وعده سیف برای ارزانی دلار در سه ماه پایانی سال

کد خبر : ۳۰۵۸۲
بازدید : ۹۰۲

رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد که روند نزولی کاهش نرخ ارز در سه ماهه پایانی سال با توجه به عرضه بیشتر ارز محصولات پتروشیمی و همچنین خود بانک مرکزی شدت خواهد گرفت.

به گزارش ایسنا، ولی‌اله سیف امروز در حاشیه همایش انجمن حسابداران به جلسه اخیر خود با مدیران و تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی اشاره کرد و در رابطه با آن توضیح داد: به هرحال صادرکننده محصولات پتروشیمی و محصولات غیرنفتی از عوامل موثر در عرضه ارز بازار به حساب می‌روند. از این‌رو باید بانک مرکزی از زمان عرضه ارز آنها و همچنین میزان آن مطلع باشد تا بتواند هرگونه کمبودی در این رابطه را جبران کند.

وی ادامه داد: از سال قبل مذاکراتی با مدیران و تولیدکنندگان پتروشیمی داشته و بر این اساس طبق زمانبندی انجام شده عمدتا برنامه‌های آنها اعلام و عرضه انجام شد، اما با توجه به این‌که گاها مغایرت‌هایی وجود داشت، در جلسات اخیر و برقراری نظم در این مورد تاکید شده است. با این حال ما هیچ اصراری نداریم که آنها مازاد بر توان خود بخواهند کمبودهای ارزی را جبران کنند.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به این‌که در چنین ایامی در سال‌های گذشته نیز افزایش نرخ ارز و ایجاد نوسان در بازار اتفاق افتاده و تا حدی طبیعی است، اظهار کرد: با توجه به این‌که در پایان سال میلادی باید با طرف‌های خارجی تسویه شده و از سویی دیگر تقاضای ارز برای سفرها بالا می‌رود حتی یک عدم تعادل اندک می‌تواند مشکل‌ساز شده و بازار را دچار نوسان کند، اما با این حال در سه ماهه پایانی سال روند نزولی آغاز می‌شود، چرا که ارز ناشی از صادرات محصولات پتروشیمی بیشتر از گذشته عرضه شده و بانک مرکزی نیز در این باره اقدام خواهد کرد.

سیف در رابطه با تصمیم بانک مرکزی برای یکسان‌سازی نرخ ارز با توجه به شرایط موجود نیز توضیح داد که این سیاستی است که به‌طور حتم اجرایی خواهد شد، اما در این باره اطمینان از تامین ارز مورد نیاز از طریق روابط بین‌المللی بانکی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار خواهد بود تا بتوان ارز مورد نیاز بازار را تامین کرد.

وی همچنین در اظهارات خود اعلام کرد که لوایح دوقلوی بانکی که به منظور اصلاح ساختار نظام بانکی کشور تدوین شده اکنون مراحل پایانی بررسی را در هیات دولت می‌گذراند و احتمالا تا یکی دو جلسه آینده کار آن به اتمام رسیده و به زودی به مجلس شورای اسلامی تقدیم خواهد شد.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید