روایت الجزیره از "سیلیکون ولی ایران"

روایت الجزیره از "سیلیکون ولی ایران"
کد خبر : ۳۰۵۴۹
بازدید : ۳۷۱۰۸

فرادید | ایران به خاطر مشکلات ناشی از تحریم‌ها از برخی کشورها فاصله گرفته که این امر به یُمن تکنولوژی در حال تغییر است. تقریبا 80 میلیون کاربر تلفن همراه در ایران وجود دارد که حدودا نیمی از آن‌ها "گوشی هوشمند" دارند.


به گزارش فرادید به نقل از الجزیره، ایران نزدیک به 78 میلیون نفر جمعیت دارد که 32 میلیون نفر آن را جوانان 20 تا 32 ساله تشکیل می‌دهد. بنا به گزارش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران، ضریب نفوذ اینترنت در این کشور تا ماه مارس سال 2017 به 65 درصد خواهد رسید.

تلفن همراه نخستین روش دسترسی کاربران ایرانی به اینترنت است. جوانان ایرانی در سه سال گذشته و به لطف وجود اینترنت 4G توانسته‌اند شرکت‌های نوپایی را تاسیس کنند و به شکل خیره‌کننده‌ای هم موفق عمل کنند.

پس از امضای توافق هسته‌ای میان ایران و غرب، ایرانی‌ها حالا چشم به لغو تحریم‌ها بسته‌اند. میزان سرمایه گذاری‌های داخلی و خارجی نیز در این کشور به تدریج در حال افزایش است. علاوه بر آن، نوآوری موجود در اکوسیستمِ بین شرکت‌های نوپا، مراکز رشد یا انکوباتورها و همچنین سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر (کارآفرینی) نیز آماده تامین مالی ایده‌های جدید است.

کاربران ایرانی در حال حاضر از داشتن خدمات کاربران اینترنتی سایر کشورها مانند اوبر (Uber)، پیپال و آمازون محروم‌اند؛ در عوض، اپلیکیشن‌های دیگر مانند اسنپ و Tap30 همان خدمات اوبر در اروپا را به ایرانی‌ها ارائه می‌دهند؛ زرین‌پال، نسخه ایرانی پیپال؛ دیجی کالا، نسخه محلی آمازون و غیره.

برخی از جوانان ایرانی به "سیلیکون ولی،" قطب تکنولوژی آمریکا در کالیفرنیا رفته و پس از کسب تجارب کافی به خانه بازمی‌گردند. از این رو، یک "پارک علم و فناوری" گشایش یافته است که در ورودیِ آن نوشته شده: «سیلیکون ولی ایران.»

روایت الجزیره از
"جمعه" روز تعطیل ایرانی‌هاست. آن‌ها این روز را در فضاهای سبز مانند پارک طالقانی و پارک آب و آتش سپری می‌کنند. این دو پارک اخیرا توسط پل طبیعت به یکدیگر متصل شده‌اند. معمار این پل «لیلا عراقیان» است که هنگام طراحی پل تنها 26 سال سن داشت

روایت الجزیره از
مرکز شتاب‌دهنده گروه فینوا در قلب تهران نزدیک به خیابان ولیعصر، یکی از خیابان‌های اصلی شهر، واقع شده است. دفتر بسیاری از شرکت‌ها نیز در همین خیابان است. شرکت‌های نوپا به عنوان یکی از شاخه‌های اقتصاد ایران به سرعت در حال رشد هستند. ناصر غانم زاده، مربی استارتاپ‌ها و مشاور کارآفرینی و مدیر مجموعه فینوا، می‌گوید: «ایران بازار دست نخورده‌ای دارد.»

روایت الجزیره از
هومن دمیرچی، مدیرعامل و از موسسان Tap30، ارائه دهندگان خدمات حمل و نقل شهری، است. مردم ساکن تهران از این سرویس برای گرفتن تاکسی استفاده می‌کنند. افراد می‌توانند سفر درون شهری خود را به کمک این اپلیکیشن رزرو و با هزینه کمتری انجام دهند. دمیرچی قبلا دانشجوی میلاد منشی‌پور، موسس دیگر این سرویس، بوده و می‌گوید: «او به من گفت قصد تاسیس Tap30 را دارد. بی‌درنگ تصمیم گرفتم با او همکاری کنم.»

روایت الجزیره از
فینوا یکی از اولین مراکز شتاب‌دهنده شرکت‌های نوپا در ایران است. نزدیک به 20 شرکت در دفاتر فینوا مستقر شده‌اند. آن شرکت‌ها در حال توسعه بستر لازم پیش از ورود به بازار هستند. آقای غانم زاده می‌گوید: «در دوران کوتاه فعالیتمان به دو شرکت نوپا کمک کردیم تا به شرکت‌های بسیار بزرگی بدل شوند.»


روایت الجزیره از
دو برادر دوقلو به نام‌های محمد و علی، 24 ساله، به تازگی از استارتاپ قبلی خود "کورتادو" خارج و سهام خود را فروختند و حالا دارند بر روی یک اپلیکیشن دیگر کار می‌کنند. افراد توسط اپلیکیشن "بامارو" می‌توانند نزدیکترین کافه مورد نظرشان را انتخاب و سفارش دهندو پس از مراجعه به کافه آن را به صورت "بیرون بر" تحویل گیرند. آن‌ها می‌گویند: «تنها چهار رقیب در سطح جهان برای ما وجود دارد.»

روایت الجزیره از
ناصر غانم زاده می‌گوید: «هدف ما متقاعد کردن شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی برای تامین مالی شرکت‌‎های نوپای ایرانی است.» او چند سال پیش و پس از بازگشت از "سیلیکون ولی" موفق به تاسیس مرکز فینوا شد. وی در ادامه می‌گوید: «آنجا از تجربه کافی برخوردار گشتم و قصد داشتم آن را با هموطن‌هایم به اشتراک بگذارم.»

روایت الجزیره از
شرکت Tap30 با کمک 2 میلیون دلار سرمایه‌گذاری خصوصی تاسیس شد. میلاد منشی پور قبل از تاسیس آن در یکی از شرکت‌های معتبر کانادایی مشغول به کار بود. وی می‌گوید: «آن موقع متوجه شدم که در کشور خودم فرصت‌های بیشتری در مقایسه با گذشته وجود دارد. بنابراین تصمیم به بازگشت گرفتم تا بتوانم کار سودمندی برای ایران انجام دهم.»

روایت الجزیره از
یکی از موسسان شرکت‌های نوپا می‌گوید: «می‌توانستیم به سان دیگو یا لوس آنجلس برویم و شرکت‌هایمان را تاسیس کنیم اما آنجا یک شرکت مانند شرکت‌های دیگر می‌شدیم. ولی اینجا احساس می‌کنیم که در حال انجام کار مهمی برای کشورمان هستیم.»

روایت الجزیره از
ایده‌های جدید اغلب پیرامون اپلیکیشن‌هاست زیرا روز به روز بر تعداد طرفداران گوشی هوشمند در ایران افزایش پیدا می‌کند. نسل‌های قدیمی‌تر نیز به خاطر عدم استفاده از لپتاپ، حالا در حال یادگیری کار با گوشی هوشمند و تبلت هستند.

روایت الجزیره از
شرکت‌های نوپایی که قصد دارند به فینوا (Finnova) بپیوندند، بسته به نوع میزی که انتخاب می‌کنند ماهانه از ۱۵۰ تا ۲۵۰ هزار تومان پرداخت می‌کنند که مبلغ بسیار اندکی است. فینوا علاوه بر آموزش و مشاوره، سرمایه‌گذاری هم انجام می‌دهد که متناسب با میزان سرمایه‌گذاری و ارزش استارتاپ، سهام بر می‌دارد.

روایت الجزیره از
به جز فینوا، چندین مرکز شتاب‌دهنده/رشد دیگر در ایران وجود دارند. نوع دولتی آن پردیس نام دارد که در حومه تهران واقع شده است. در ورودی آنجا علامتی به چشم می‌خورد که روی آن نوشته شده: «سیلیکون ولی ایران.»

روایت الجزیره از
بزرگترین نقطه ضعف شاخه اقتصادی جدید ایران "سرمایه گذاری" است. آقای غانم زاده می‌گوید: «در حال حاضر، دو یا سه گروه "سرمایه‌گذار فرشته" در ایران داریم که امیدواریم در طول چند سال آینده تعداد آن‌ها حداقل دو سه برابر شوند.» - سرمایه‌گذار فرشته (Angel investor) به سرمایه‌گذاری اطلاق می‌شود که سرمایه یک یا چند شرکت نوپا را فراهم می‌کند. بر خلاف یک شریک، سرمایه‌گذار فرشته به ندرت در مدیریت شرکت دخالت می‌کند.



روایت الجزیره از
محمد، 31 ساله، موسس الوین است که در تولید سیستم نظرسنجی اتوماتیک فعال است. محصول آنها به مجموعه‌های خدماتی این امکان را می‌دهد که بتوانند کیفیت خدمات ارائه شده را به سادگی بسنجند. وی می‌گوید: «با درک اهمیت این محصول کار قبلیم را ترک کرده و با کنار گذاشتن بقیه فرصتهای کاری جذابی که در خارج از کشور برایم مهیا بود به ایران برگشتم و این ایده را دنبال کردم.»

روایت الجزیره از
کارکنان Tap30 پیش از استخدام راننده تاکسی آن‌ها را مورد ارزیابی قرار می‌دهند. دمیرچی می‌گوید: «از متقاضیان در مورد زندگی‌شان می‌پرسیم و سعی می‌کنیم شخصیت و رویکردشان در قبال مشتریان را بسنجیم. علاوه بر آن، سوابق کیفری‌شان را نیز بررسی می‌کنیم.»

منبع: الجزیره
ترجمه: وبسایت فرادید

مجموعه‌ای از بهترین تصاویر تاریخ ایران و جهان را اینجا ببینید

۰
نظرات بینندگان
  • ناشناس ارسالی در

    ﺭﻓﺘﺎﺭﺷﻮﻧﻢ ﺗﻘﻠﻴﺪﻩ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﺧﺎﺭﺟﻲ ﻫﺎﺳﺖ,,, اﻳﺪﻩ ﭘﺮﺩاﺯ اﻭﻧﺎﻥ ﻣﺎ ﻓﻘﻄ ﺩﻧﺒﺎﻟﻪ ﺭﻭ

    • ناشناس ارسالی در

      حالا نه اینکه خارجی و غربی ها همه به بدبختی و فلاکت اند، ما باید از سومالی دنباله روی کنیم لابد.

    • ناشناس ارسالی در

      خوب عزيزم خارجي ها 300 سال از ما جلوترند.

    • ناشناس ارسالی در

      کاملا موافقم
      مخصوصاً انداختن پا روی پا و گذاشتن پا روی میز :)

    • ناشناس ارسالی در

      دقیقا ، تو رو خدا ایده رو باش می تونی کافی رو به صورت بیرون بر سفارش بدی . یکی دیگه ایده زده که می شه چای اسانس دار رو اسانس تعیین کنی .

    • ali ارسالی در

      ايشالا که نسل جديد به خودباوري لازم برسن و بدونن که ما چيزي از اروپا و آمريکا کم نداريم .

    • Alirad ارسالی در

      رفتار های خوب رو از دیگران یاد میگیریم ، تقلید و دنباله رویی نیست
      دقیقا مثل کلاس درس

    • توکلی ارسالی در

      سلام سیستم tap30 خوبه اثربخشه و الگوی عملیاتی بسیاری از کسب و کارهای الکترونیکه
      ولی به نظرم به اندازه گسترشی که پیدا کرده اند ، ظرفیت سازی و بهره وری ندارند زیرا پشتیبانی های آنها مسئولانه و رضایت بخش نیست من ده روز هست که علیرغم داشتن بیش از صد هزار تومان مانده در حساب اعتباری آنها، یک مشکلی در کار با اپلی کیشن شان دارم هیچ کس احساس مسئولیت نمیکند پاسخ بدهد، و دیروز 18 دقیقه پشت خط تلفن پشتیبانی ماندم ، آخرش کس جواب نداد یک کانال تلگرام بذارند تا مشترکین تاپ سی بتوانند مشکلات کاربردی را ابراز و جواب بگیرند این خیلی سخته آقای دمیرچی ؟

  • ناشناس ارسالی در

    اگر بخواهیم از جنبه دیگر به رشد سرسام آور این استاراپ ها و نرم افزارها نگاه کنیم، با ظهور نرم افزارهایی نظیر تپ سی و اسنپ و دیوار و دیجی کالا و... ، بساط خیلی از خدمات آزانسی و تاکسی سرویس و بنگاه های املاک و مغازه ها برچیده میشه. البته فراگیری اینها فعلا در تهرانه، ولی در بلند مدت، تبعات اقتصادی اجتماعی مثبت و منفی مختلفی داره.
    شکل اتحادیه ها هم دچار تغییر خواهد شد!
    اخیر رئیس اتحادیه مشاورین املاک تهدید کرده بود که نرم افزار دیوار را خراب خواهد کرد! و این یعنی جنگ!!
    باید یک فکری برای ساماندهی و تعادل بازار در این وضعیت بشه...

    • ناشناس ارسالی در

      هیچ تعادلی در کار نیست تکنولوژی این راول صفتان را حذف خواهد کرد

    • ناشناس ارسالی در

      وقتی یک بنگاهی بدون آنکه کار خاصی انجام دهد با تنظیم چند برگ سند از هر طرف بین 350 تا 600 هزار تومان می گیرد پولی که در مقایسه با زحمت کشیده شده واقعا ناحق است همین خواهد شد
      راستی تا حالا کدوم بنگاه داری را دیدید که برای شما تخفیف بگیرد و از قیمت اجازه کم کند؟؟!!!

    • Alirad ارسالی در

      همین دیوار باعث شده خیلی از املاکایی که قیمت رو بالا میبرن و گرون فروشی میکنن کارشون کساد بشه
      رئیس املاک ادعا کرده : دیوار بدون واسطه خریدار و فروشنده رو به هم وصل میکنه و این خطرناکه
      این فقط برای مشاورین املاک سود جو خطر ناکه
      وگرنه کسی که تو دیوار ملکی رو میبینه و به تفاهم میرسه بازم میرن بنگاه معاملاتی و قرارداد میبندن اینجا دیگه سر خریدار کلاه نمیره
      فروشنده هم مجبور نیست باج بده .

  • ناشناس ارسالی در

    اينا چرا ميخوان اداي خارجيا رو در ارن؟! نشستنشونو

    • ناشناس ارسالی در

      حتما باید شق ورق بپوشن و جلوی رییسشون خم و راست شن و مجیز بگن تا شبه باشن

  • ناشناس ارسالی در

    ایرانیان , پیلیز دو نات ایمیتیته ...

  • ناشناس ارسالی در

    تمام این شرکتها محکوم به شکستند،هیچ کدام تولید کننده تکنولوژی نیستند ،همه مثل سوپر مارکت ها یه جوری دلالی نوین هستند.

  • ناشناس ارسالی در

    اون اجرهای زیر پایه های میز تو عکس پنجم از اخر منو کشته ! اخر پیشرفتیم !!!صد درصد اون عکس رو واسه بیل گیتس بفرستید تا مورد تقدیر قرار بگیره !!

    • ناشناس ارسالی در

      خودتون عرضه هیچ کاری و ندارید فقط بلدید شب تا صبح عین عقل کل ها فقط کامنت بگذارید .همین .

  • ناشناس ارسالی در

    چقدر محیط کارشون بد و غمگینه

  • ناشناس ارسالی در

    فقط تقلید از غربی ها در ادا و اطوار و دیگر هیچ

    • مهر ارسالی در

      شما درستشو انجام بده از بقیه ایراد نگیر

  • ناشناس ارسالی در

    تو این سیلیکون ولی شما داره نرم افزار سفارش غذا و قهوه تولید میشه؟؟؟ باور کنید این گزارش الجزیره فقط به قصد تمسخر ایران بوده وگرنه هیچ نیت دیگه‌ای نداشته. البته تو اقتصادی که پربازده ترین شغل بخش خصوصی رستوران داری و مطبخ باشه سیلیکون ولیش هم بهتر از این نمیشه

  • ناشناس ارسالی در

    تو ایران فقط دلالی و واسطه گری بگیر داره! کافی شاپ بزن، بابت یه شیرکاکائو به اسم هات چاکلت 30 تومن بگیر :)
    استارت آپ چیه، الجزیره کیه، داچ بیا تهرون اون موقع میفهمی!

  • مصطفی عربلو ارسالی در

    دمشون گرم، آدمهای قوی تو ایران در زمینه IT و ICT هستند امیدوارم روز به روز قویتر بشند و با خدماتشون با توسعه بازار رقابتی، انحصار، تقلب و .. را از بین ببرند.
    دانش IT چون بر مدار منطقی حاکمه همانطور که سرمایه داری رو عاقل تر کرد سیستم های ما رو هم درست میکنه.

  • ناشناس ارسالی در

    تا زمانی که شبکه پی پال فعال نشه برای ایرانی ها رشد اقتصادی از نت نداریم
    زمانی اینترنت ارزشمند هست که بتونیم کالا رو به خارج بفروشیم نه اینکه تو بازار خودمون هی بگردونیم
    متاسفانه سیاست های عجیب غریب ایران باعث میشه تا N سال دیگه خبری از این فناوری ها تو ایران نباشه

  • ناشناس ارسالی در

    وقتی سود بانکی بسیار زیاده کدوم آدمی پیدا می شه پولش را بخطر بندازه و رو طرح هایی سرمایه گذاری کنه که بزور خرج خودشونو در میارن

    استارتاپ بازی، ونجل بازی ، شتابدهنده بازی و ... واژه هایی هستند که از غرب کپی شدند و نمی دونیم کاربردشون کجاست و مثل بازی با واژه "نخبه" که در دهه 70 تو دهنها می چرخید و چشمارو وازده می کرد سیلیکون ولی بازی هم حداکثر تا 3 سال دیگه از رونق می افته

    ببینین تو این پنج سال اخیر کدوم سرمایه گذار ایرانی در این زمینه ها پولش رو گذاشته؟ هیچکی نیست مگر چند مورد سرمایه گذاریهای زیر 50 میلیون تومان که در چند ماه تموم می شه و چند جوان می مونند و دستهای آویزوونشون

    می خواین اتفاقی بیفته سود بانکی را بیارین پایین تا سرمایه بره بسمت تولید و فکر خلاق وگرنه کی سود 20 درصد بدون مالیات ، بدون بیمه ، بدون تهدید سازمانهای دولتی ، بدون ریسک را ول می کنه؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید