صدای شکستن استخوانِ ایرانی‌ها

مصرف شیر در کشور ۱۴درصد کاهش پیدا کرده و به نصف استاندارد جهانی رسیده است.

کد خبر : ۳۲۵۴۵
بازدید : ۱۳۸۷
مصرف شیر در کشور ۱۴درصد کاهش پیدا کرده و به نصف استاندارد جهانی رسیده است.

به گزارش سلامتی، دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با هشدار در خصوص روند تدریجی حذف مصرف شیر و لبنیات از سبد غذایی خانواده‌ها اعلام کرده است که کاهش مصرف شیر به عنوان اصلی ترین منبع کلیسیم، احتمال پوکی استخوان و شکستگی‌های استخوانی را افزایش می‌دهد و این در حالی است که در حال حاضر با مشکل پوکی استخوان رو به رو هستیم.

سالهاست شعار روزی سه لیوان شیر روی بسته بندی تمام محصولات لبنی به چشم می‌خورد. شعاری که برای عمل کردن به آن، مدتی توزیع شیر دولتی و شیر رایگان در مدارس در دستور کار قرار گرفت تا شاید سرانه ۷۰کیلوگرمی مصرف شیر در ایران به رقم ۱۶۹کیلوگرم در جهان نزدیک شود؛ این رقم البته در اروپا به ۳۰۰کیلوگرم هم می‌رسد اما در ایران تا به حال به بیشتر از ۹۵کیلوگرم نرسیده است.

با این حال، گرانی هزینه‌های تولید این روند را هم متوقف کرد تا شیر ارزان قیمت، مدتی بعد از هدفمندی یارانه‌ها از سبد تغذیه‌ای خانواده‌ها حذف و سهمیه شیر دانش آموزی هم با مشکل تامین و توزیع مواجه شود.

در حالی که استاندارد جهانی از حداقل ۱۶۹کیلوگرم حکایت می‌کند، با این کاهش مصرف، سرانه شیر در ایران به کمتر از نصف استاندارد جهانی کاهش پیدا کرده است؛ رقمی که البته در برخی کشورهای اروپایی تا ۳۰۰کیلوگرم در سال هم می‌رسد.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید