گزارش BBC از تاثیر "حافظ" بر زندگی

گزارش BBC از تاثیر "حافظ" بر زندگی
کد خبر : ۳۲۱۸۸
بازدید : ۲۹۶۹
گزارش BBC از حافظ شیرازی


فرادید | اشعار حافظ، شاعر قرن 14 میلادی، نه تنها زیبا است بلکه می‌تواند در زندگی سودمند نیز باشد. حافظ به ما می‌آموزد که چگونه نهایت استفاده را از زندگی‌مان ببریم. دنیل لادینکسی، مترجم اشعار حافظ به انگلیسی، گزارش می‌دهد.

به گزارش فرادید به نقل از بی بی سی انگلیسی، شمس‌الدین محمد حافظ شیرازی (1389 - 1320 میلادی) یکی از برجسته‌ترین شاعران پارسی است که از او در فرهنگ‌های مختلف به عنوان یکی از هفت عجایب ادبی جهان نام برده می‌شود. رالف والدو امرسون و یوهان ولفگانگ فون گوته نیز با ما هم عقیده هستند.

امرسون، فیلسوف و نویسنده آمریکایی، در مورد حافظ می‌گوید: «او از هیچ چیز نمی‌ترسد؛ افق دور را می‌بیند و نگاهی ژرف به همه چیز دارد. او تنها انسانی است که آرزو دارم او را ببینم یا حتی جایش باشم.» امرسون در مدح حافظ جمله‌ای بسیار مشهور دارد: «حافظ شاعری برای شاعران است.»

گوته و امرسون هر دو دیوان حافظ را ترجمه کرده‌اند. گوته پس از مطالعه عمیق حافظ می‌گوید: «حافظ نظیر ندارد.»

گزارش BBC از حافظ شیرازی
یک کاشی سرامیکی که احتمالا چند سال پس از درگذشت حافظ شیرازی نقاشی شده است

چهره‌های برجسته ادبی دیگر مانند نیچه و آرتور کونن دویل، نویسنده و پزشک اسکاتلندی و خالق شخصیت شرلوک هولمز، نیز سخنانی در مدح حافظ گفته‌اند. گارسیا لورکا نیز این شاعر صوفی را مورد ستایش قرار داده است. یوهانِس برامس، موسیقی‌دان بزرگ آلمانی، آنقدر شیفته اشعار حافظ شده بود که از آن‌ها در آثارش استفاده می‌کرد. حتی گفته شده که ملکه ویکتوریا نیز گاهی اوقات - طبق رسوم خاورمیانه - از حافظ استخاره گرفته است. "فال حافظ" دیگر به رسمی کهن بدل شده که در آن افراد هنگام مواجهه با دشواری و مشکل از حافظ کمک می‌گیرند.

گزارش BBC از حافظ شیرازی

گزارش BBC از حافظ شیرازی

طیف اشعار حافظ بی‌نظیر است. اشعارش می‌توانند به یاری افرادی بیایند که نیازمند نصیحتش هستند. یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌ها و ارزش‌های هنر جلب توجه شخص دیگر است. زیرا زمانی که زیبایی کار خودش را انجام می‌دهد، شاهد یا مخاطب همیشه سود می‌برد.

آشنایی با یک معلم واقعی همچون حافظ یعنی تامین خوراک ذهن، و زمانی که با این خوراک کاملا پخته شدید، می‌توانید زندگی بهتری را در پیش بگیرید. حافظ به ما کمک می‌کند تا گنجینه‌ای را به ارث ببریم که قبلا، در بدو تولد، به ما تعلق داشته است.

من نزدیک به 700 شعر از حافظ را ترجمه کرده‌ام. نطفه تمامی ابیات حافظ، روشن کردن شمعی در قلب و یا قدم برداشتن در راستای تحقق نیاز ابدی ما یعنی سرگرمی و خنده و شادمانی است. عشق او به ما در گذر زمان ثابت شده است. حافظ به صد طریق ممکن ما را راهنمایی می‌کند تا در جهت تحقق زندگی بهتر قدم برداریم.

منبع: BBC World
ترجمه: وبسایت فرادید

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید