ستایش دختر آرتور میلر از اصغر فرهادی

اصغر فرهادی جایزه بهترین فیلم خارجی‌زبان را به خاطر فیلم «فروشنده» از انجمن ملی نقد آمریکا دریافت کرد.

کد خبر : ۳۱۹۱۶
بازدید : ۱۹۵۰
اصغر فرهادی جایزه بهترین فیلم خارجی‌زبان را به خاطر فیلم «فروشنده» از انجمن ملی نقد آمریکا دریافت کرد.

این جایزه توسط ربکا میلر دختر آرتور میلر نویسنده شناخته‌شده آمریکایی- نویسنده نمایشنامه «مرگ فروشنده»- به او اهدا شد.

میلر هنگام اهدای جایزه نمایشنامه «مرگ فروشنده» را پس‌زمینه فیلم «فروشنده» دانست و کیفیت در آثار فرهادی را ستود. این سومین جایزه اصغر فرهادی از این انجمن است.

در مراسم اعطای جوایز سالانه انجمن ملی نقد آمریکا که چهارشنبه‌شب (١٥ دی) با حضور چهره‌های سرشناس سینمایی درنیویورک برگزار شد، اصغر فرهادی جایزه بهترین فیلم خارجی‌زبان ‌سال را از دستان ربکا میلر دختر آرتور میلر، نویسنده نمایشنامه «مرگ فروشنده» دریافت کرد.

پس از دو فیلم «جدایی نادر از سیمین» و «گذشته» این سومین جایزه اصغر فرهادی از این انجمن است و به این ترتیب او تنها کارگردان خارجی‌زبان است که برای سه فیلم متوالی از سوی انجمن ملی نقد آمریکا مورد تقدیر قرار گرفته است.

از میان کارگردانان بخش خارجی‌زبان که بیشترین جایزه را از این انجمن دریافت کرده‌اند، اینگمار برگمان کارگردان مشهور سوئدی با ٥بار جایزه و پدرو آلمودوار کارگردان اسپانیایی (تهیه‌‌کننده فیلم بعدی فرهادی) با چهار جایزه بالاتر از کارگردان «فروشنده» قرار دارند. فرهادی هم با سه جایزه در کنار فدریکو فلینی کارگردان سرشناس ایتالیایی قرار گرفته است.

ربکا میلر هنگام اهدای جایزه به فرهادی به ارتباط نمایشنامه «مرگ فروشنده» و فیلم «فروشنده» اشاره کرد و گفت: «اصغر فرهادی درفیلم‌هایش کاری می‌کند که لحظه‌های ظاهرا روزمره با تعلیق بسیار ارایه شوند. من واقعا فکر می‌کنم که او نه‌تنها استاد واقعی تعلیق است، بلکه استاد برانگیختن احساس همدلی درمخاطب نیز هست. نمایشنامه «مرگ فروشنده» پس‌زمینه‌ای‌ است در این فیلم. این نمایشنامه درباره مردی‌ است که جامعه‌اش تغییر می‌کند و درباره فشاری‌ است که جامعه وارد می‌کند تا این مرد را تغییر دهد. «فروشنده» نیز فیلمی ا‌ست که شما به راستی تأثیر جامعه بر کاراکتر انسان‌ها را می‌بینید و همچون نمایشنامه، این‌که چگونه آدم‌ها توسط زمانه‌شان بلعیده می‌شوند. من فکر می‌کنم که ما تعداد زیادی فیلم نداریم که ما را وادار به دوباره فکرکردن در مقیاس بزرگتری درباره شخصیت‌ها و انسان‌ها کند. من این کیفیت را درکارهای فرهادی بسیار ستایش می‌کنم و بسیار مفتخر هستم که این جایزه را به او تقدیم می‌کنم.»

اصغر فرهادی نیز دریافت سومین جایزه از انجمن ملی نقد آمریکا را افتخار بزرگی‌ دانست و گفت: «وقتی طرح این فیلمنامه را می‌نوشتم، متوجه شدم که شخصیت‌های اصلی این فیلم بازیگر تئاتر هستند، از خودم پرسیدم که آنها مشغول بازی درکدام نمایشنامه هستند؟ شروع به خواندن تعداد بسیاری از نمایشنامه‌ها کردم؛ ایرانی و غیرایرانی و یک روز به «مرگ فروشنده» آرتور میلر رسیدم که نمایشنامه محبوبی درکشور من است و قبلا آن را خوانده بودم. این شبیه یک هدیه برای من از آرتور میلر بود. نقاط اشتراک بسیاری بین داستان من و نمایشنامه «مرگ فروشنده» وجود داشت. بنابراین احترام خودم را به آرتور میلر ابراز می‌کنم و از ربکا سپاسگزارم.»

انجمن ملی نقد آمریکا، یکی از قدیمی‌ترین سازمان‌های سینمایی مستقل آمریکاست که در ‌سال ١٩٠٩ یعنی ١٣‌سال پس از تولد سینما شکل گرفت. این تشکل سینمایی هر‌سال پیش از مراسم اسکار، پس از رأی‌گیری از تعداد زیادی از فیلمسازان، منتقدان، متخصصان و دانشجویان سینما جوایز خود را به برگزیدگان بخش‌های مختلف اهدا می‌کند.

مجموعه‌ای از بهترین تصاویر تاریخ ایران و جهان را اینجا ببینید
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید