از مومیایی جوان تا بقایای بدن عیسی مسیح

یافته‌های باستان‌شناسی

فرادید | سال گذشته باستان شناسان گنجینه‌های باارزشی را کشف کردند.برخی از این گنجینه‌ها در آثارِ بسیار قدیمی و شناخته‌شده کشف شد که تاکنون کسی از آن‌ها مطلع نبود. از طومارهای دریای مرده تا جوان‌ترین مومیایی کشف‌شده در مصر، از یک مجتمع سنگیِ 1500 ساله به‌اندازه 200 زمین فوتبال تا قبر عیسی مسیح. نگاهی به این اکتشافات می‌اندازیم:

1. موزاییک کشتی نوح
امسال موزاییکی که داستان کشتی نوح را به تصویر کشیده در کسیبه ای باستانی در روستای Hoquq در اسرائیل کشف شد. در این موزاییک، کشتی نوح به همراه چندین جفت حیوان از قبیل شیر، خرس و پلنگ دیده می‌شود. قسمتی دیگر از موزاییک، داستان عبور حضرت موسی از دریای سرخ را نشان می‌دهد. ارابه‌های سربازان مصر باستان واژگون شده و طعمه ماهی‌های غول‌پیکر شده‌اند.

2. جوان‌ترین مومیایی مصر
یک تابوت مینیاتوری در موزه "فیتز ویلیام" در کمبریج، جوان‌ترین مومیایی کشف‌شده در مصر را در خود دارد. تابوت این مومیایی از چوب درخت سدر ساخته شده و 2500 سال قدمت دارد. این مومیایی در سال 1907 در جیزه کشف شد.
جنین داخل تابوت 16-18 هفته سن دارد و به‌احتمال‌زیاد به دلیل سقط‌جنین مرده است. این تابوت که بر روی آن حکاکی‌های ریزی وجود دارد، بیش از یک قرن در موزه بود. اما مسئولان تصور می‌کردند که این تابوت شامل اعضای بدن فرد مومیایی‌شده است. تا اینکه در سال 2016 این تابوت سی‌تی‌اسکن شد و رازِ ساکن کوچک آن برملا گشت.

3. برملا کردن راز طومارها
دانشمندان توانستند به کمک سی‌تی‌اسکن، راز یکی از طومارهای دریای مرده که سوخته بود را برملا کنند. قدمت این طومار به 1700 سال پیش برمی‌گردد. این طومار در سال 1970 در منطقه En GEDI اسرائیل در نزدیکی دریای لوط کشف شد. طومارهای معروف دریای مرده، بین سال‌های 1947 و 1956 در منطقه دیگری به نام "قمران" (Qumran) کشف شدند که بازهم نزدیک به دریای لوط است.
طومارهای کشف‌شده در EN GEDI بسیار آسیب‌پذیر و شکننده بودند و بررسی فیزیکی آن‌ها ممکن نبود. اما سی‌تی‌اسکن بخش‌هایی از متن طومار را مشخص کرد که درباره داستان سفر لاویان بود. تاریخ دقیق طومار مشخص نیست، اما محققان معتقدند به حدود 1700 سال پیش بازمی‌گردد.

4. هرم در هرم در هرم
باستان شناسان کشف کردند که هرم "ال کاستیلو" در چیچن ایتزا واقع در مکزیک، درواقع از سه هرم تودرتو ساخته شده است. خارجی‌ترین هرم زمانی بین سال‌های 950 و 1000 ساخته شده است، درحالی‌که هرم میانی بین سال‌های 850 و 900 ساخته شده، و درونی‌ترین هرم بین سال‌های 600 تا 800.

دانشمندان برای این کشف باستان‌شناسی بر روی خارجی‌ترین هرم آزمایش مقاومت الکتریکی انجام دادند. مقاومت الکتریکی یکی از رایج‌ترین روش‌های مورداستفاده‌ی باستان شناسان است. در این روش جریان الکتریکی از جسم موردنظر عبور داده می‌شود و مقاومتی که توسط آن جسم ایجادشده را اندازه‌گیری می‌کنند. سپس از این اندازه‌گیری‌ها برای تعیین آنچه در سطوح زیرین قرار دارد، استفاده می‌کنند.

5. تابلویی از کشتی های مصر باستان
درون ساختاری یافت شده در منطقه ابیدوس در مصر، بیش از 120 حفاری از قایق‌های دوران مصر باستان یافت شد. قدمت این آثار به 3800 سال پیش برمی‌گردد. این ساختار در نزدیکی آرامگاه "فرعون سنوسرت سوم" قرار دارد.

بزرگ‌ترین حکاکی‌ها نزدیک به 1.5 متر می‌باشند و جزئیات کاملی از قایق دکل، بادبان، کابین، سکان، پارو و در برخی موارد پاروزنان را نشان می‌دهند.

6. حفاری "قبر عیسی مسیح"
باستان شناسان اخیراً معبدی در اورشلیم را حفاری کردند که به عقیده مردم دوران باستان، بقایای بدن عیسی مسیح در آنجا دفن شده است. طبق روایات، این قبل در قرن چهارم و پس از سفر "هلنا" مادر امپراتور روم "کنستانتین" به اورشلیم کشف شد. هلنا دستور حفاری و یافتن محل دقیق قبر را داد. پس از مشخص شدن مکان دقیق قبر، خانواده سلطنتی دستور دادند معبدی در اطراف قبر ساخته شود. برای محافظت از قبر، روی آن را باروکش سنگ مرمر پوشاندند.

در سال 2016، تیمی از باستان شناسان برای انجام تحقیقات و دریافت اطلاعات بیشتر، مقبره را باز کردند. آن‌ها تخته‌سنگ آهکی که بر اساس روایت‌ها بدن عیسی مسیح در آن قرار دارد را پیدا کردند. این حفاری حقایق بیشتری درباره قبر افسانه‌های موجود راجع به آن را روشن می‌کند.

7. شاخه‌ای ناشناخته از انسان
مطالعه‌ی ژنتیکی انجام‌شده در سال 2016 نشان داد که بین 40 تا 70 هزار سال پیش، انسان‌های معمولی با شاخه ناشناخته‌ای از بشریت زادوولد کردند. احتمالاً این رخداد به زمان پس از مهاجرت "انسان خردمند" (انسان نوین) از آفریقا بازمی‌گردد.

یکی از باستان شناسان می‌گوید: "اعتقادداریم آن‌ها با انسان مدرن اندکی پس از عبور از قاره کهن "Sahul" زادوولد کردند؛ چیزی حدود 50 تا 60 هزار سال پیش. این کشف یا تحلیل ژن استرالیایی‌های امروزی حاصل شد.

منبع: livescience