مشاور امنیت ملی ترامپ استعفا کرد

در پی بالا گرفتن فشارها در مورد ماهیت تماس های مایکل فلین مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا با روسیه او دوشنبه شب از مقام خود استعفا کرده است.

کد خبر : ۳۳۸۹۱
بازدید : ۱۰۲۹
در پی بالا گرفتن فشارها در مورد ماهیت تماس های مایکل فلین مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا با روسیه او دوشنبه شب از مقام خود استعفا کرده است.

به گزارش بی بی سی، گزارش شده است که او مایک پنس معاون رئیس جمهور و سایر مقام ها را درباره تماس هایش با روسیه گمراه کرده بود.

استعفای یکی از بلندپایه ترین مقام های دولت درحالی صورت می گیرد که هنوز یک ماه از عمر کاری این دولت نگذشته است.

فلین در استعفانامه خود نوشت که در دوره انتقالی تماس های متعددی با سفیر روسیه در آمریکا داشت و "اطلاعات ناقصی" در مورد آن گفتگوها به مایک پنس معاون رئیس جمهور ارائه کرد.

هم اکنون دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا ژنرال بازنشسته کیت کلاگ را به عنوان مشاور موقت امنیت ملی انتخاب کرده است. او قبلا در جریان مبارزات انتخاباتی در مورد امنیت ملی به ترامپ مشورت داده است.

شان اسپایسر سخنگوی کاخ سفید دوشنبه بعد از ظهر به وقت شرق آمریکا گفته بود که ترامپ درحال ارزیابی شرایط حاکم بر تماس های فلین با روسیه است.

پیشتر نانسی پلوسی رهبر اقلیت دمکرات در مجلس نمایندگان آمریکا در بیانیه ای گفت نمی تواند مطمئن باشد که مایکل فلین منافع ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه را بالاتر از آمریکا قرار نخواهد داد.

واشنگتن پست روز جمعه گزارش داده بود که فلین اواخر ماه دسامبر زمانی که باراک اوباما رئیس جمهور وقت آمریکا تحریم های تازه ای را بر روسیه اعمال کرد از سفیر این کشور در آمریکا خواسته بود در واکنش به تحریم ها خویشتن داری نشان دهد و اشاره کرده بود که دولت ترامپ این تحریم ها را به موقع دوباره بررسی خواهد کرد.

دولت اوباما ده ها دیپلمات روسی را اخراج کرد اما رئیس جمهور روسیه گفت آن را تلافی نخواهد کرد که اکنون این سوءظن را پدید آورده است که آن واکنش می تواند به خاطر تماس ژنرال فلین بوده باشد.

روزنامه واشنگتن پست عصر دوشنبه به نقل از مقام های کنونی و سابق گزارش داد که سرپرست موقت وزارت دادگستری اواخر ماه گذشته به دولت ترامپ اطلاع داده بود که فکر می کند مایکل فلین مقام های ارشد دولت را در مورد ماهیت تماس ها با سفیر روسیه گمراه کرده است و اخطار داد که مشاور امنیت ملی به طور بالقوه در برابر باج خواهی روس ها آسیب پذیر است.

سلی ییتز سرپرست وقت وزارت دادگستری بود که چندی پیش به خاطر خودداری از دفاع از دستور مهاجرتی دونالد ترامپ برکنار شد.

نزدیکی بیش از حد فلین با پوتین زیر سوال بوده است
خبرگزاری آسوشیتدپرس هم گزارش مشابهی را به نقل از مقام ها در مورد نگرانی وزارت دادگستری از رفتار مایکل فلین منتشر کرد.

فلین ابتدا بحث درباره تحریم ها با مقام های روسیه را تکذیب کرده بود اما بعدا گفت نمی تواند مطمئن باشد در این باره حرفی نزده.

بحث درباره سیاست خارجی از جمله تحریم ها با مقام های سایر کشورها از سوی شهروندان خصوصی مغایر قوانین ایالات متحده است. فلین در آن زمان هنوز مقام دولتی نبود.

نانسی پلوسی در بیانیه ای که دوشنبه منتشر کرد نوشت: "رفتار مایکل فلین حتی پیش از افشای تماس مخفیانه با روس ها هم شدیدا نگران کننده بود. حالا یک مشاور امنیت ملی داریم که نمی توانیم مطمئن باشیم منافع پوتین را بالاتر از آمریکا قرار نمی دهد."

او افزود: "رفتار کاخ سفید تحت نظر ترامپ به خودی خود گویاست. گزارش های مربوط به ارتباط ترامپ با روسیه با گذشت هر یک روز اعتبار بیشتری پیدا می کند. تا زمانی که جمهوری خواهان از واداشتن رئیس جمهور ترامپ به انتشار برگه های مالیاتی اش خودداری می کنند، شریک لاپوشانی قبضه مالی، شخصی و سیاسی روسیه بر دولت (ترامپ) هستند."

پلوسی اضافه کرد: "دولت دیگر توجیهی در چنته ندارد. قبضه ولادیمیر پوتین بر رئیس جمهور ترامپ باید مورد بررسی قرار گیرد، فاش شود و قطع شود. امنیت ملی لازم می آورد که ژنرال فلین فورا برکنار شود."

فلین روز دوشنبه در ارتباط با این جنجال از مایک پنس معاون ترامپ عذرخواهی کرده بود.

پنس در مصاحبه با رسانه های ملی آمریکا گفته بود که فلین در مورد تحریم ها با سفیر روسیه حرفی نزده بود. با این حال فلین بعدا گفت شاید در این مورد صحبت کرده باشد.

این استعفا درحالی صورت می گیرد که دونالد ترامپ دوشنبه صبح در توییتی نوشته بود: "من قبلا این را گفته ام. مایکل فلین یک میهن پرست است و من ۱۰۰۰ درصد از او حمایت می کنم."

همزمان دمیتری پسکف سخنگوی کرملین روز دوشنبه گفت که فلین و کیسلیاک در مورد رفع تحریم ها با هم صحبت نکردند.

تماس ها
فلین در ماه دسامبر چندین بار تلفنی با سفیر روسیه در آمریکا صحبت کرد.

اما هم او و هم پنس هرگونه بحث درباره تحریم های اعمال شده از سوی دولت اوباما در ارتباط با "مداخله" روسیه در اوکراین و آنچه سازمان های اطلاعاتی آمریکا تصور می کنند تلاش روسیه برای نفوذ در انتخابات آمریکا به نفع ترامپ باشد را رد کرده بودند.

با این حال ۹ مقام سابق و کنونی دولت به واشنگتن پست گفتند که فلین در این مورد با سفیر روسیه صحبت کرده بود.

پس از آن بود که یک سخنگوی فلین با عقب نشینی از آن تکذیب گفت که "او نمی تواند در این مورد مطمئن باشد."

به این ترتیب این گمانه شکل گفت که ژنرال فلین پنس را در این مورد گمراه کرده است.

فلین در جریان مبارزات انتخاباتی از حامیان سفت و سخت دونالد ترامپ بود و از متحدان نزدیک او و همچنین استیو بنن استراتژیست ارشد ترامپ بود.

با این حال همواره سوالاتی درباره نزدیکی بیش از حد او به روسیه مطرح بود.

او سال گذشته در مراسمی رسمی در ستایش دولت روسیه شرکت کرد و نزدیک ولادیمیر پوتین نشست.

در روزهای اخیر گزارش شد که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، از دادن مجوز امنیتی به رابین تانلی از دستیاران فلین خودداری کرد که مانع شد او به پستی در آفریقا منصوب شود.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید