وقتی تلویزیون حساب صراحت وزیر بهداشت را نکرد!

سخنان صریح وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در برنامه تلویزیونی «ثریا» نشان داد که هرگاه مقامات دولتی صریح باشند، از عهده طعنه و کنایه‌های مجریان تلویزیون که می‌کوشند دستاوردهای دولت را زیر سؤال ببرند، برمی‌آیند.

کد خبر : ۳۱۰۴۳
بازدید : ۷۶۲۵
سخنان صریح وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در برنامه تلویزیونی «ثریا» نشان داد که هرگاه مقامات دولتی صریح باشند، از عهده طعنه و کنایه‌های مجریان تلویزیون که می‌کوشند دستاوردهای دولت را زیر سؤال ببرند، برمی‌آیند.

عصر ایران با این مقدمه افزوده است: مجریان برنامه‌های سیاسی می‌کوشند خود را افرادی بی‌طرف نشان دهند که پیام مردم را منتقل می‌کنند اما غالبا در واقع نظرات سیاسی جبهه پایداری و مخالفان دولت را منتقل می‌کنند و این‌گونه ژست‌ها هم به دل مردم نمی‌نشیند، که اگر می‌نشست، اعتبار این دستگاه تا این حد نزول نمی‌کرد که وزیر کشور که خود روزگاری معاون رسانه رسمی بوده بگوید صداوسیما اثرگذاری خود را از دست داده است.

مجری برنامه ثریا می‌خواست با پیش کشیدن بحث پاره‌ای پرداخت‌ها دکتر قاضی‌زاده هاشمی، از موفق‌ترین وزیران دولت روحانی را به گوشه رینگ ببرد ولی وزیر بهداشت اجازه نداد و پرسید: چرا در دولت قبل ساکت بودید؟ چرا از طرح تحول سلامت سخن نمی‌گویید و مدام به تخریب دولت مشغولید؟

وقتی مجری به نظرسنجی‌های صداوسیما استناد کرد، قاضی‌زاده هاشمی بی‌درنگ پاسخ داد: نظرسنجی‌هایتان هم مثل فیش‌های ادعایی‌تان است که معلوم نیست واقعی است یا نه.

قاضی‌زاده هاشمی شعار برنامه را هم به چالش کشید و گفت: به‌جای «دیده‌بانی برای پیشرفت ایران»، در حال تخریب دولت به قصد پسرفت ایران هستید.

به‌جای این‌که وزیر گوشه رینگ برود تا مجریِ احتمالاً متمایل به جبهه پایداری بتواند با پرسش‌های سیاسی خود او را زیر ضربه بگیرد، این مجری بود که گوشه رینگ گیر افتاده و منتظر اشارتی از اتاق فرمان بود.

احتمالاً تصور می‌کردند جذابیت سوژه پرداختی‌های کلان این اجازه را می‌دهد که سخنان دیگر را هم در این چارچوب منتشر کنند اما قاضی‌زاده هاشمی چنین اجازه‌ای نداد و بارها گفت روشتان را عوض کنید.

هر گاه یک مقام مسئول با اعتماد به نفس کامل در دام این‌گونه پرسش‌ها نیفتاده توانسته از عهده برآید و هرگاه مجری صداوسیما را جدی گرفته در نهایت مغبون شده است.

ممکن است از این سطور تفسیر جانبداری صورت پذیرد اما نکته اصلی این است که تلویزیون رسمی در مقابل برخی مقامات خاضع و خاشع است و اگر هم جسارتی کند صد بار عذر می‌خواهد ولی به مردان دولت و ایضاً زنان دولت که می‌رسد نقش طلبکار به خود می‌گیرد و با تبختر به گونه‌ای صحبت می‌کنند که انگار با گماشته خود سخن می‌گویند.

منتها قاضی‌زاده هاشمی چنین اجازه‌ای نداد. کما این‌که در هفته دولت هم مجید انصاری معاون حقوقی رئیس‌جمهور چنین اجازه‌ای نداد و خطاب به مجری‌ای که می‌پرسید چرا از سه روحانی شکایت کرده‌اید، گفت: اولاً دولت از سه روحانی شکایت نکرده و تنها از یک نفر اشکایت کرده و اگر به روحانیت باشد هم آقای رئیس‌جمهور روحانی است و هم خود من. بحث بر سر شکایت از حمید زیارتی مشهور به روحانی بود که علنا به رئیس‌جمهور اهانت کرده بود.

خود ما رسانه‌ای هستیم و دوست داریم مسئولان پاسخگو باشند و پرسش‌های چالشی مطرح کنیم، اما «چالش‌بازی»های صداوسیما واقعی نیست زیرا یقه یک وزیر را می‌گیرند ولی در مقابل غیر دولت صُم بُکم می‌نشینند و به نشان تأیید سر تکان می‌دهند و در حالی از جانب مردم سخن می‌گویند که احساس نمی‌شود صدای مردم را منعکس می‌کنند. کافی است لحن گفت‌وگوکننده‌ها را مقایسه کنیم که با وزیران چگونه سخن می‌گویند و با دیگران چگونه و آیا بسیاری از پرسش‌های مطروح در جامعه و فضای مجازی را با آنان نیز در میان گذارند یا نه.

با این حال وقتی وزیر اعتماد به نفس داشته باشد و مانند دکتر هاشمی نیازی به وزارت نداشته باشد و در بخش خصوصی هم صاحب امکانات و تخصص دیگر دلیلی ندارد باج دهد. ویژگی دیگر وزیر بهداشت این است که با سیاست بیگانه نیست و در خانواده‌ای سیاسی با گرایش‌های مختلف بالیده و می‌فهمد حال و هوای سیاسی «ثریا» چگونه است.

اگر صداوسیما می‌خواهد بی‌طرفی خود را ثابت کند چرا با همه این‌گونه صحبت نمی‌کند؟ چرا در سوژه‌های دیگر جانبدار است و به دولت که می‌رسد اپوزسیون می‌شود؟ تازه نه با هر دولتی.

همین رفتارهاست که موجب می‌شود در مجادله‌هایی این‌گونه بیننده‌ای که به لحاظ سیاسی با مجری هم‌سو نیست حق را به میهمان صریح‌اللهجه بدهد.

«چرا در دولت قبل ساکت بودید، مردم حرف‌های شما را قبول ندارند، نظرسنجی‌هایتان هم مثل ادعاهای دیگرتان است، طرح تحول سلامت را چرا توضیح نمی‌دهید...» این جملات ثبت شده تا بار دیگر این گزاره به اثبات رسد در مقابل صداوسیمایی که با مجریان دولت به چشم گماشته برخورد می‌کند اگر این‌گونه سخن بگویی کوتاه می‌آیند و در غیر این‌صورت مانند یک تلویزیون حزبی می‌خواهند اعضای دولتی را که نمی‌پسندند مواخذه کنند.

وزیر، وزیر است. اما گاه در رسانه رسمی به گونه‌ای سخن می‌گویند که مدیرکل یک اداره با رئیس تدارکات. آیا دولت هزار و چند صد میلیارد تومان به این رسانه بودجه می‌دهد که با این لحن سخن بگوید؟ آیا بهتر نیست در این یک فقره از مجری پزشک استفاده می‌شد؟ تلویزیون که از این‌گونه مجریان کم ندارد و مشهورترین آنها دکتری است که در برنامه «به خانه برمی‌گردیم» درباره آشپزی و خانه‌داری صحبت می‌کند یا ناگزیر است به صحبت‌های همکاران در این‌باره گوش سپارد.

مصاحبه چالشی البته خوب است و مو را از ماست کشیدن نیز اما اولاً از جانب رسانه‌ای که واقعاً ملی باشد، ثانیاً با رعایت انصاف نه آن‌که اخبار ناموثق هم منشاء تحلیل و پرسش باشد، ثالثاً این‌که و مهم‌تر از همه در قبال دیگران نیز چنین باشند نه آن‌که تنها در برابر وزیران دولت، آن هم نه هر دولتی که تنها در مواجهه با این دولت یا دولت قبل از احمدی‌نژاد دلیر و منتقد شوند...
۰
نظرات بینندگان
  • ناشناس ارسالی در

    مگه هنوز کسی صداوسیما رو میبینه؟

  • ناشناس ارسالی در

    برای همین صراحتش بود که حاضر نشد هیچ منتقدی توی برنامه باشه ...؟!؟؟ یکی از بدترین طرح های تاریخ ایران طرح تحول سلامت این دولت بود که باعث شد پزشکان و متخصصین از همیشه برای مردم دور از دسترس تر بشن و مردمی که نیازمند خدمات تخصصی پزشکی باشن یا باید هزینه های گزاف آن را به جان بخرند و یا بمیرند....
    این طرح همان طرحی است که باعث شد در بیمارستان های ما جمله معروف هر گونه توهینی به کادر بیمارستان جرم است نسب شود چرا که اولا خدمات به قدری بد شده که مردم ناراضی شده و به فحش پناه می برند (چون پناه دیگری در مقابل این سیستم پزشکی ندارند) و از طرفی پزشکان و کادر آنقدر پر رو شوند که بدانند همه چیز در خدمت آنهاست بدون کوچکترین نظارتی و هر کاری دلشان بخواهد می توانند بکنند و کسی هم جلودارشان نیست چه بسا که قانون هم پشت آنهاست....

  • مهدی ارسالی در

    دمش گرم وزیر عالییییی

  • ناشناس ارسالی در

    درود و سلام بر وزير ازاده ..... در اين زمان فقط احرار مى توانند باعث رشد كشور شوند

  • ناشناس ارسالی در

    رسانه میلی داره گندش در میاد

  • عباس ارسالی در

    بدبخت مردمند که این وسط فنا و فراموش میشوند

  • ناشناس ارسالی در

    از رسانه میلی توقعی بیشتر نیست.
    رسانه ایکه از هر فردی در انتخابات هواداری کرد مورد غضب مرد قرار گرفت و رای نیاورد

  • جواد ارسالی در

    برای اینکه حقوقشان از طریق جریانات خاص تامین می شود، کجای دنیا یک مجری با وزیر یک دولت منتخب مردمی از لفظ ببین استفاده می کند؟! به پشتوانه ی کدام سواد نداشته؟! اینها همان پس مانده های دولت قبل هستند!

  • ناشناس ارسالی در

    به نظر من دکتر هاشمی نباید عصبانی میشد... رفتارش در شانش نبود ...

  • ناشناس ارسالی در

    درووود بر وزیر زحمتکش بهداشت

  • حرف حساب ارسالی در

    احسنت و خداقوت به آقای دکتر هاشمی عزیز که در طول دوره وزارتشون نشون دادند که اگر خالصانه و در راه خدا و برای مردم کار کنید، هنوز هم ملت ما بیدارند و قدردان خواهند بود. البته این بین عده ای هم هستند که انصاف و شرفشان را میفروشند و حق و ناحق می کنند. البته از چشم آنها هم نباید دید آخه اوناهم مواجب بگیرند دیگه.طفلی مجری بیچاره!

  • ناشناس ارسالی در

    سفسطه فرمودند نه صراحت!!!!!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید