استیو جابز، غولی از نسل مهاجران

مدتی است که موضوع ممنوعیت مهاجران و فرمان ضد بشری رئیس‌جمهوری جدید آمریکا در صدر اخبار رسانه‌های جهان قرار دارد در همین حال برخی محققان هم با اشاره به آمار مستند نشان داده‌اند که اگر مهاجران نبودند آمریکای مدرن اصلا شکل نمی‌گرفت.

کد خبر : ۳۴۳۹۷
بازدید : ۱۲۱۴
مدتی است که موضوع ممنوعیت مهاجران و فرمان ضد بشری رئیس‌جمهوری جدید آمریکا در صدر اخبار رسانه‌های جهان قرار دارد در همین حال برخی محققان هم با اشاره به آمار مستند نشان داده‌اند که اگر مهاجران نبودند آمریکای مدرن اصلا شکل نمی‌گرفت.
به گزارش دنیای اقتصاد، 24 فوریه زادروز یکی از همین مهاجران است؛ استیو جابز، کارآفرین بزرگ و موسس شرکت اپل. در اینجا فرازهایی از زندگی او را می‌خوانید:

- پدر جابز یک مهاجر اهل سوریه به نام «ابوالفتاح جان جندلی» بود که بعدها استاد علوم سیاسی شد. ابوالفتاح در سال ۱۹۵۵ به سانفرانسیسکو رفت و رابطه‌اش با یک دانشجو به نام «جوآن کارول شیبل»، منجر به تولد استیو شد. ابتدا یک وکیل و همسرش خواستند او را به فرزندی بپذیرند، ولی این زوج منصرف شدند و تصمیم گرفتند یک نوزاد دختر را فرزندخوانده خود کنند.
نیمه‌های شب، مادر استیو تماسی با «پل و کلارا جابز» گرفت و به آنها گفت: «ما یک فرزند ناخواسته داریم، آیا او را می‌خواهید؟» این زوج بی‌درنگ قبول کردند. پل جابز، مکانیک یک شرکت تولید لیزر بود و کلارا جابز یک حسابدار بود. یکی از علایق جابز در دوره نوجوانی شرکت در سخنرانی‌هایی بود که با حمایت مدیران شرکت «اچ پی» برگزار می‌شد، در همین جلسات بود که او با جوان ۱۸ ساله‌ای به نام «استیو وزنیاک» آشنا شد، کسی که بعدها بهترین دوست، شریک و همکارش شد.

استیو، دوره دبیرستان را در «کوپرتینو»ی کالیفرنیا به پایان رساند و سپس همراه وزنیاک به‌عنوان کارمندان تابستانی، در شرکت Hewlett-Packard استخدام شد. در سال ۱۹۷۲، استیو در کالج Reed در پورتلند ارگان مشغول به تحصیل شد، کالج رید یکی از بهترین کالج‌های آن زمان و در عین حال کالج گرانی بود، طوری که نامادری و ناپدری استیو برای انجام تعهدشان مجبور شدند، همه پس‌اندازشان را خرج کنند.
اما بعد از فقط یک نیم سال، استیو ترک تحصیل کرد، چرا که به عرفان و تصوف شرقی علاقه‌مند شده بود و نمره‌هایش چنگی به دل نمی‌زد. استیو ۲۱ ساله بود که وزنیاک برای استفاده شخصی خودش رایانه‌ای ساخت. این آغاز تحولی در همکاری مشترک این دو دوست بود. در اول آوریل سال ۱۹۷۶ شرکت اپل آغاز به کار کرد. این نام به این دلیل انتخاب شد که جابز گیاهخوار بود و به میوه سیب علاقه زیادی داشت. استیو جابز با فروش ون فولکس واگن و وزنیاک با فروختن ماشین حساب «اچ پی» اش، هر کدام مبلغ ۵۰۰ دلار برای سرمایه اولیه شرکت جور کردند. هدف اولیه آنها در این شرکت، تهیه و فروش مدارهای الکترونیک بود، اما بعدا استیو و وزنیاک دست به کار تولید کامپیوترهای شخصی و فروش آنها زدند.

آنها قیمت نخستین کامپیوتر خود را 66/ 666 دلار تعیین کردند؛ عددی با ارقام تکراری!
در دسامبر ۱۹۸۰، اپل سهامش را به‌صورت عام عرضه کرد و این شرکت سهامی عمومی شد و در همان دهه هشتاد به یکی از غول‌های دنیای رایانه تبدیل شد.
گای کاوازاکی، همکار استیو جابز پس از مرگ او در سال 2011 مطلبی درباره تفکراتش نوشت و در بخشی از آن تاکید کرد که جابز به مقوله ارزش نظر داشته نه فقط قیمت کالا. به نوشته کاوازاکی«بیچاره هستید اگر فکر کنید همه‌چیز به قیمت وابسته است و باز هم بیچاره‌تر هستید اگر فکر کنید تنها می‌توان روی قیمت با دیگران رقابت کرد.
قیمت تمام آن چیزی نیست که شما باید روی آن حساب کنید: آنچه باید روی آن حساب کرد، حداقل به اعتقاد تعداد کمی ‌از مردم، ارزش است. ارزش است که باید در آماده‌سازی محصول خود به آن فکر کنید تا بتوانید لذت استفاده از بهترین دستگاه موجود را به مشتری بدهید. می‌توانیم بگوییم هیچ‌کس محصولات اپل را به‌خاطر قیمت پایین آنها نمی‌خرد.»
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید