کد خبر: ۳۰۴۷۷
بازدید: ۲۱۴۳
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۶
فرادید| در دوران باردارى تمامى توجه ها به حفظ سلامت جنين معطوف مى شود. اما زنان باردار نيز به دليل تغييرات اساسى كه در بدنشان رخ مى دهد، نيازمند توجه و مراقبت هاى ويژه هستند. يبوست، تهوع و استفراغ، ويار، سوزش پشت جناغ، سردرد، تكرر ادرار و خستگى از عوارضى است كه در دوران باردارى به دليل تغييرات هورمونى بروز مى كنند.

يبوست: شايع ترين عارضه در دوران باردارى كه به دليل بالا رفتن سطح پروژسترون كه ارتباط مستقيم با كاهش حركت روده دارد و تغييرات هورمونى ناشى از افزايش حجم رحم، كاهش مصرف فيبر، استفاده از مكمل آهن، مصرف ناكافى آب و استرس رخ مى دهد. از آنجا كه يبوست مكرر شديد به بروز بواسير منجر مى شود، توجه به نكات زير در پيشگيرى و درمان آن موثر است:

۱- به تدريج به ميزان فيبر در رژيم غذايى تان بيفزاييد. نان گندم، غلات، ميوه و سبزى ها منبع خوبى از فيبر هستند.

۲- مايعات بيشترى بنوشيد، نوشيدن روزانه ۱۲-۱۰ ليوان آب، چاى و آب ميوه طبيعى نقش موثرى در كاهش بروز يبوست دارد.

۳- از ورزش غافل نشويد. انجام فعاليت هاى ورزشى حركت روده را تحريك كرده و به جلوگيرى از يبوست كمك مى كند. پس روزانه ۲۰ تا ۳۰ دقيقه پياده روى كنيد.

۴- از مصرف خودسرانه مسهل ها اجتناب كنيد. زيرا مصرف مداوم اين مواد سبب ايجاد نوعى وابستگى و تضعيف روده مى شود.

۵- قبل از استفاده از انواع مكمل ها و داروها به پزشك متخصص مراجعه كنيد.

تهوع صبحگاهى: اين عارضه در نيمه اول باردارى ظاهر شده و تا حدود هفته ۱۰ تا ۱۲ حاملگى ادامه مى يابد. اين تهوع مى تواند همراه استفراغ باشد و در هر زمانى از روز رخ دهد، ولى اغلب در صبح اتفاق مى افتد.

براى كاهش تهوع صبحگاهى رعايت موارد زير ضرورى به نظر مى رسد:
۱- قبل از بلند شدن از رختخواب يك ماده غذايى جامد نظير بيسكويت يا نان خشك بخوريد و بعد از ۱۰ تا ۲۰ دقيقه از رختخواب خارج شويد.

۲- در طول روز غذاهايى با حجم كم و به دفعات مصرف كنيد.

۳- از وارد شدن هرگونه فشار به شكمتان خصوصاً در زمان غذا خوردن اجتناب كنيد.

۴- از برخورد با بوهايى كه اين عوارض را تشديد مى كنند، پرهيز كنيد.

۵- خوردن غلات، سيب زمينى و بيسكويت در كاهش بروز تهوع موثر است.

تكرر ادرار: اين عارضه در سه ماهه اول به دليل افزايش سطح پروژسترون ايجاد مى شود.

خاطرجمع باشيد اين عارضه در سه ماهه دوم قطع مى شود. پس نگران نباشيد و سعى كنيد آن را به تدريج كاهش دهيد. مصرف مايعات را به ويژه در شب كاهش داده و تنها زمانى به دستشويى برويد كه نياز به تخليه ادرار داريد.

سوزش پشت جناغ: اين مشكل كه به ترش كردن هم مرسوم است، به دليل بازگشت غذا از معده به مرى و به علت بزرگ شدن رحم و فشار وارد بر معده در ماه هاى آخر باردارى بروز مى كند.براى رفع اين عارضه تعداد دفعات غذا را زياد و حجم آن را كم نماييد.از خوردن غذاهاى چرب خوددارى كنيد و طى روز از خوابيدن به صورت تاق باز و دولا شدن زياد پرهيز نماييد.

نفخ شكم: اين عارضه كه تنها در سه ماهه اول بروز مى كند با رعايت موارد زير قابل پيشگيرى خواهد بود.
۱- مصرف غذاهاى چرب را كاهش داده و از غذاها در وعده هاى غذايى با حجم كم و دفعات زياد استفاده كنيد. غذا را به آهستگى بخوريد و بجويد. مصرف مواد غذايى نفاخ نظير لوبيا، كلم و نخود را كاهش داده و از مصرف نوشابه هاى گازدار اجتناب نماييد.

خستگى مفرط:
خستگى نيز يكى ديگر از شايع ترين پديده هايى است كه در زنان باردار به ويژه آنهايى كه براى بار اول حامله مى شوند، رخ مى دهد.

اينكه شما بسيار احساس خستگى مى كنيد، نشانه بيمارى نيست فقط شما بايد بيش از گذشته به استراحت بپردازيد. به ميزان خوابتان اهميت دهيد، مصرف كافئين را كم كنيد تا شب ها خواب آرام و خوبى داشته باشيد.
هر موقع كه احساس خستگى مى كنيد چشم هايتان را ببنديد و كمى دراز بكشيد.

اجازه ندهيد آب بدن تان كم شود. روزانه ۱۲-۱۰ ليوان آب را فراموش نكنيد. انجام فعاليت هاى ورزشى سبك نظير بيست دقيقه پياده روى تاثير مثبتى بر كاهش خستگى شما در اين دوران مى گذارد.در هر حال فراموش نكنيد براى داشتن فرزندى سالم ابتدا خود بايستى از وضعيت سلامت خوب برخوردار باشيد پس به چگونگى رژيم غذايى تان توجه كنيد، استرس به خود راه ندهيد، خوب استراحت نماييد، مصرف الكل و سيگار را قطع كنيد و ورزش را از ياد نبريد.

منبع: Donna Moderna

برچسب ها: زنان باردار