غلبه اکران فیلم‌های تلخ

غلبه اکران فیلم‌های تلخ

نمایش فیلم‌ها در نخستین روز رسمی جشنواره از روز یکشنبه آغاز شد و در این روز به علت مشکلی فنی نخستین فیلمی که قرار بود در برج میلاد به نمایش دربیاید، با تاخیر همراه بود. این تاخیر اولیه بسیاری از برنامه‏های روز اول را حدود یک ساعت به تعویق انداخت تا کنداکتور اعلامی برنامه‌های کاخ جشنواره طبق روال پیش نرود.

کد خبر : ۳۳۳۱۰
بازدید : ۱۵۸۴
نمایش فیلم‌ها در نخستین روز رسمی جشنواره از روز یکشنبه آغاز شد و در این روز به علت مشکلی فنی نخستین فیلمی که قرار بود در برج میلاد به نمایش دربیاید، با تاخیر همراه بود. این تاخیر اولیه بسیاری از برنامه‏های روز اول را حدود یک ساعت به تعویق انداخت تا کنداکتور اعلامی برنامه‌های کاخ جشنواره طبق روال پیش نرود.

به گزارش دنیای اقتصاد، با این همه با توجه به فشردن برنامه‏های میانی، ‏ این تاخیر برای برنامه‏های پایانی تا حدود قابل توجهی کاهش یافت. افتتاحیه جشنواره امسال، با نظم و به موقع برگزار شد.

با این همه در ساعات نخست اکران فیلم ‏ها نه لابی مرکز همایش‏های برج میلاد و نه سالن اصلی، جمعیت زیادی را به خود ندید. بنابراین دو اکران نخست جشنواره با استقبال نه‌چندان زیاد حاضران همران شد.

اکران نخست فیلم مستند آبی کمرنگ بود و فیلم دوم، ‏سینمایی «خانه دیگری». همزمان با اکران فیلم سینمایی ایتالیا، ایتالیا و افزایش جمعیت، مراسم فرش قرمز نیز برای عوامل برگزار شد. این در حالی است که مراسم فرش قرمز فیلم کمافی‏السابق نبود و به سادگی برگزار شد.

فیلم‏ های اول و دوم اگرچه حضور قابل توجهی از مخاطبان را به خود ندیدند اما چندان هم مورد قبول تماشاگران نبود. فیلم ایتالیا، ایتالیا هم که سومین برنامه اکران روز اول بود، با توجه به فرم ریتمیک و موزیکالش چندان مورد توجه مخاطبان قرار نگرفت و تعدادی از تماشاگران در میانه این فیلم طولانی از سالن بیرون رفتند. فیلم چهارم روز اول، ‏ یک فیلم به زبان ترکی به نام «اِو» بود که از دیگر فیلم‌های اکران‌شده تحسین بیشتری برانگیخت.

فیلم آخر هم، «آزاد به قید شرط» بود که به‌رغم حضور بازیگران شناخته‌شده‏ای مانند امیر جعفری، شقایق فراهانی، ‏لیلا اوتادی و... نتوانست تماشاگرانش را تا لحظه پایانی فیلم روی صندلی‏های سالن بنشاند.

به‌رغم آنکه برگزارکنندگان جشنواره در روز افتتاحیه و پیش از آن از پررنگ بودن امید در فیلم‏های امسال گفته بودند، فیلم‏های روز اول عمدتا تلخ و با مضامین اجتماعی انتقادی همراه بودند.

فیلم‏ های امروز همه با محوریت مشکلات اجتماعی ناشی از «بی‌پولی» و نیاز به فراهم کردن نوشته شده بودند. در راهروهای کناری لابی سالن از یکسو غرفه‏های رسانه‏های رادیویی و تلویزیونی در حال آماده‌سازی بود و در یک سوی دیگر نیز فرش قرمز برپا شده بود. تعداد حاضران در پرجمعیت‌ترین لحظات به حدود 1600 نفر می‏رسید.

عوامل فیلم ایتالیا، ایتالیا در بالکن بیرونی لابی، به یاد نیما حقیقی شمع روشن کردند. آنها همچنین اکران اول فیلمشان را به او تقدیم کردند. در کنار عوامل فیلم‏ها، همایون اسعدیان، سروش صحت، غلامرضا موسوی، جواد خیابانی، امیرعلی دانایی، پژمان لشگری‌پور، محمدرضا عباسیان، مسعود فراستی، بهروز افخمی، امیررضا دلاوری و لوون هفتوان از جمله چهره‏های حاضر در کاخ رسانه دراولین روز جشنواره بودند.

مرور فیلم‏های سینمایی به نمایش درآمده در کاخ جشنواره- روز اول

خانه دیگری
فیلم «خانه دیگری» به کارگردانی بهنوش صادقی اواخر تابستان سال گذشته در تهران مقابل دوربین رفت و حتی صحبت‌هایی مبنی بر حضور آن در جشنواره سی و چهارم فیلم فجر مطرح شد که به‌دلیل عدم دریافت پروانه نمایش فیلم در نهایت نتوانست در این فستیوال حضور یابد اما امسال به جشنواره رسید.

غلبه اکران فیلم‌های تلخ

قصه فیلم: این فیلم با مضمونی اجتماعی داستان زندگی مرجان را روایت می‌کند که می‌بایست ظرف ۱۰ روز، پولی را برای پدرش تهیه کند. او طی این مسیر با موانعی روبه‌رو می‌شود که زندگی زناشویی‌اش را نیز تحت الشعاع قرار می‌دهد.

بازیگران: لیلا زارع، پژمان بازغی، ناصر هاشمی، مهنوش صادقی، علیرضا جعفری، گوهر خیراندیش و....

نقد فیلم: فیلم به عنوان اثر یک فیلم اولی قابل دفاع است اما مشکلات جدی تدوین دارد. بهنوش صادقی سعی کرده تا فیلمی ساده و خطی بسازد و شاید به همین دلیل است که فیلم ریتم مناسبی ندارد و در برخی از سکانس‏ها تماشاگر را خسته می‏کند. البته گویا صادقی سعی کرده با تمام کردن فیلم سر 92 دقیقه، از انباشت این خستگی بکاهد. بازی‏ها به نسبت خوب است و ضمن کمک به فضای حسی فیلم، توانسته تا شخصیت‏های نه‌چندان پرداخت‌شده در فیلمنامه را باورپذیر کند. سوای این موضوع گویا پرداختن به مشکلات اجتماعی و مستند نشان دادن آن مدینه فاضله قریب به اتفاق فیلم‏ اولی‏هاست. این رویکرد سینمای ما را دچار رکود خواهد کرد.

ایتالیا، ایتالیا
فیلم سینمایى «ایتالیا، ایتالیا» نخستین ساخته سینمایى کاوه صباغ‌زاده به تهیه‌کنندگی مهدی صباغ‌زاده است. کاوه صباغ‌زاده که سال‌ها سابقه دستیار کارگردانى داشته نخستین ساخته‌اش را در ژانر کمدی، فانتزی و موزیکال ساخته است. فیلمنامه «ایتالیا، ایتالیا» اقتباسی از داستانی نوشته جومپا لاهیری است. براى نخستین بار است که در ایران داستانى از جومپا لاهیرى اقتباس مى‌شود.

غلبه اکران فیلم‌های تلخ

قصه فیلم: قصه این فیلم درباره مشکلات یک زوج جوان است که یکی در حال ساخت فیلم اولش است و دیگری درصدد نوشتن کتاب جدیدش. شخصیت مرد عاشق زبان و فرهنگ ایتالیایی است. زندگی آنها پس از مرگ نوزادشان در شکم مادر وارد فضای تلخ و سیاهی می‏شود که مشکلات جدی برای آنها ایجاد می‏کند.

بازیگران: حامد کمیلی، سارا بهرامی، فرید سجادی‌حسینی، رضا سخایی، همایون ارشادی، جهانگیر میرشکاری و...

نقد فیلم: ایتالیا، ایتالیا یک فیلم موزیکال است. با ریتمی خسته‌کننده و فیلمنامه‏ای که نمی‏تواند برای مخاطب جدی سینما جذابیتی داشته باشد. دکوپاژ و قاب‌بندی این فیلم عمدتا برگرفته از برخی فیلم‏های معتبر سینما است. بسیاری از رویدادهای داستانی مبتنی بر منطق روایی نیست و شخصیت‏های داستان در حد تیپ باقی مانده‏اند. معلوم است که با توجه به کثرت نام‏های افراد واقعی و ارجاع‏های متعدد به برندهای تجاری مختلف، ‏ ایتالیا، ایتالیا به قصد فتح گیشه و بازاریابی از طریق رپرتاژ تولید شده است. با این حال در برخی پلان‏ها فیلم لحظات خوب و اثربخشی دارد.

اِو (خانه)
فیلم سینمایی «اِو» (خانه) اولین فیلم بلند سینمایی اصغر یوسفی نژاد است. فیلمی که در سکوت خبری و با بازیگران و عوامل بومی تبریز ساخته شد و به عنوان نماینده گروه «هنر و تجربه» در بخش سودای سیمرغ سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر به نمایش در آمد. این فیلم در مقایسه با سایر فیلم‏هایی که در روز اول نخست اکران شدند، ‏یک فیلم نیمه بلند به شمار می‌آید. اِو 77 دقیقه است.

غلبه اکران فیلم‌های تلخ

قصه فیلم: اِو روایت بازماندگان یک فرد درگذشته است که برای میراث باقی مانده از او با یکدیگر رقابت می‏کنند. محور اصلی قصه این فیلم «خانه» متوفی است. برنامه‏ها و نقشه‏های بازماندگان با علنی شدن وصیت نامه متوفی با چالش‏های جدی مواجه می‏شود.

بازیگران: محدثه حیرت، رامین ریاضی، غلامرضا باقری، صدیقه دریانی، آقای سیروس مصطفی و...

نقد فیلم: فیلم به عنوان یک فیلم اولی، یک اثر قابل قبول و به نسبت خوب است. با این حال به سیاق بیشتر فیلم‏اولی‏ها در این فیلم نیز افراط در بازنمایی حسی و پرداخت فضای حسی فیلم زیاد است. تاکید بر نماهای بسته در دکوپاژ، سیاهی در قاب بندی و گریه در بازی‏ها فیلم را آزاردهنده کرده است.

همچنین تاکید کارگردان بر دوربین روی دست با نماهای متعدد پلان/ سکانس (بدون کات) ضمن اینکه خط حسی و درام کار را حفظ کرده، به ریتم کار تا حدودی لطمه زده است. سکانس پایانی فیلم، در واقع ناجی کل فیلم است و اگزجره بودن بازی‏ها و برخی دیالوگ‏ها را در ابتدا و میانه فیلم توجیه می‏کند.

آزاد به قید شرط
فیلم سینمایی «آزاد به قید شرط» به کارگردانی حسین شهابی است که به گفته او 6 ماه پیش تولید را پشت سر گذاشته است. طولانی شدن پروسه پیش تولید به این دلیل بوده که انتخاب بازیگران برای نقش‌ها برای سازندگان زمانبر شده است. این فیلم هم 110 دقیقه زمان دارد.

غلبه اکران فیلم‌های تلخ

قصه فیلم: این فیلم درباره آزادی مشروط یک زندانی پس از 10 سال است. او با آزاد شدن از زندان و برگشتن به زندگی معمولی درمی‏یابد که مشکلات بسیاری گریبانگیر زندگی همسر سابق و دخترش شده است. بنابراین تلاش می‏کند تا با پیدا کردن کار و کسب به وضعیت زندگی‏اش سامان بدهد و دختر و همسر سابقش را از مشکلاتشان برهاند.

بازیگران: امیر جعفری، لیلا اوتادی، شقایق فراهانی، دیبا زاهدی، امیر دلاوری، رامین راستاد، شکرخدا گودرزی، امیر دژاکام، سیامک احصایی و...

نقد فیلم: حسین شهابی کارگردان با سابقه‏ای است و جوایز قابل توجهی هم در سینما دارد. او در فیلم آخرش می‏خواسته بسیاری از مسائل را بیان کند. اما نتیجه کار واقعا قابل دفاع نیست. حتی بازی بازیگران صاحبنام این فیلم‏ هم چنگی به دل نمی‏زند. همه بازیگران خودشان را تکرار کرده‌اند. ریتم فیلم بسیار کش‏دار و ایستا است و دیالوگ‏های شعاری و گره‏افکنی‏های باورناپذیر ضعف‏های فیلم را تکمیل می‏کند. قهرمان پروری و گرایش به تراژدی ساختن از قصه نتوانسته چنان‌که باید و شاید در فیلم برجسته شود. آزاد به قید شرط تقریبا همه چیزش را فدای شعارهای فیلم کرده است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید