۱۵ گیاه دارویی برای سلامت ریه

ظهور عصر فناوری، پیشرفت‌های پزشکی بسیاری به شکل داروهای شیمیایی همراه خود داشته است که آینده‌ای درخشان را وعده می دهند. داروهای شیمیایی علیرغم نتایج مثبتی که دارند آسیب بالقوه‌ای هم برای کلیه‌ها، کبد، قلب‌، ریه و سایر اندام های بدن دارند و در این جاست که ارزش گیاهان دارویی مشخص می شود.

کد خبر : ۳۰۴۸۳
بازدید : ۵۳۱۶۸
ظهور عصر فناوری، پیشرفت‌های پزشکی بسیاری به شکل داروهای شیمیایی همراه خود داشته است که آینده‌ای درخشان را وعده می دهند. داروهای شیمیایی علیرغم نتایج مثبتی که دارند آسیب بالقوه‌ای هم برای کلیه‌ها، کبد، قلب‌، ریه و سایر اندام های بدن دارند و در این جاست که ارزش گیاهان دارویی مشخص می شود.

۱- ریشه شیرین‌بیان
می‌دانستید آبنبات شیرین‌بیان در گذشته از ریشه‌ی گیاه شیرین‌بیان ساخته می‌شد؟ به خاطر قابلیت شیرین‌سازی شگفت‌انگیزش که ۵۰ برابر قوی‌تر از شکر معمولی است، بیش‌ترین استفاده را در دنیای شیرینی‌سازی دارد. با این وجود، ریشه‌ی شیرین‌بیان در طب سنتی شرق و غرب جای دارد. یکی از مزایای اصلی‌اش توانایی مبارزه علیه عفونت‌های تنفسی است، به ویژه باکتری‌هایی که مسبب آن هستند. تحقیقات کشف کرده است که عصاره‌ی ریشه‌ی شیرین‌بیان خواص ضدآنفلوآنزا دارد و مستقیما بر پاتوژن‌های مسبب عفونت‌های مجرای تنفسی فوقانی تاثیر می‌گذارد. در حقیقت عصاره شیرین بیان قادر است بهتر از شوینده‌های دهان ضدعفونی‌کننده با باکتری‌های خطرناک حفره‌ی دهانی مبارزه کند. ورای خواصش در مبارزه با باکتری‌ها، شیرین‌بیان می‌تواند برای التهاب گلو بسیار تسکین دهنده باشد، و باعث می‌شود راحت‌تر مخاط را به بیرون هدایت کند.

۲- پای خر
پای خر، با نام علمی تاسیلاگو فارفارا، گونه‌ای گیاهی است که به طور سنتی برای درمان عفونت‌های تنفسی شدید، به ویژه بیماری سل استفاده می‌شده است. در حالی‌که سل ریوی دیگر در ایالات متحده یک اپیدمی نیست، در کشورهای جهان سوم که دسترسی چندانی به مراقبت‌های بهداشتی کافی ندارند، بسیاری هنوز تحت‌تاثیرش قرار دارند. تحقیقات نشان داده است که عصاره‌ی پای خر چگونه فعالیت مایکوباکتریوم سل، ارگانیسم مسبب سل ریوی، را کاهش می‌دهد، هم‌چنین خواص خلط‌آور و ضدسرفه دارد. چه سل ریوی داشته باشید یا نه، گیاه پای خر در کمک به بهبود سرفه و رهایی از خلط موثر در نظر گرفته می‌شود.

۳- شاهدانه
شاهدانه که استفاده‌اش در چندین کشور از نظر قانونی جرم در نظر گرفته می‌شود، درکشورهای زیادی بدنام است. با این وجود شاهدانه با فواید جسمانی مختلفی در رابطه با تسکین درد در افراد مبتلا به شرایط حادی نظیر سرطان ارتباط دارد. با این وجود، استعمال مواد روانگردانی که از آن به‌دست می‌آید، می‌تواند به مجراهای تنفسی آسیب بزند که منجر به مشکلات ریوی حاد شود. به همین دلیل است که بسیاری از افراد در حال تغییر گرایش به سوی بخور این گیاه یا ساخت " مواد خوراکی " از آن هستند. بخور کردن تاثیرات مضر کشیدنش را کاهش داده و اثرات اتساع برونش آن را افزایش می‌دهد. این امر التهاب مسیرهای تنفسی را کاهش می‌دهد که می‌تواند به طور بالقوه با ناخوشی‌های تنفسی حاد مانند آسم و برونشیت مبارزه کند.

۴- ریشه‌ی گیاه اوشا
این گیاه دارویی برای سلامت ریه معجزه می کند. ریشه‌ی اوشا به طور سنتی در فرهنگ امریکای شمالی برای درمان ناخوشی‌هایی که ریه‌ها و قلب را تحت تاثیر قرار می‌دهند استفاده شده است. این گیاه یکی از اعضای خانواده‌ی جعفری است و به تازگی برای مدیریت علائم شبیه آنفلوآنزا مانند گلو درد و سرماخوردگی به صورت عمومی به بازار عرضه شده است. مطالعات جدید روی این گیاه نشان داد که دارای خواصی برای تقویت سیستم ایمنی است، از بدن در مقابل آسیب اکسایشی محافظت و التهاب را کاهش می‌دهد(که می‌تواند توجیه کند چرا در کنترل علائم یک آنفلوآنزای ساده به خوبی عمل می‌کند).

۵. آویشن
خواص ضدالتهاب فراوان آویشن به نظر می‌رسد آن را به روشی عالی برای کنترل مشکلات تنفسی در خانه تبدیل کرده است. مطالعه‌ای روی شربتی که ماده‌ی اصلی‌اش آویشن است انجام گرفته، و نتایج نشان داد که آویشن قادر بوده است التهاب را در برونشیول‌ها و آلوئول‌ها کاهش دهد. مطالعه‌ی دیگری توانایی آویشن را برای پاک‌سازی مخاط از مسیرهای هوا نیز نشان داده است.

۶. اورگانو (مرزنگوش)
تصور می‌شود اورگانو از طریق توانایی ضدمیکروبی و محافظت ریوی‌اش، قادر به تقویت سلامت ریه‌ها باشد. مطالعات نشان داده است روغن معطر حاصل از اورگانو قادر است علیه سویه‌های باکتریایی گرم مثبت و منفی مبارزه کند، و خواص ضدباکتریایی، آنتی‌اکسیدان، و حتی پیشگیری دارویی را نشان می‌دهد. هم‌چنین کشف شده است که به ویژه بافت‌های ریه را از فرآیندهای بیماری که سبب آسیب اکسایشی و استرس می‌شوند، محافظت می‌کند.

۷. لبلیا
یکی دیگر از اجزای اصلی طب سنتی گیاه گلداری به نام لبلیا است که این گیاه دارویی برای سلامت ریه معجزه میکند. این گیاه که در طب سنتی چین استفاده می‌شده است، با داشتن خواص ضدالتهابی برای شرایط تنفسی مانند سرطان ریه، برونشیت، ذات‌الریه و آسم استفاده می‌شود. خواص ضدالتهاب و ضداکسایش لبلیا در مطالعه‌ای که در ۲۰۱۵ روی عصاره‌اش انجام گرفت، مشاهده شدند. این گیاه نیز مانند آویشن می‌تواند به پاک‌سازی مخاط از مسیرهای تنفسی کمک کند. دقت کنید که لبلیا باید فقط تحت راهنمایی یک گیاه‌شناس متخصص و دارای صلاحیت استفاده شود زیرا در صورت استفاده‌ی نادرست می‌تواند خطرناک باشد.

۸. زنجبیل شامی
زنجبیل شامی عضوی از خانواده‌ی آفتابگردان است. در مطالعات نشان داده است که این گیاه دارویی برای سلامت ریه فوق العاده است و قادر به کاهش التهاب مسیرهای تنفسی در افرادی است که تحت تاثیر آسم برونشیال قرار دارند. مطالعه‌ای در ۲۰۱۱ از عصاره‌ی گل زنجبیل شامی استفاده کرد و آشکار کرد که قادر است التهاب سلولی و ترشح زیاد مخاط را در نمونه‌های مورد مطالعه که مبتلا به آسم بودند، کاهش دهد.

۹. اکالیپتوس
روغن اکالیپتوس به عنوان یک " جعبه ابزار گیاهی" برای مبارزه با عفونت، تحریک سیستم ایمنی، کاهش التهاب، کاهش درد و تشنج، و سم‌زدایی بدن در نظر گرفته می‌شود. مشخص شده است استنشاق بخور این روغن نشانه‌ها و علائم ناخوشی‌های حاد و مزمن دستگاه تنفسی را (اگر درمان نکند) تسکین می‌دهد. حتی مطالعه‌ای در ۲۰۱۲ شواهدی یافت که نشان می‌داد عصاره‌ی برگ اکالیپتوس با جلوگیری از گسترش سلول‌های سرطانی در بدن شاید بتواند با سرطان مبارزه کند.

۱۰. مولین (خرگوشک یا گل ماهور)
این گیاه دارویی برای سلامت ریه عالی است. گل‌های مولین به دلیل خواص تسکین‌دهنده‌اش در طب سنتی اروپایی برای کنترل شرایط دستگاه تنفسی استفاده شده است. این امر را می‌توان به خواص آنتی اکسیدان و ضد التهابی پلی‌فنول‌های مولین نسبت داد که در ۲۰۱۳ مورد مطالعه قرار گرفت.

۱۱. لانگ‌ورت (شش‌گیاه)
گیاه لانگ‌ورت به دلیل شباهت عجیبش به بافت ریه این اسم را گرفته است. به خاطر ظاهرش، در طب سنتی برای کنترل بیماری‌هایی که بر تنفس اثر می‌گذارند استفاده شده است. با این حال، مطالعات اخیر روی این گیاه خواص آنتی ‌اکسیدان قوی‌اش را کشف کرده است که عملکرد تنفسی را با تقویت سلامت بافت ریه‌ها بهبود می‌دهد.

۱۲. چاپارال
وقتی نوبت به فواید سلامتی چاپارال می‌رسد جامعه‌ی علمی تفکیک می‌شود. به دلیل وجود اجزای آنتی اکسیدان بسیار قوی‌اش مواردی آسیب کبدی گزارش شده است ( که از ماده‌ای به نام ان‌دی‌جی‌ای یا نوردی‌هیدروگوآییرکتیک اسید ناشی می‌شود). با این حال، نمی‌توان انکار کرد که این ماده قادر به کنار زدن مشکلات تنفسی است، آن هم به سادگی دم کردن یک چای چاپارال.

۱۳. مریم‌گلی
در صورت دم کردن یا بخور گرفتن با مریم‌گلی می‌توانید از فواید خواص آنتی‌اکسیدان و ضدباکتری قوی‌اش بهره ببرید که می‌تواند به کاهش علائم سرفه و سرماخوردگی را کمک کند. این سطوح بالای پلی‌فنول در گیاه مریم‌گلی، با محافظت از بافت ریه‌ها در برابر باکتری‌های خطرناکی که می‌توانند سبب عفونت تنفسی شوند، ایمنی آنها را تقویت می‌کند.
۱۴. نعناع فلفلی

این گیاه دارویی برای سلامت ریه عالی است. تاثیر خنک‌کننده‌ی چای نعناع فلفلی به طور گسترده‌ای تسکین‌دهنده‌ی گلو در نظر گرفته می‌شود، که به سرعت التهاب را بهبود می‌دهد. در یک مطالعه در ۲۰۱۰، روغن نعناع فلفلی قادر به تسکین گرفتگی عضلات گلو در نمونه‌های آزمایشی شد، که می‌تواند توضیح دهد چرا قادر به تسکین علائم بیماری‌های تنفسی رایج است. نعناع فلفلی خواص ضدالتهاب، خلط‌آور، و ضد احتقان قوی نیز دارد.

۱۵. بارهنگ
گیاه بارهنگ که به طور مشترک در امریکای شمالی، اروپا و آسیا یافت می‌شود، گیاهی دارویی است که از دیرباز به خاطر درمان شرایط تنفسی و گوارشی محبوب بوده است.در مطالعه‌ای در ۲۰۱۳، عصاره‌ی برگ بارهنگ روی نمونه‌های مبتلا به آسم استفاده شده و توانایی‌‌اش برای کاهش تعداد ماست‌سل‌ها، که سلول‌های مسئول التهاب مسیرهای هوایی در آسم برونشیال هستند، آشکار شد.

منبع: هربز‌اینفو
ترجمه: سایت بازده
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید