لیکوپن گوجه فرنگی، سپری در برابر بیماری قلبی

گوجه فرنگی یکی از سبزیجات بسیار سودمند برای بدن است که به پیشگیری از بیماری سرطان پروستات کمک می‌کند. همچنین گوجه فرنگی در سلامت قلب و عروق نقش مهمی دارد.

کد خبر : ۳۱۹۸۵
بازدید : ۳۱۷۲
گوجه فرنگی یکی از سبزیجات بسیار سودمند برای بدن است که به پیشگیری از بیماری سرطان پروستات کمک می‌کند. همچنین گوجه فرنگی در سلامت قلب و عروق نقش مهمی دارد.

به گزارش زندگی آنلاین، در طب شرق از گوجه فرنگی برای پاك سازی كبد استفاده می‌كنند و گفته می‌شود که گوجه فرنگی خاصیت خنك كنندگی دارد.

تصور می‌شود که خواص فوق به همراه طعم ترش و شیرین گوجه فرنگی باعث می‌شود که سطح یین "yin" در بدن افزایش یابد و این امر باعث برطرف شدن خشکی بدن و تشنگی می‌شود.

همچنین تصور می‌شود که افزایش مصرف گوجه فرنگی برای معده و عمل هضم مفید است.

همچنین گفته می‌شود گوجه فرنگی خون را قلیایی می‌كند و به درمان روماتیسم و نقرس كمك می‌كند.

فواید خاص گوجه فرنگی

گوجه فرنگی و سرطان پروستات
در آمریكا تحقیقات بسیاری برای یافتن ارتباط بین سرطان پروستات و مصرف انواع میوه و سبزی انجام شده است.

از بین 46 نوع میوه و سبزی كه مورد مطالعه قرار گرفته‌اند، گوجه فرنگی‌ها و مشتقات آنها نظیر سس‌های گوجه فرنگی، ارتباط قابل توجهی با كاهش سرطان پروستات داشته‌اند.

بروز سرطان پروستات در مردانی كه در هفته 10 واحد گوجه‌فرنگی مصرف می‌كنند كمتر از مردانی است كه در هفته فقط یك و نیم واحد از این سبزی را در یافت می‌نمایند.

به نظر میآید این خاصیت مربوط به لیكوپن است، در واقع لیکوپن از موثرترین كاروتنوئیدها در دفع رادیكال‌های آزاد از بدن است.

گوجه فرنگی و بیماری قلبی
تحقیقات انجام شده در اروپا نشان می‌دهد حملات قلبی در مردانی كه بالاترین ذخیره لیكوپن را در ذخایر چربی بدن دارند یک دوم مردانی است كه سطح لیکوپن پایینی دارند.

لیكوپن موجود در گوجه فرنگی با غیر فعال كردن رادیكال‌های آزادی كه منجر به تخریب كلسترول LDL می‌شوند، انسان را در برابر بیماری‌های قلبی محافظت می‌كند.

گوجه فرنگی و سالمندی
دانشمندان دانشگاه كنتاكی در آمریكا معتقدند كه مصرف گوجه فرنگی و در نتیجه دریافت آنتی‌اكسیدان لیكوپن علاوه بر پیشگیری از ابتلا به سرطان و بیماری‌های قلبی دارای خواص دیگری نیز برای انسان است.

از مطالعه بر روی 88 زن بالای 75 سال مشخص شده است بین سطح لیكوپن موجود در بدن سالمندان با توانایی‌شان در انجام امور فردی ارتباط معنا داری وجود دارد.

بدین ترتیب، كه كارایی سالمندانی که سطح لیكوپن پایین‌تری داشتند در مقایسه با گروهی که سطح لیكوپن بالاتری داشتند به مراتب ضعیف‌تر بود.

محققان این یافته‌های شگفت‌انگیز را به توانایی آنتی‌اكسیدان لیكوپن در پیشگیری از تخریب مفاصل، عضلات و حتی سلول‌های مغزی توسط رادیكالهای آزاد نسبت می‌دهند.

* با توجه به اینکه لیكوپن در طی فرایند پختن از بین نمی‌رود، بنابراین تمامی محصولات گوجه فرنگی منبع خوبی از این آنتی‌اكسیدان هستند.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید