به روستای "سرگیجه" خوش آمدید!

به روستای "سرگیجه" خوش آمدید!
کد خبر : ۳۱۳۸۵
بازدید : ۲۶۹۹۱
فرادید | یکی از مرتع‌ترین روستاهای اروپا در دل قفقاز جا خوش کرده است. روستای خینالیق به خاطر ارتفاع بسیار بالایش به روستای سرگیجه معروف شده است.

به گزارش فرادید، روستای کوچک "خینالیق" در شمال شرقی جمهوری آذربایجان و بر روی کوه‌های شهرستان قوبا واقع شده است. خینالیق در ارتفاع 2335 متری از سطح دریا قرار دارد و یکی از دورافتاده‌ترین نقاط قاره سبز نیز محسوب می‌شود.

جمعیت این روستای تاریخی کمتر از 1000 نفر بوده و فاصله آن با اولین شهر چندین ساعت است که آن هم باید از طریق مسیرهای ناهموار و خطرناک صورت گیرد.

آیونا ساکلاراکی، عکاس 26 ساله، در جریان سفر به آذربایجان تصمیم گرفت تا از این روستا نیز دیدن کند. خانم ساکلاراکی می‌گوید: «به خاطر دورافتاده بودن و وضعیت جاده‌های منتهی به روستا، رفتن به آنجا کار ساده‌ای نبود. در ضمن، چشم‌اندازهای مسیر فوق‌العاده بودند.»

قرن‌ها از سکونت مردم محلی در روستای خینالیق می‌گذرد و برخی از کارشناسان قدمت آن را به دوران باستان نسبت داده‌اند. نکته جالب در مورد ساکنین محلی این است که آن‌ها خودشان را نوادگان حضرت نوح می‌دانند؛ به باورشان، حضرت نوح پس از " طوفان نوح " در این روستا توقف کرد. از این رو، محیط روستا کاملا مذهبی است. انگار روستا در گذر زمان به فراموشی سپرده شده است. گردشگران هنگام ورود به روستای خینالیق تصور می‌کنند که سوار یک ماشین زمان شده و به گذشته سفر کرده‌اند. خانه‌های سنگی و کمبود امکانات اولین چیزی است که توجه گردشگران را به خود جلب می‌کند.

آیونا می‌گوید: «در آنجا اصلا خبری از چیزهای لوکس نیست. مثلا یک دستشویی جلوی هر خانه قرار دارد که از طریق حفر گودال ساخته شده است و در بهترین حالت فقط یک چهارچوب چوبی دارد. در روستا اصلا خبری از امکانات حمام نیست. خانواده‌ای که میهمانشان بودم، حمام نداشتند.»

یکی از دلایل اصلی عدم وجود امکانات مدرن در روستا این است که خینالیق در حقیقت یک "ذخیره گاه طبیعی" است و بنابراین، دولت هرگونه ساخت و سازی را در آن ممنوع کرده است. علیرغم جدی بودن عدم وجود امکانات در روستا، چندین ساختمان در آن قرار دارد که به حفظ فرهنگ و تاریخ ساکنین کمک می‌کند.

آیونا می‌گوید: «موزه‌ای در روستا قرار دارد که بنا به درخواست گردشگران باز می‌شود. همچنین مسجدی با سقف متالیک سنتی در آن قرار دارد. اتفاقا یک سوپرمارکت در روستا قرار دارد اما آن زمانی که من رسیدم، بسته شده بود. ساکنین روستا مجبور بودند مایحتاج خود را از روستای مجاور خریداری کنند و با خود به روستا بیاورند . »

در سال‌های اخیر بر تعداد گردشگران خارجی که مشتاق به بازدید از این روستای تاریخی هستند، افزوده شده است. همچنین افزایش سرمایه‌گذاری نیز باعث شده تا جاده‌های بهتری برای روستا ساخته شود و در نتیجه افراد بیشتری از مرتفع‌ترین روستای اروپا بازدید کنند.

آنویا در آخر می‌گوید: «به خاطر جاده آسفالت، رفت و آمد به روستا راحت‌تر شده اما همچنان اقامت در آنجا برای گردشگران بسیار دشوار است. اکثر افراد در هتل‌های شهرستان قوبا اقامت می‌کنند و تنها برای چند ساعت به روستا می‌آیند.»

به روستای

به روستای

به روستای

به روستای

به روستای

به روستای

به روستای

به روستای

به روستای

به روستای

به روستای

ترجمه: وبسایت فرادید

۰
نظرات بینندگان
  • محسن ارسالی در

    اگر می خواهید واقعا سرتان گیج شود بیایید روستای لرزنه از توابع آلاشت سوادکوه در ارتفاع دو هزار و پانصد متری از سطح دریا که مسیرش واقعا گیج کننده است.

    • ناشناس ارسالی در

      روستای ییلاقی و زیبای لرزنه واقعا یک منطقه رویاییه مثل بهشت می مونه و چون هوای بسیار سردی داره فقط چهار ماه از سال یعنی از خرداد تا آخر شهریور قابل سکونته اون هم با بخاری حتی تو تابستون خیلی دیدنیه خیلی از روزهای تابستون هوا مه آلود و بارانیه به هر حال لرزنه یک تکه از بهشت تو مازندارنه

    • ناشناس ارسالی در

      جالب اینجاست که خود ایران مخصوصا مازندران پر از شگفتی هست اونوقت فرارو میاد برای آذربایجان یکی از دهاتهاش رو تبلیغ می کنه :| :|

  • ناشناس ارسالی در

    ... و همينطور روستاي سنگرج در همان حوالي. ديگه لازم نيست به آذربايجان بريد.

  • اهوازی ارسالی در

    به امید بازگشت همه هم میهنان به ایران

  • امیر ارسالی در

    از لحاظ امکانات و نوع معماری از این دست روستاها در ایران بسیار داریم، حتی از این دورافتاده تر و بی امکانات تر...

  • شاهین ارسالی در

    عزیزم اگه این روستا بااین شرایط برای گردشگران جذاب هست پس خیلی از روستاهای ایران در آثار دیدنی قرار خواهند گرفت نه جاده دارند ونه اب ونه حمام ونه امکانات - بوجه عمران آنها تو مسیر بعلت طولانی بودن آب شده وسپس بخار شده و درجای دیگری تبدیل به باران شده است .(باران رحمت الهی که براش دعا میخونیم)

  • ناشناس ارسالی در

    روستای سیمین همدا2700متر محشره باید دید

  • کرمانی ارسالی در

    خارش ایرونیا شروع شد.

  • ناشناس ارسالی در

    فریدون شهر اصفهان 2530 متر ارتفاع از سطح دریا بلند ترین شهر ایران

  • ناشناس ارسالی در

    چه روستای زیبایی چه مردم خوبی امیدوارم زندگی شان پر از صلح و صفا باشد. اینها مردم لزگی هستند و زبانشان ترکی آذری نیست. همان مردمی که رقصشان را در ایران به اشتباه آذری می دانیم. نیمی از لزگی ها در روسیه و نیمی در اذربایجان هستند و متاسفانه در اذربایجان زیر شدیدتر فشارهای نژادپرستانه اقتصادی و فرهنگی.

تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید