دستگیری یک کافه‌چی که دوست نداشت به اردوغان چای بدهد!

مدیر کافه روزنامه جمهوریت ترکیه در استانبول به خاطر گفتن یک جمله انتقادی درباره رییس جمهور ترکیه بازداشت و به اتهام توهین به رییس جمهور محاکمه خواهد شد.

کد خبر : ۳۱۶۳۱
بازدید : ۱۴۰۱
مدیر کافه روزنامه جمهوریت ترکیه در استانبول به خاطر گفتن یک جمله انتقادی درباره رییس جمهور ترکیه بازداشت و به اتهام توهین به رییس جمهور محاکمه خواهد شد.

بنا به اعلام "اوزگور اورفا " وکیل "شنول بوران " مدیر کافه روزنامه جمهوریت ترکیه به خبرگزاری رویترز، او روز 24 دسامبر برای رفتن به محلی در استانبول در پشت ترافیک می ماند. دلیل ترافیک تدابیر امنیتی پلیس استانبول برای برگزاری یک جلسه سخنرانی رجب طیب اردوغان بوده است.

بوران پس از مواجه شدن با انسداد مسیر ار فرط عصبانیت می گوید: این ترافیک به خاطر اردوغان درست شده. من حتی حاضر نیستم توی کافه ام یک فنجان چایی به دست این مرد بدهم."

گفتن همین عبارات کافی بود تا این کافه چی روزنامه جمهوریت به اتهام توهین به رییس جمهوری ترکیه دستگیر و روانه بازداشتگاه شود. پلیس استانبول شنبه شب به خانه این مرد حمله ور شده و او را دستگیر و به همراه خود برده است.

در صورت اثبات اتهام توهین او به رییس جمهور، ممکن است مجازاتی تا سقف 4 سال زندان در انتظار او باشد.

وکیل شنول بوران دیروز در صفحه توییتز خود نوشته است: آخرین حرف قاضی دادگاه به من درباره پرونده این بود: "رییس جمهور قبلا همه توهین کنندگان به خودش را بخشیده است؛ آخر چرا زبان شما راحت نمی نشیند؟!"

در دو سال گذشته و از زمانی که اردوغان در تابستان سال 93 با کسب حدود 52 درصد آرا به عنوان رییس جمهور ترکیه انتخاب شده است، صدها نفر از شهروندان ترکیه از جمله دانشجویان و دانش آموزان به اتهام توهین به رییس جمهور تحت پیگرد قانونی قرار گرفته اند.

وزیر دادگستری ترکیه اوایل سال جاری میلادی در سخنانی در پارلمان اعلام کرده بود بیش از 1100 نفر در ترکیه به اتهام توهین به رییس جمهور تحت پیگرد قضایی قرار دارند.

بر اساس گزارش رویترز هم اکنون وکلای اردوغان بیش از 1800 مورد پرونده توهین به رییس جمهور را در دست بررسی دارند که در میان آنها روزنامه نگار، کاریکاتوریست، دانش آموز و دانشجو و حتی "دختر برگزیده سال" قرار دارد.

روزنامه جمهوریت از معدود ارگان های رسانه ای مخالف حزب حاکم عدالت و توسعه و شخص اردوغان است که تا کنون در برابر فشارهای حکومت ترکیه دوام آورده است. در روزها و هفته های گذشته دستگیری اعضای شورای سردبیری این روزنامه جنجال ساز شده است.

پیشتر سردبیر این روزنامه نیز به خاطر انتشار گزارش مستندی (فیلم) از ارسال کامیون های حامل سلاح از سوی نیروهای امنیتی ترکیه به گروه های تروریستی در سوریه تحت پیگرد و محاکمه قرار گرفت.

مجموعه‌ای از بهترین تصاویر تاریخ ایران و جهان را اینجا ببینید
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید