبرآنلاین، اولین برنامه از «سینما دو» در حالی روی آنتن شبکه دو سیما رفت که نرگس آبیار مهمان این برنامه بود. این کارگردان در برنامه «سینما دو »درباره استقبال از فیلم «نفس» که این روزها در پرده های سینماها است گفت: «استقبال از فیلم«نفس» خوب بود و با وجود 23 سالن که محدود بود استقبال از این فیلم خوب بوده است.»

این فیلمساز با اشاره به ارتباط خود با جامعه نیز گفت: «فیلمساز و داستان نویس باید اجتماعی و بین مردم باشد. یادم می آید روزهایی که فرصت داشتم در این حوزه ماجراجو بودم تا آنجا که ممکن بود یک روز برای نوشتن داستان ها به بازار بروم و گفتگو های مردم را یادداشت کنم .هنوز هم با گلاره عباسی که در اکثر فیلم های من حضور دارد به شاه عبدالعظیم میرویم تا مردم را ببینیم و حرفهای آنها را بشنویم زیرا من معتقدم این امر کمک می کند و اگر این ارتباط گسسته شود کار سخت می شود.»

زندگی شهرنشینی را دوست ندارم

آبیار با بیان اینکه زندگی شهرنشینی را دوست ندارد، ادامه داد: «من نسبت به مدرنیته واکنش دارم و این موضوع در آثارم هم دیده می شود تا آنجا که اغلب نوشته هایم را روی کاغذ می نویسم و با کامپیوتر تایپ نمی کنم.»

کارگردان فیلم «شیار 143» با بیان اینکه همیشه آرزویش این است که کودک باشد، گفت: «هروقت حالم بد باشد به کودکان پناه می برم زیرا کودکان حالم را خوب می کند. کودکی وجهان کودکی همیشه برایم جذاب بوده است زیرا هنوز جوهره وجودشان زنده و پویا است به همین دلیل کودکان برای من گوهر گرانبهایی هستند. اینکه از زاویه یک کودک جهان را نگاه کنم برایم جالب بود.»

نرگس آبیار با تاکید بر اینکه «شیار 143» فیلم دلی است، ادامه داد: د«ر این فیلم سکانسی که در آخر الفت بچه را در آغوش می گیرد مرا به گریه می انداخت.»

آبیار همچنین در ادامه این برنامه در مورد آثار جنگ گفت: «جنگ از نظر من موضوع بسیار مهمی است و نباید به آسانی از کنار آن بگذریم. در جنگ مساله انتخاب مطرح می شود ودر جنگ انسان ها دائم در مرحله انتخاب قرار می گیرند . قطعا در آثار دیگرم هم به موضوع جنگ خواهم پرداخت زیرا جنگ مساله انتخاب بشر است.اینکه یک انسان بین مرگ و زندگی مرگ را انتخاب می کند مساله بسیار مهم و عجیبی است.»

اودر پاسخ به سوال خزاعی مجری برنامه مبنی بر اینکه در یکی از مصاحبه ها گفته بود فیلمساز ارزشی نیست پاسخ داد، گفت: «اطلاق این واژه از ابتدا اشتباه بوده باید درعمل به ارزش ها این امر را نشان دهم.فیلمساز ارزشی بودن بار معنایی زیادی به من اضافه می کند. همانطور که می دانید هر فیلمساز پروسه سختی را از نظر روحی و جسمی می گذراند تا فیلم ساخته شود و یک خانم فیلمساز 10 برابر یک فیلمساز مرد باید تلاش کند تا خودش را ثابت کند و من برای فیلمسازهای زن بسیار ارزش قائل هستم. در این مورد باید قضاوت را به مخاطب بسپاریم.»

این فیلمساز همچنین گفت: «در فیلم‌هایم به دنبال اسطوره سازی نیستم زیرا در این صورت آدم های قصه مصنوعی می شود و آدم را تک بعدی می کند و من بدین شکل دوست ندارم.»

آثار رخشان بنی اعتماد نمادی از سینمای زنانه هستند

مرجان اشرفی زاده، کارگردان نیز که در این برنامه حضور داشت درباره آثار زنانه سینمای ایران، گفت: «آثار رخشان بنی اعتماد نمادی از سینمای زنانه هستند و در کنار آن حتی آثار رضا میرکریمی هم زنانه بودند و جالب بود که چطور ایشان توانستند درباره زنان به خوبی فیلم بسازند حتی در فیلم« یه حبه قند» نیز روح زنانه ای در آن حاکم است.»

وی ادامه داد : «تعریف کلی تری که اطلاق می کنیم به سینمای زنانه، درواقع آثار رخشان بنی اعتماد است که روح زنانه بر آن حاکم است . آبیار از 3 سال پیش که با فیلم سینمایی «اشیا از آنچه در آیینه می بینیم به شما نزدیکترند» فیلم بلند سینمایی خود را آغاز کرد و از همان ابتدا دقت او را در جزئیات دیدیم که بسیارستودنی است و این موضوع از سینمای مستند و ادبیات آمده است.»



با فیلم‌های آبیار زنانگی در سینمای ایران شروع شد

ابراهیم فیاض جامعه شناس این هفته برنامه «سینمادو» نیز در ادامه این برنامه درباره ویژگی های سینمای نرگس آبیار گفت: «با فیلم های نرگس آبیار زنانگی در سینمای ایران شروع شده است زیرا تا پیش از این بیشتر فیلم هایی که توسط زنان فیلمساز ساخته می شد شکلی مردانه داشت.»

او با اشاره به نقش زنان در تمدن سازی و فرهنگ سازی گفت: «اصولا تمدن سازی در طول تاریخ توسط زنان شکل گرفته است و زنان ملی‌گراتر از مردان هستند.»

فیاض ادامه داد: «مادری یکی از خصلت های زنان است و ما در فیلم نفس این نگاه مادرانه را می بینیم که بدون ایدئولوژی در فیلم جاری است. فیلم نفس نشان می دهد که اگر زنان بخواهند مستقل باشند باید نگاه زنانه را حفظ کنند و سعی نکنند مانند مردان راه بروند.»

جاه طلبی فیلمساز در «نفس» قابل تقدیر است

جواد طوسی منتقد این هفته برنامه «سینما دو» نیز در ادامه درباره فیلم های آبیار اظهار داشت: «شکل گیری تعدد فیلمسازی توسط زنان بسیار خوب است و یک رقابت منطقی را ایجاد می کند و این فرصت را به مخاطبان سینما می دهد تا با نگاه زنان در سینما آشنا شوند.»

او با اشاره به آثار نرگس آبیار ادامه داد: «در بین آثار آبیار یک وجه مشترک وجود دارد و آن پل ارتباطی است که بین سینمای مستند و سینمای داستانی تعریف شده است. همچنین در فیلم «نفس» می بینیم که راوی در قالب یک شخصیت کودک به خوبی تخیل می کند و از این رو «نفس» بسیار پخته تر از «شیار 143» روایت می شود.

طوسی ادامه داد: سینمای بعد از انقلاب ما هیچ تجربه ای مانند «نفس» را نداشته است و جاه طلبی فیلمساز در این فیلم قابل تقدیر است.

در این برنامه گفتگوی تصویری از گلاره عباسی بازیگر فیلم های نرگس آبیار و ساعد نیک ذات فیلمبردار فیلم «نفس» نیز پخش شد.

برنامه «سینما دو» کاری از گروه نهادهای اجتماعی شبکه دو سیما است که کارگردانی آن را حمیدرضا معدنچی و تهیه کنندگی آنرا عباس یداللهی بر عهده دارد محمد خزاعی مجری و کارشناس برنامه است در هر قسمت از آن یک منتقد و یک جامعه شناس جدید حضور دارند. این برنامه پنجشنبه شب ها بعد از بخش خبری سات 22:30 پخش می شود.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید