آنچه باید درباره دمنوش های کاهش وزن بدانید

ادعای چای ها و دمنوش های رژیمی این است که می توانند به تمیز کردن، سم زدایی و به طور کلی کاهش وزن بدن کمک می کنند. اما مدارکی که نشان دهد آنها حداقل یکی از این کارها را انجام دهند در بهترین حالت، ناقص است.

کد خبر : ۳۱۹۷۴
بازدید : ۳۸۳۷
ادعای چای ها و دمنوش های رژیمی این است که می توانند به تمیز کردن، سم زدایی و به طور کلی کاهش وزن بدن کمک می کنند. اما مدارکی که نشان دهد آنها حداقل یکی از این کارها را انجام دهند در بهترین حالت، ناقص است.

به گزارش تسنیم، ادعای چای ها و دمنوش های رژیمی این است که می توانند به تمیز کردن، سم زدایی و به طور کلی کاهش وزن بدن کمک می کنند. اما مدارکی که نشان دهد آنها حداقل یکی از این کارها را انجام دهند در بهترین حالت، ناقص است. چای ها و دمنوش های رژیمی که با نام های (slimming tea ) یا (weight-loss tea ) نیز ممکن است آنها را ببینید، بر پایه گیاه دارویی سنا که سازمان غذا و دارو آمریکا ( FDA ) آن را برای درمان یبوست های گاه به گاه مورد تایید قرار داده تولید می شوند. سنا حاوی مواد شیمیایی است که روده بزرگ را تحریک می کند و تاثیر ملین را دارد.

ادعاهای این محصولات

کمک به دفع ناخالصی ها
حمایت گیاهی دارویی هنگام رژیم گرفتن
کمک به کاهش وزن
تمیز کننده
کمک به تقویت سم زدایی
ترکیب اختصاصی گیاهان دارویی

واقعا تاثیر گذار هستند؟

چای های رژیمی و سم زدا می توانند کمکتان کنند به مرور وزن آب بدن و وزن مدفوعی را کم کنید اما تاثیر ماندگاری ندارند. در یکی از شکایات مطرح شده از چای های رژیمی چنین آمده:

" چون محصولات رژیمی سنا حاوی هیچ ماده کاهش دهنده وزن یا چربی سوزی نیستند، بنابراین روشی تاثیر گذار برای کاهش وزن یا کاهش اشتها به حساب نمی آیند، بنابراین طرح چنین ادعایی در تبلیغات اشتباه است. به علاوه، سنا باعث نمی شود جذب کالری از غذا کاهش پیدا کند، چون باعث تحریک روده بزرگ می شود نه روده کوچک. بر این اساس، سنا تنها باعث از دست دادن مدفوع و آب از روده های پایینی شده و در نتیجه فقط موجب کم آب شدن بدن، از دست دادن الکترولیت های حیاتی و گاهی گرفتگی های درد آور می شود . "

بر اساس این طرح دعوی، این چای ها حتی می توانند باعث افزایش وزن نیز بشوند:

" یک ملیّن گیاهی ( سنا ) که می تواند در واقع با پایین آوردن سرعت سوخت و ساز کاهش وزن را خنثی کند و با ترکیب شدن با دیگر مواد ادرار آور باعث بروز مشکلاتی برای فرد شود. "
سم زدایی و تمیز کردن برای کاهش وزن لازم است؟

خیر، بدنتان طوری طراحی شده که خودش به صورت طبیعی سم زدایی می کند.
گیاهی یا طبیعی به معنای بی خطر بودن نیست!

محصولات سنا عوارض جانبی دارند، با این حال این چای ها روی جعبه خود برچسب هشداری ندارند. FDA تنها استفاده کوتاه مدت از این گیاه را توصیه می کند. با استفاده کوتاه مدت عوارض جانبی می تواند شامل ناراحتی معده، گرفتگی و اسهال شود. این دارو برای کسانی که اختلالات الکترولیتی، کمبود پتاسیم، بیماری قلبی، کمبود آب بدن، مشکلات دستگاه گوارشی دارند یا افرادی که داروهایی خاص دریافت می کنند منع شده است.

استفاده طولانی مدت سنا می تواند باعث مشکلاتی جدی شود، بر اساس تحقیقات NIH:

" استفاده طولانی مدت می تواند باعث شود روده ها به صورت طبیعی کار نکنند و همچنین ممکن است فرد به مسهل ها وابستگی پیدا کند. مصرف طولانی مدت همچنین می تواند باعث تغییر مقدار یا عدم تعادل برخی مواد شیمیایی در خون ( الکترولیت ها ) شود که می توانند باعث اختلال در عملکرد قلب، ضعف عضلانی، آسیب به کبد و دیگر تاثیرات مضر شود.
سخن پایانی

تبلیغاتی که برای چای های رژیمی و دمنوش ها می شود تنها نقطه ضعف مخاطبان را هدف قرار داده و آن هم ساده و سریع بودن تاثیر، بدون هیچ دردسری است. انسان همواره به دنبال اکسیری بوده که با خوردنش سریع به چیزی که می خواهد برسد. کاهش وزن و تناسب اندام فرآیندی است که به واسطه تغییر در سبک زندگی، انتخاب های هوشمندانه غذایی و ورزش مرتب حاصل می شود. یک دمنوش یا چای رژیمی هرگز نمی تواند چنین تاثیری را روی بدنتان داشته باشد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید