استیضاح آخوندی رای نیاورد

نمایندگان با ۱۷۶ رأی مخالف استیضاح،‌ به ادامه فعالیت عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در دولت یازدهم رأی مثبت دادند.

کد خبر : ۳۴۱۶۱
بازدید : ۱۵۳۰
نمایندگان با ۱۷۶ رأی مخالف استیضاح،‌ به ادامه فعالیت عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در دولت یازدهم رأی مثبت دادند.

به گزارش فرارو، نمایندگان مجلس در جلسات علنی نوبت صبح و عصر امروز (یکشنبه) مجلس به بررسی استیضاح وزیر راه و شهرسازی با امضای ۳۱ نماینده پرداختند که در نهایت نمایندگان با ۷۴ رأی موافق، ۱۷۶ رأی مخالف و ۵ ممتنع استیضاح از مجموع ۲۵۷ نماینده حاضر در مجلس آخوندی را ابقاء‌ کردند.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و مجید انصاری معاون حقوقی رئیس جمهور ،سید محمود علوی وزیر اطلاعات، واعظی وزیر ارتباطات،کمالوندی برای حضور در جلسه استیضاح در پارلمان حضور یافتند.

گفتنی است همزمان با برگزاری جلسه استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در صحن علنی مجلس، تعداد زیادی از متقاضیان مسکن مهر مقابل مجلس تجمع کردند. تجمع‌کنندگان پلاکاردهایی حاوی کاریکاتور عباس آخوندی و محمدباقر نوبخت در محل تجمع نصب کرده و نسبت به «مزخرف خواندن» طرح مسکن مهر از سوی آخوندی اعتراض کرده بودند.

متن کامل طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی به شرح ذیل است:

بسمه تعالی

هیأت رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی

احتراماً اینجانبان امضاء‌کنندگان ذیل به عنوان نمایندگان مجلس شورای اسلامی به استناد بند اول اصل 89 قانون اساسی و ماده 222 آیین‌نامه داخلی مجلس به دلایل زیر تقاضای استیضاح وزیر محترم راه و شهرسازی جناب آقای دکتر آخوندی را داریم.

1 ــ سیستم ریلی به عنوان ایمن‌ترین شیوه حمل و نقل در دو سال گذشته در یک محل دارای دو سانحه مرگبار شده است در حالی که اولاً عامل آن مشکل مدیریتی و خطا در برنامه‌ریزی بوده و نه یک اتفاق. ثانیاً در استیضاح قبلی ایرادات اساسی ایمنی حمل و نقل ریلی هشدار داده شده بود و ثالثاً این سانحه دردناک در محوری اتفاق افتاد که هزینه ابهام‌آمیز تجهیزات سیگنالینگ آن مورد سؤال در استیضاح قبلی بود و بلاک‌بندی این مسیر به‌عنوان افتخار مدیریتی وزارت قلمداد می‌شد ولی همین بلاک‌بندی به‌دلیل سوء مدیریت و برنامه‌ریزی موجب سانحه شد.

2 ــ علت به‌کارگیری نیروی بازنشسته علی‌رغم مخالفت وزارت اطلاعات به‌عنوان مسئول حراست وزارتخانه چیست و چرا علی‌رغم تذکرات دستگاههای نظارتی ایشان را حفظ کرده‌اید و در قبال دخالتهای گسترده ایشان در تخلفات اقتصادی و سوء استفاده‌های مدیریتی سکوت کرده‌اید؟

3 ــ توسعه فعالیت اقتصادی بنگاه‌های وابسته به جناب‌عالی در حوزه وزارت راه و شهرسازی چیست و نقش فرزند شما در قراردادهای وزارتخانه چه توجیهی دارد؟

4 ــ مسکن مهر را مزخرف اعلام کرده و مسکن اجتماعی که در سال اول وزارتتان جایگزین مسکن مهر اعلام نمودید هیچ‌گاه معرفی نشد. طرح جامع مسکن را هم متوقف و بخش مسکن را بلاتکلیف کردید.

5 ــ علت اینکه توافقات خرید هواپیما را مخفی انجام داده و متن توافق را حتی در اختیار کمیسیون عمران قرار ندادید، چیست؟

6 ــ علت اینکه در هیئت دولت به‌جای کار وزارتخانه به‌دنبال طرحهای حزب‌سازی هستید، چیست؟

7 ــ علت عدم شفافیت در قراردادهای شرکت فرودگاه‌های کشور و عدم نظارت بر فعالیتهای اقتصادی مدیران این شرکت چیست؟

8 ــ چرا بررسی سانحه آنتونوف 149 تهران ــ طبس را متوقف نمودید؟

9 ــ در خصوص 4 سانحه مرگبار هوایی و ریلی چه پاسخی دارید؟

10 ــ برای کشته شدن سربازان راکب اتوبوس در فارس چه پاسخی به جامعه دادید؟

11 ــ در تمام دنیا با سوانحی چون سقوط آنتونوف و قطار سمنان، مدیر مربوطه استعفا یا برکنار می‌شد اما شما در سانحه آنتونوف که با مجوز غیرقانونی رئیس هواپیمایی وقت فعالیت می‌کرد، رسماً از ایشان حمایت کردید و جلوی استعفای ایشان را گرفتید، چه پاسخی به افکار عمومی دارید؟

12 ــ کریدورهای بین‌المللی عبوری از ایران به‌دلیل عدم اقدام به‌موقع در کشورهای مجاور جایگزین شده و عملاً فرصتهای نسلهای آینده در حال از دست رفتن است، چه پاسخی دارید؟

محمدجواد ابطحی در جریان نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی، پیش از آغاز استیضاح وزیر راه و شهرسازی با استناد به ماده ۲۲۳ آیین‌نامه داخلی مجلس اعلام کرد: استیضاح پس از سانحه قطار سمنان مطرح شد اما در هیات‌رییسه باقی ماند. به مردم بگویید چقدر طول کشید استیضاح وزیر راه و شهرسازی از کمیسیون عمران به صحن علنی مجلس برسد و در مجلس به جریان بیافتد، آیا این مساله خلاف آئین‌نامه است یا خیر؟!

او با بیان این‌که رسیدگی به برنامه ششم توسعه، زمان برای طرح استیضاح را از نمایندگان گرفت، یادآور شد: استیضاح آخوندی بعد از سانحه قطار سمنان کلید خورد اما در هیات رییسه متوقف شد و به جریان نیافتاد. نماینده اصولگرای خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اگر این استیضاح به جریان افتاده بود، استیضاح‌کنندگان فرصت بیشتری برای طرح مباحث خود داشتند.

ابطحی با ابراز نگرانی از لابی‌گری در هیات رییسه مجلس برای جلوگیری از طرح استیضاح، اعلام کرد: استیضاح‌های بعدی نیز در مجلس به این شکل دنبال خواهد شد قبلاً لابی‌گری در هیات‌رییسه انجام نمی‌گرفت.

رییس مجلس شورای اسلامی در واکنش به این ادعای نماینده اصولگرای مجلس گفت: شما زود قضاوت کردید، در هیات رییسه لابی برای تاخیر در استیضاح وزیر راه و شهرسازی انجام نگرفته است. او ادامه داد: همان‌طور که خود شاهد بودید زمانی که استیضاح مطرح شد، مجلس درگیر برنامه ششم بود و شش هفته از صبح تا شب برای بررسی لایحه برنامه ششم توسعه جلسه داشتیم.

رییس قوه مقننه یادآور شد: از همان ابتدای مطرح شدن، استیضاح را به کمیسیون تخصصی ارجاع دادیم اما وقتی برای مطرح شدن آن به دلیل در دستور بودن لایحه برنامه ششم توسعه وجود نداشت. لاریجانی در پایان تصریح کرد: با پایان دادن رسیدگی مجلس به لایحه برنامه ششم توسعه، استیضاح وزیر در دستور کار کمیسیون مربوطه قرار گرفت.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید