نکته‌های جالب از زندگی مارک زاکربرگ

نکته‌های جالب از زندگی مارک زاکربرگ

مارک زاکربرگ موسس فیس بوک فردی است که در تمام دنیا از نبوغ و کسب و کار او حرف میزنند. نام کامل وی مارک الیوت زاکربرگ است و در تاریخ ۱۴ می ۱۹۸۴ در وایت پلینز در حومه نیویورک بدنیا آمده است.

کد خبر : ۳۰۶۴۰
بازدید : ۶۳۵۴
مارک زاکربرگ موسس فیس بوک فردی است که در تمام دنیا از نبوغ و کسب و کار او حرف میزنند. نام کامل وی مارک الیوت زاکربرگ است و در تاریخ ۱۴ می ۱۹۸۴ در وایت پلینز در حومه نیویورک بدنیا آمده است.

نکته‌های جالب از زندگی مارک زاکربرگ

در ادامه نکاتی درباره زندگی او می‌خوانیم:

۱) نام کامل وی مارک الیوت زاکربرگ است و در تاریخ ۱۴ می ۱۹۸۴ در وایت پلینز در حومه نیویورک بدنیا آمد، خانواده اون نسبتا مرفه و در سطح تحصیلی خوبی بودند.

۲) مارک زاکربرگ دارای ملیت بلغاری-آمریکایی است. نام وی از نام پدربزرگش "مارکو" گرفته شده است.

۳) پدر وی "ادوارد زاکربرگ" در مطب دندانپزشکی کوچک خود کار می‎کرد و مادرش "کارن" تا قبل از تولد ۴ فرزندشان به حرفه روان‎پزشکی مشغول بود. آنها فرزندان خود را مارک، رندی، دونا و آریل نام نهادند.

۴) علاقه‎ی وی به برنامه نویسی باعث شد تا از والدینش کتاب آموزش برنامه نویسی زبان c++ را هدیه بگیرد(C++ for dummies).

۵) مارک زاکربرگ موسس فیس بوک برای خانوادش یک برنامه به نام ZuckNet ساخت. به کمک این ابزار پدر خانواده میتوانست به اعضای خانواده پیام بفرستد و برعکس. این ابزار در اصل نسخه اولیه پیام رسان Instant Messenger شرکت AOL بود.

۶) او در زمانیکه حتی در دوره ی دبیرستان بود پیشنهادات کار بزرگی دریافت کرد. پس از اینکه برنامه ای بنام Synapse را ساخت، نوعی هوش مصنوعی که عادات کاربران در گوش دادن به موسیقی را شناسایی میکرد، شرکت های AOL و مایکروسافت به او پیشنهاد کار دادند.
۷) او در لیست توانمندی های خود برای دانشگاه هاروارد اعلام کرده بود که می تواند به زبان های انگلیسی، فرانسوی، عبری، لاتین و یونان باستان بنویسد و بخواند.

۸) وقتی که در حال تحصیل در رشته روان شناسی بود، سایت اینترنتی Facemash را راه اندازی کرد که از کاربران میخواست با توجه به تصاویر خوابگاه در مورد میزان جذابیت هر یک از دانشجویان نظر بدهند.

۹) او همچنین برنامه‎ی Course Match را ساخت، این برنامه به دانشجویان و کاربران امکان می‎داد بر مبنای رشته تحصیلی دانشجویان در دانشگاه‎های گوناگون، رشته مورد نظر خود را انتخاب کنند و در مورد آن مطالعه لازم را انجام دهند.

۱۰) وی در ۴ فوریه ۲۰۰۴ وب سایت اینترنتی com را در قالب یک شبکه اجتماعی راه اندازی کرد و به کاربران امکان می‎داد پروفایل شخصی خود را شامل اطلاعات و عکس‎ های فردی ایجاد کنند. در ابتدا قرار بود فیس بوک شبکه اجتماعی دانشجویی باشد، اما سرانجام در سال ۲۰۰۶ درهای خود را به روی همه‎ی کاربران گشود.

۱۱) مارک به همراه سه هم اتاقی خود در خوابگاهش به نام‎های "ادواردو ساورین"، "داستین موسکویچ" و "کریس هاگس" شرکت فیس بوک را تاسیس کرد. ساورین ۱۰۰۰ دلار سرمایه گذاری کرد تا این شرکت بتواند فعالیت خود را آغاز کند.

۱۲) او در نهایت به تقلب محکوم شد. "کامرون وینکلوس"، "تایلر وینکلوس"و "دیویا نارنیا" از دانشجویان هاروارد با ارسال نامه‎ای به مارک زاکربرگ از او خواستند تا از ادامه‎ی توسعه‎ی com خودداری کند.

در آن زمان وی بصورت همزمان بر روی پروژه‎ی شبکه اجتماعی این دانشجویان به نام Harvard Connection هم کار می‎کرد. با توجه به اطلاعات ثبت شده در مرکز وکلای Connect U فیس بوک سراجام مشکلات قضایی خود را با برادران دو قلوی وینکلوس و ارنیا بعنوان بنیان گذاران Connect U حل کرد و ۶۵ میلیون دلار به آن‎ها جریمه پرداخت کرد.
مطلب مرتبط: ۵ پیش‌بینی در مورد آینده از زبان مارک زاکربرگ

۱۳) اولین خودروی مارک زاکربرگ موسس فیس بوک یک دستگاه Forester از شرکت Subaru بود.

۱۴) فیس بوک به رنگ آبی طراحی شده است که دلیل آن این است که زاکربرگ کورنگی قرمز- سبز دارد، آنطوری که خبرگزاری ABCNews شرح داده است، آبی بهترین رنگی است که وی می‎تواند ببیند. او فقط می‎تواند رنگ آبی را بدرستی تشخصی دهد.

۱۵) زاکربرگ خودش را یک ملحد می‎داند.

۱۶) برنامه اصلی فیس‎بوک را خود زاکربرگ نوشته است. اگر شما عبارت [۴:۰]@ را در بخش کامنت های فیس‎بوک بنویسید، نام "مارک زاکربرگ" نمایان می‎شود.

۱۷) شما هرگز امکان مسدود کردن صفحه شخصی زاکربرگ را در فیس‎بوک ندارید. آدرس صفحه شخصی زاکربرگ در فیس‎بوک http://www.facebook.com/zuck است.

۱۸) در روزهای آغازین کار فیس‎بوک زاکربرگ برای خود یک کارت ویزیت طراحی کرد، و بر روی آن نوشت: "من مدیرعامل هستم."

۱۹) او همیشه بر روی انجام دادن کار‎هایش تمرکز زیادی دارد، و از تمام کارکنانش نیر می‎خواهد تا همین طور باشند. مثلا زمانیکه در جلسه هستند اگر فردی گرسنه باشد، به او اجازه خروج از جلسه را نمی‎دهد و می‎گوید تا زمانیکه از جلسه کاری نتیجه ای گرفته نشود کسی حق خروج ندارد.
مطلب مرتبط: ۸ شرکت با بیشترین میلیاردرهای دنیا را بشناسیم

۲۰) زاکربرگ همسرخود را نخستین بار در سال ۲۰۰۳ ملاقات کرد. همسر او "پریسیلا چان" متولد بوستون است، والدین اون از پناهندگان ویتنامی - چینی بودند.

۲۱) چان از اولین افرادی بود که به شرکت فیس‎بوک پیوست، او یک روز پس از راه اندازی رسمی این شرکت در تاریخ ۴ فوریه ۲۰۰۴ به عضویت آن درآمد.

۲۲) چان در یکی از مصاحبه های خود با در روزنامه نیویورکر شرح داد در مهمانی مرکز Alpha Epsilon برگزار کرده بود، نخستین جرقه های ازدواج او با مارک زده شد.

۲۳) در اکتبر ۲۰۱۰ زاکربرگ به همراه چند نفر از کارکنانش به سینما رفت تا فیلمی که تحت عنوان "شبکه اجتماعی" ساخته شده بود و در مورد نحوه‌ی راه اندازی فیس‎بوک بود، را تماشا کند. او پس از تماشای این فیلم انتقاد‎های زیادی به چهره اش در این فیلم داشت و اذعان کرده بود که در این فیلم سعی شده تا او را فردیکه به دنبال موقعیت اجتماعی بوده است، نشان دهند.

۲۴) در سپتامبر ۲۰۱۰، زاکربرگ به چان پیشنهاد ازدواج داد و از وی خواستگاری کرد. در آن زمان چان دانشجوی رشته‎ی پزشکی دانشگاه کالیفرنیا بود. در پایان سال زاکربرگ خانه جدید خود را در شهر پالوآلتو خریداری کرد.

۲۵) مارک زاکربرگ موسس فیس بوک پیش از اینکه خانواده چان را در دسامبر ۲۰۱۰ ملاقات کند، یادگیری زبان چینی را شروع کرد.

۲۶) او حلقه‎ی همسرش چان را خودش به تنهایی طراحی کرده است، این حلقه ازدواج یک سنگ یاقوت در وسط داشت که دو طرف آن دو الماس قرار می‎گرفت. گفته شده است که هزینه‎ی ساخت این حلقه چیزی بالغ بر ۲۵ هزار دلار بوده است و این درحالیست که زاکربرگ جوان سرمایه‎ای در حدود ۱۹ میلیارد دلار داشته است.
مطلب مرتبط: ۱۵ جوان که با ایده های مجازی میلیاردر شدند

۲۷) این دو نفر در ۱۹ مه ۲۰۱۲ در حیاط پشتی خانه ی زاکربرگ در پالوآلتو واقع در کالیفرنیا ازدواج کردند.

۲۸) مراسم ازدواج بسیار مختصر برگزار شد و تعداد میهمان‎ها کمتر از ۱۰۰ نفر بود. برای میهمانان غذاهایی مکزیکی و ژاپنی آماده شده بود که از رستوران مورد علاقه این زوج یعنی Fuki Sushi تهیه شده بود. هر پرس غذای مکزیکی برای هر نفر ۷٫۵ دلار هزینه داشت و دسر هم شکلات هایی به شکل سر موش بودکه با هزینه ۳ دلار تهیه شده بود. این مراسم با کمترین هزینه برگزار شده بود.

۲۹) زاکربرگ اولین فرد زیر ۳۰ سال است در جهان محسوب می‎شود که بزرگ ترین هدیه بشر دوستانه را در جهان اهدا کرده است. زاکربرگ و همسرش در سال ۲۰۱۳ میلادی ۱۸ میلیون سهام شرکت‎فیس‎بوک را به بنیاد جامعه دره سیلیکون اهدا کردند.

۳۰) زاکربرگ تقریبا هر روز یک تی‎شرت خاکستری می‎پوشد، این کار به این خاطر است که او سرش بسیار شلوغ است و با این کار صبح‎ها در زمان صرفه جویی می‏‌کند.

۳۱) خواننده و نوازنده مورد علاقه او "لیدی‎گاگا" و "دافت پونگ" هستند.

۳۲) مارک زاکربرگ کتاب " بازی اندر" را کتاب مورد علاقه خود می‎داند.

۳۳) براساس گزارشی از سوی بیزینس اینسایدر مارک زاکربرگ موسس فیس بوک در خانه‎اش تلویزیون ندارد.

۳۴) اتومبیل مارک زاکربرگ، یک دستگاه Acura TSX مشکی است که به گفته‎ی وی از تجملات به دور است و ایمن و راحت است و آن را به اتومیبل‌های گران قیمت ترجیح می‎دهد.
مطلب مرتبط: ۷ مانع زندگی که آدم های موفق به آن غلبه می کنند

۳۵) او علاقه‎ی زیادی به اندی سامبرگ و برنامه SNL او دارد. وی در این‎باره بر روی صفحه شخصی خود در فیس بوک این موضوع را بیان کرده است که: "من یکی از طرفداران پرو پاقرص اندی سامبرگ هستم و بنظرم کارهای او بسیار جالب است." سامبرگ از این اتفاق بسیار خوشحال شده و در یک کنفرانس مطبوعاتی این مساله را باعث افتخار خود دانسته است.

۳۶) در ژوئیه ۲۰۱۱ زاکربرگ محبوب ترین صفحه را در شبکه اجتماعی گوگل پلاس داشت و حتی تعداد هواداران او از "لری پیج" و "سرگی برین" یعنی بنیان گذاران گوگل نیز بیشتر بود.

۳۷) او این جمله‎ی انیشتین را جزو جملات مورد علاقه خود می‎داند که: "همه چیز را تا آنجایی که ‎می توانید ساده کنید اما هیچ گاه ساده ترین حالت آن را ارائه ندهید."

۳۸) دوستان زاکربرگ به او "زاک" و مادرش به او "شاهزاده" می‎گوید.

۳۹) زاکربرگ با نام کاربری @finkd در توئیتر حضور دارد و صفحه او بیشتر از ۱۵۰۰۰۰ هزار دنبال کننده دارد. اما در طول این مدت چندین ساله عضویت او تنها ۱۹ توئیت ارسال کرده است.

۴۰) مارک زاکربرگ موسس فیس بوک حدودا ۵۰ حق امتیاز را با نام شخصی خود ثبت کرده است.

۴۱) او سالی یک دلار از فیس بوک حقوق می‎گیرد و ارزش مجموع دارایی های او بیش از ۴۲٫۵ میلیارد دلار است.

۴۲) او به همه‎ی دانشجویان و دانش آموزان جهان یک توصیه می‎کند: برنامه نویسی یاد بگیرید.

۴۳) او می‎گوید:" در این دنیا که هر لحظه در حال تغییر است، بزرگترین ریسک این است که ریسک نکنید، استراتژی که به شکست منتهی می‎شود این است که خطر نکنید."

منبع: تک فارس
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید