جهان در آستانه یک تهدید امنیتی بزرگ

جهان در آستانه یک تهدید امنیتی بزرگ

گویا قرار است که تاریخ مجدد تکرار شود. ما شاهد همان نیروهای فرساینده هستیم: یک ناتوی تضعیف شده و افزایش درگیری‌های منطقه‌ای در گرجستان، کریمه و شرق اوکراین. تنش‌های همیشگی و درگیری‌های خونین در خاورمیانه اینک با نگرانی‌های ناشی از فعالیت‌های کره شمالی، جدال‌های دریای جنوبی چین و بدتر از همه تروریسم بین‌المللی همراه شده است

کد خبر : ۳۴۱۵۷
بازدید : ۳۹۳۶
بزرگترین تهدید امنیتی از زمان جنگ جهانی دوم / WWII
"باید پای ارزش‌هایمان بایستیم."

بزرگترین تهدید امنیتی از زمان جنگ جهانی دوم / WWII فرادید | جان کیسیک* - حیات ناتو به خطر افتاده و غرب در حال از دست دادن انسجام خود است. تاریخ به ما آموخته تا در برابر افرادی که چارچوب امنیتی جهان را نشانه رفته‌اند، تمام قد بایستیم.

به گزارش فرادید به نقل از اشپیگل، ایالات متحده و متحدان بین المللی ما، که از مدت‌‎ها پیش هسته "دنیای آزاد" را تشکیل داده‌اند، در حال حاضر با بزرگترین تهدید ثبات جهانی از زمان پایان جنگ جهانی دوم مواجه هستند. تمهیدات امنیتی مانند سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که برای بیش از هفت دهه ما را از وقوع یک جنگ جهانی دیگر مصون نگه داشته‌اند، در آستانه فروپاشی قرار دارند.

اینجا در امریکا، من شاهد از بین رفتن اتحادهایمان که ناشی از افزایش تنش‌های فزاینده در سراسر جهان و صداهای خشمگین در خانه است، هستم. این نیروها آینده‌ی یک چارچوب امنیتی بین‌المللی که از مدت‌ها پیش جهانی پایدار و دارای ثبات، جریان آزاد اندیشه‌ها و تجارت را تضمین کرده به خطر می‌اندازد. در آمریکا، بسیاری با شنیدن آن صداها نسبت به اتحادها و روابطمان که از زمان پایان جنگ جهانی دوم به خوبی به ما خدمت کرده‌اند، تردید پیدا کرده‌اند.

بسیاری از هموطنانم ترجیح می‌دهند که به جای حمایت از متحدان دیرینه‌مان در خانه بمانیم؛ و همین شک و تردیدها در بسیاری از آن کشورها ریشه دوانده‌اند.

نظم جهانی پایدار و امن
اما چرا من، به عنوان فرماندار یکی از ایالت‌های آمریکا که می‌بایست تمرکزش بر مسائل داخلی و خدمت‌رسانی به 11.7 میلیون ساکن ایالت اوهایو باشد، خطر را حس کرده‌ام؟ زیرا ایالت من از طریق همسو شدن با عرضه و تقاضای اقتصاد جهانی، به اقتصادمان رونقی بخشیده و برای بسیاری از کارگران ایالت اوهایو ایجاد اشتغال کرده است. یک نظم جهانی پایدار و امن که از مبادله آزادانه کالا و فناوری استقبال می‌کند، برای تامین رفاه ایالت من ضروری است. برای من ابراز این نگرانی‌ها اتفاق جدیدی نیست زیرا 9 دوره به عنوان یکی از اعضای کنگره، از جمله 18 سال عضویت در کمیته خدمات مسلح مجلس سنای آمریکا، خدمت کرده‌ام. با همین نگاه است که نگران اتفاقات چند ماه اخیر شده‌ام، اما نگرانی‌هایم به خاطر جدیدترین تهدید به متحدانمان در داخل و خارج از خاک آمریکا دوچندان شده است.

چرا بقای این اتحادها برای اوهایو و تمام آمریکا ضروری است؟ صرفا نباید به حفاظت از مرزهایمان و همچنین حفظ هویت ملی‌مان بیندیشیم؛ اهداف دیگری نیز هستند که دقیقا به همین اندازه اهمیت دارند. بقای آن اتحادها از منظر حفاظت از ارزش‌های جمعی بشری - ارزش‌هایی نظیر آزادی بیان، احترام جهانی برای همه صرفنظر از رنگ، نژاد، جنسیت، زبان یا مذهب و همچنین جهانی حامیِ سرمایه‌گذاری، مسافرت و تجارت آزاد - که از دیرباز با تار و پود ایالات متحده گره خورده نیز بسیار حائز اهمیت است.

این موارد همان ارزش‌های مشترکی هستند که ما و متحدانمان به آن باور داریم؛ یا به عبارتی، همان ارزش‌هایی که دیگران آن‌ها را به سخره گرفته و از مردمشان سلب می‌کنند.

تکرار تاریخ
همین ارزش‌ها و معیارهای اخلاقی نهفته در آن در طول هفت دهه‌ی استرس‌زای پس از پایان جنگ جهانی دوم، پایه و اساس یک چارچوب امنیتی بین‌المللی از جمله ناتو قرار گرفته و به ما کمک کرده تا از وقوع یک جنگ جهانی دیگر جلوگیری کنیم. خدمت دیگر این چارچوب امنیتی برای کشورهای عضو، فراهم آوری فرصت‌های اقتصادی مطلوب از طریق تجارت آزاد است. جهان پیشتر در این مسیر قرار گرفت اما پایان خوشی را تجربه نکرد. دو مرتبه، یک بار در شب پیش از وقوع جنگ جهانی اول و بار دیگر در واپسین روزهای تاریک مانده به جنگ جهانی دوم، شاهد بی‌ثباتی منطقه‌ای بودیم که به سرعت به درگیری بین‌المللی شد؛ در نتیجه ده‌ها میلیون نفر کشته و میلیون‌ها نفر آواره شدند.

بزرگترین تهدید امنیتی از زمان جنگ جهانی دوم / WWII
سربازان چینی در دریای جنوبی چین

اما گویا قرار است که تاریخ مجدد تکرار شود. ما شاهد همان نیروهای فرساینده هستیم: یک ناتوی تضعیف شده و افزایش درگیری‌های منطقه‌ای در گرجستان، کریمه و شرق اوکراین. تنش‌های همیشگی و درگیری‌های خونین در خاورمیانه اینک با نگرانی‌های ناشی از فعالیت‌های کره شمالی، جدال‌های دریای جنوبی چین و بدتر از همه تروریسم بین‌المللی همراه شده است. افزایش درخواست‌های جدایی‌طلبانه، انزوا و قطع روابط تجاری نیز به ما چنین الهام می‌کند که کار جهان می‌لنگد.

در صورتی که آزادی، دموکراسی و حاکمیت قانون در تمام کشورهای متحدمان برقرار باشد، امنیت در آن حفظ خواهد شد. در نقاطی مانند اوکراین، چنین ارزش‌هایی خواهان زیادی دارد و ما باید این روحیه را به جای نادیده گرفتن، تحسین کنیم.

این تصور که می‌توانیم به طریقی با عدم حمایت از یک اوکراین آزاد در ازای ایجاد روابط بهتر با روسیه - که همچنان دخالت غیر قابل قبولش در انتخابات ریاست جمهوری‌مان را انکار می‌کند - باعث افزایش امنیت در آمریکا شویم، کاملا اشتباه و ساده لوحانه است. این مسئله در تضاد با آرمان‌های مشترکمان قرار داشته و باعث خواهد شد تا سایر متحدانمان نسبت به راه‌حل آمریکایی دچار شک و تردید شوند. پوتین فقط به قدرت احترام می‌گذارد و این مسئله خود یکی از دلایلی است که تاکید دارم باید تحریم‌های سختگیرانه‌تری را علیه پوتین و حلقه مرکزی پوتین وضع کرد.

فرصت دومی در کار نیست
دلیلی دیگر برای ابراز نگرانی این است که متحدانمان که روزگاری هوشیارانه عمل می‌کردند، اینک نتوانسته‌اند از پس مشکلات اساسیِ پیش رویشان نظیر بحران پناهندگان، مرزهای امن، امنیت سایبری و همکاری اطلاعاتی در مواجهه با تروریسم بربیایند. ما باید این نقاط ضعف را برطرف کنیم اما به شکلی که در نهایت به تقویت اتحادهایمان با کشورهای دیگر بیانجامد؛ به عبارت دیگر، نباید ارزش‌های بنیادینی که در طول دهه‌های اخیر ما را کنار هم نگه داشته و باعث برقراری صلح شده را کنار بگذاریم.

بزرگترین تهدید امنیتی از زمان جنگ جهانی دوم / WWII
پناهجویان در دریای مدیترانه

به جای آنکه اجازه دهیم تاریخ درس‌های غمناکش را دوباره تکرار کند، وقتش رسیده تا دوباره روح وحدت و همبستگی اجتماعیِ لازم برای احیای دموکراسی را مجدد کشف کنیم. همچنین ما باید باری دیگر شجاعتش را پیدا کنیم تا بتوانیم پای ارزش‌هایمان در سطح بین‌الملل باقی بمانیم - ارزش‌هایی که نظام مشترک امنیتی‌مان بر اساس آن طراحی شده و ما بسیار ساده از کنارش می‌گذریم.

تاریخ به ما آموخته که برای حفظ اتحادهای مبتنی بر ارزش‌ها، که توانسته هفت دهه از ما مراقبت کند، باید اراده شجاعانه‌ای را بسیج کرد. چگونه بدون تعهد مشترک نسبت به آزادی می‌توان انتظار داشت که آن اتحادها حفظ شوند؟

بزرگترین تهدید امنیتی از زمان جنگ جهانی دوم / WWII
پرچم ناتو در کنار پرچم ایالات متحده در لیتوانی

به همین خاطر است که باید به کشورهای حوزه دریای بالتیک و اوکراین - که در سایه روسیه زندگی می‌کنند - اطمینان داد که ایالات متحده در صورت بروز هرگونه مشکلی به آن‌ها کمک خواهد کرد. ارعاب متحدانمان در ناتو یا دیگر کشورهای آزاد را نباید به هیچ وجه تحمل کرد.

به جای گوش دادن به صدای آژیر خطر پیامبران دروغین باید ضمن احترام به اختلاف دیدگاه‌ها با هم همکاری کنیم تا بتوانیم زمینه‌های مشترکی بیابیم و بر اساس تعهد مجدد به ارزش‌های مشترکمان بتوانیم باری دیگر بر انسانیت مشترکمان صحه بگذاریم.

* جان کِیسیک (John Kasich)، 64 ساله، فرماندار اوهایو و از اعضای حزب جمهوری خواه آمریکا است. وی در جریان انتخابات 2016 ایالات متحده از رقبای سرسخت دونالد ترامپ بود که خودش را به عنوان جایگزینی برای آن میلیاردر معرفی کرده بود. آقای کیسیک همچنان از منتقدان دونالد ترامپ محسوب می‌شود. برخی از منابع می‌گویند که آقای کیسیک در انتخابات چهار سال یا هشت سال دیگر مجدد کاندیدا خواهد شد.

منبع: Speigel
ترجمه: وبسایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید