منوچهری خلوت شد، دلال‌ها ناپدید شدند

همزمان با ورود نیروی انتظامی به بازار ارز و دستگیری چند صراف غیرمجاز، از حضور واسطه های ارزی در این بازار کاسته شده و کمتر دلالی ریسک حضور در منوچهری را قبول می کند.

کد خبر : ۳۲۰۱۳
بازدید : ۱۴۰۱
همزمان با ورود نیروی انتظامی به بازار ارز و دستگیری چند صراف غیرمجاز، از حضور واسطه های ارزی در این بازار کاسته شده و کمتر دلالی ریسک حضور در منوچهری را قبول می کند.

به گزارش تسنیم، بعد از تشدید تلاطم های ارز در بازار، نیروی انتظامی به این موضوع ورود کرد و با بازداشت تعدادی از صراف های غیرمجاز باعث شد تا صرافی های خیابان فردوسی به عاملان خود دستور دهند که فعلاً به بازار نیایند.

همین موضوع موجب شده تا خیابان فردوسی که پاتوق اصلی واسطه های ارزی است مدتی رنگ آرامش به خود ببیند و روزهای خلوتی را سپری کند. نقطه مرکزی تجمع دلال های ارزی در خیابان فردوسی نبش خیابان منوچهری و مقابل پاساژ افشار است؛ منوچهری هر روز شاهد تجمع تعداد زیادی از دلال های ارزی است ولی این روزها از تجمع دلال ها در این محل کاسته شده است.

طبق گفته تعدادی از واسطه‌های ارز، از دیروز دلال‌ها خیلی کم به بازار می‌آیند چرا که نیروی انتظامی پررنگ‌تر از قبل برای برخورد با دلال‌های ارزی در خیابان فردوسی حضور دارد.

یکی از واسطه های بازار ارز می‌گوید: نیروی انتظامی معمولا مأموران خود را با لباس شخصی به خیابان فردوسی می‌فرستد تا با شناسایی دلال‌های اصلی نسبت به دستگیری آنها اقدام کند.

وی با اشاره به حضور نیروی انتظامی در بازار گفت: سال قبل با همین ترفند 60-70 نفر از دلال‌های ارزی دستگیر شدند.

یکی دیگر از افرادی که نقش واسطه‌گری ارز را در بازار ایفا می‌کند درباره حال و روز این‌روزهای خیابان فردوسی می‌گوید: دیگر مانند قبل دلال‌هایی که تمام ارزها را در اختیار داشتند به بازار نمی‌آیند بلکه فقط آنهایی می‌ایند که ارزهای اصلی را می‌فروشند.

وی اضافه کرد: قبلاً برخی افراد بودند که هر ارزی را در اختیار داشتند و مقابل پاساژ افشار می‌فروختند ولی بعد از ورود نیروی انتظامی فقط آنهایی می‌آیند که ارزهای پرفروش را در اختیار دارند.

منوچهری خلوت شد/ تب دلار خوابید؟
وی با اشاره به خلوت شدن پاتوق اصلی دلال‌های ارزی در خیابان منوچهری گفت: از تلاطم بازار ارز کاسته شده ولی این به خاطر عدم حضور دلال‌ها نیست بلکه عرضه ارز از سوی بانک مرکزی نسبت به روزهای قبل تقویت شده است.

یکی دیگر از دلال‌های ارزی در خیابان فردوسی می‌گوید: دلال‌ها کم و بیش در بازار هستند ولی به خاطر حضور نیروی انتظامی در مناطق مختلف پراکنده شده و دیگر در خیابان منوچهری تجمع نمی‌کنند.

وی که در میدان فردوسی به خرید و فروش ارز در کف خیابان مشغول است می‌گوید: در میدان فردوسی هم مانند قبل دلال‌ها نمی‌آیند چرا که می‌ترسند توسط پلیس دستگیر شوند.

وی به بازداشت چند صراف غیرمجاز طی روزهای گذشته اشاره می‌کند و می‌گوید: دستگیری این افراد در خلوت شدن خیابان فردوسی بی تأثیر نیست.

ورود بانک ها به بازار کاسبی دلال ها را کساد کرد
فعالان حاضر در بازار ارز اذعان دارند که بعد از ورود بانک‌ها به این بازار و انجام خرید و فروش ارز به نرخ آزاد توسط سیستم بانکی دیگر مردم برای انجام معاملات ارزی خود سراغ دلال‌ها و واسطه‌ها در این بخش نمی‌روند.

دلال‌هایی که کماکان در بازار ارز حضور دارند می‌گویند: در بازار نه خریدار و نه فروشنده دلار وجود ندارد. چرا که تکلیف قیمت دلار مشخص نیست و مردم برای انجام معاملات دلاری خود دست نگه داشتند.

همچنین دلال‌های ارزی از کم شدن شوک در این بازار سخن گفته و تأکید می‌کنند: هفته قبل وضعیت بازار به گونه‌ای بود که هر ساعت شوکی به قیمت‌ها وارد می‌شد ولی این هفته جذب بازار آرام‌تر شده است.

همزمان با تلاطم های ارز در بازار مقامات بانک مرکزی بر طبیعی بودن این وضعیت در بازار تأکید کرده و در بخشنامه ای اعلام کردند باید ارز حاصل از صادرات به سیستم بانکی بازگردد؛ این موضوع روز گذشته باردیگر از سوی معاون اول رئیس جمهور در بانک مرکزی اعلام شد. جهانگیری با اشاره به ابلاغ بخشنامه اخیر که در آن بر ضرورت فروش دلار حاصل از صادرات به نظام بانکی تاکید شده است، خاطر نشان کرد: این بخشنامه را برای نخستین بار با عنوان رییس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی صادر کردم و این یعنی همه موظف به رعایت این بخشنامه هستند و در صورت تخطی از آن، با دستگاه های قضایی و نظارتی روبرو خواهند بود.

گفتنی است که طبق اعلام مسئولان قوه قضائیه از زمانی که بازار ارز مجدد متلاطم شده پرونده چند صراف بزرگ که اقدام به دپوی ارز کرده بودند به دادسرای پولی - بانکی ارجاع شده و چند صراف هم دستگیر شده اند.

جعفری دولت‌آبادی در همین ارتباط اقدام اخیر دولت و بانک مرکزی در ورود به این بحران ارزی و همچنین پایین آوردن قیمت‌ها با توجه به بالا رفتن ارز را قابل تقدیر دانسته و گفته: از آنجایی که بانک مرکزی در این زمینه شکایت کرده دادسرای پولی ــ بانکی در آخرین اقدام 5 نفر از دلالان ارز را دستگیر کرده است که از این افراد یک میلیون و 800 هزار دلار کشف شده است.

جعفری دولت‌آبادی بیان داشت: حسب استعلام سرپرست دادسرای پولی ــ بانکی برخی از صرافی‌ها ارزهای زیادی از بانک‌ها دریافت کرده‌اند که مشخص نیست در کجا هزینه شده که واحد مبارزه با پول‌شویی بانک مرکزی مشغول بررسی این موضوع است.

دادستان تهران با ابراز اینکه تغییر و تحول در حوزه ارز را نباید به دستگیری‌های اخیر مربوط کرد، تصریح نمود: در گذشته این اقدام انجام شد و تا حدی بازار آرام گشت اما دوباره تلاطم پیدا کرده چرا که نرخ ارز تابع سیاست‌های پولی و اقتصادی است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید