کلاهبرداری از پیرزن‌ها در پوشش کار خیریه

دو سارق حرفه‌ای پس از آشنایی در زندان، نقشه سرقت و کلاهبرداری از زنان سالخورده را طراحی و اجرا کردند. این دو پسر جوان، در پوشش افراد خیر و با یک کیسه پلاستیکی پاره، طلا و جواهرات زنان سالخورده را سرقت می‌کردند. آنها پس از دستگیری به ده‌ها سرقت با همین شگرد در شهرهای مختلف کشور اعتراف کردند.

کد خبر : ۳۴۷۳۶
بازدید : ۱۳۷۸
دو سارق حرفه‌ای پس از آشنایی در زندان، نقشه سرقت و کلاهبرداری از زنان سالخورده را طراحی و اجرا کردند. این دو پسر جوان، در پوشش افراد خیر و با یک کیسه پلاستیکی پاره، طلا و جواهرات زنان سالخورده را سرقت می‌کردند. آنها پس از دستگیری به ده‌ها سرقت با همین شگرد در شهرهای مختلف کشور اعتراف کردند.
به گزارش شهروند، روز ١٢ آبان امسال بود که زن ٦٩ ساله‌ای به کلانتری ١٥٩ بی‌سیم مراجعه کرد و گفت که طلا و جواهراتش از سوی سرنشینان یک خودروی پراید سرقت شده است.
مالباخته پس از حضور در پایگاه ششم پلیس آگاهی تهران درباره جزییات این سرقت به کارآگاهان گفت: «داخل ایستگاه خیابان ١٧ شهریور منتظر اتوبوس بودم که یک پراید سفیدرنگ با دو سرنشین مقابلم توقف کرد. یکی از سرنشینان که پسر جوانی بود، ابتدا نشانی یک خیابان را از من پرسید. او در ادامه با نشان‌دادن یک کیسه حاوی لباس ادعا کرد که قصد دارد این لباس‌ها را به افراد نیازمند بدهد. او حتی یک بسته دو‌هزار تومانی را هم نشان داد و از من خواهش کرد تا این بسته پول را به همراه کیسه حاوی البسه به افراد نیازمند برسانم.
هنگامی که داشتم کیسه لباس‌ها را تحویل می‌گرفتم، سرنشین پراید به بهانه اینکه قصد خرید طلاهایی مشابه طلاهای مرا برای همسرش دارد، سوالاتی را درباره مشخصات طلاهايم مطرح کرد؛ اما به همین سوالات اکتفا نکرد و در ادامه به بهانه نوشتن شماره‌های درج‌شده در داخل طلاها از من خواهش کرد تا برای لحظه‌ای طلاهای خودم را در اختیارش بگذارم. این پسر پس از نوشتن شماره‌های درج‌شده روی طلاها، آنها را به همراه بسته پول دو‌هزار تومانی در داخل کیسه محتوی البسه گذاشت و پس از بستن در کیسه، آن را به من تحویل داد.
حتی تأکید کرد که طلاهایم را به همراه بسته پول در داخل کیسه گذاشته است. کیسه لباس‌ها را همراه خود به خانه بردم. قبل از تحویل‌دادن کیسه البسه به خانواده‌ای نیازمند، در آن را باز کردم تا طلاهای خودم را از داخل آن بردارم؛ اما از طلاها و بسته پول هیچ خبری نبود. کیسه را کامل خالی کردم و در آنجا بود که متوجه پارگی کیسه در قسمت پایین آن شدم.»
با توجه به شیوه و شگرد سارقان در سرقت طلاجاتِ مالباخته، کارآگاهان پایگاه ششم پلیس آگاهی با بررسی پرونده‌های مشابه و بهره‌گیری از بانک اطلاعات مجرمان سابقه‌دار در پلیس آگاهی، موفق به شناسایی یکی از مجرمان سابقه‌دار در زمینه سرقت طلا از زنان به نام «حسین» متولد ١٣٦٩ شدند. تجسس‌ها نشان داد که حسین از ‌سال ١٣٩٠ تاکنون بارها به اتهام زورگیری، قاپ‌زنی و سرقت طلاجات از بانوان دستگیر و روانه زندان شده است.
با شناسایی تصویر «حسین» توسط شاکی پرونده و چندین مالباخته دیگر که دقیقا به همین شیوه و شگرد مورد سرقت قرار گرفته بودند، شناسایی مخفیگاه متهم برای دستگیری در دستور کار مأموران پلیس پایتخت قرار گرفت.
با انجام اقدامات پلیسی، مخفیگاه «حسین» در منطقه شوش، خیابان منصور شناسایی و کارآگاهان بامداد ١٩ بهمن ماه و پس از اطمینان از حضور متهم در مخفیگاهش او را دستگیر و به پایگاه ششم پلیس آگاهی تهران منتقل کردند.
«حسین» پس از انتقال به پایگاه ششم آگاهی و مواجهه حضوری با تعدادی از مالباختگان، به «سرقت طلاجات از زنان در پوشش افراد خیر» اعتراف و همدستش به نام «سعید» را نیز معرفی کرد. با شناسایی «سعید» متولد ١٣٦٨ او نیز به‌عنوان یکی از مجرمان سابقه‌دار در زمینه سرقت داخل خودرو شناسایی شد.
بنا بر اعترافات «حسین»، این دو مجرم سابقه‌دار ابتدا در زندان با یکدیگر آشنا و پس از آزادی از زندان، سرقت طلاجات از بانوان به‌ویژه پیرزن‌ها را در قالب گروه دو نفره و با استفاده از خودرو پراید سفیدرنگ و همچنین خودرو پژو ٤٠٥ نوک‌مدادی آغاز کرده بودند.
در ادامه اقدامات پلیسی برای دستگیری «سعید»، کارآگاهان پایگاه ششم پلیس آگاهی با شناسایی مخفیگاه وی در منطقه خاوران، او را روز ٢٤ بهمن ماه دستگیر کردند. هر دو متهم پرونده که اعتیاد شدیدی به مصرف مواد مخدر از نوع شیشه و تریاک دارند، در همان مراحل اولیه تحقیقات و در اعترافات خود به ده‌ها سرقت مشابه در مناطق مختلف تهران به‌ویژه در مناطق پاسداران، تهران نو، پیروزی، نیروی هوایی، شمس‌آباد، رسالت، نارمک و همچنین سایر شهرهای کشور به‌ویژه در اصفهان، رفسنجان، قزوین اعتراف کردند. آنها گفتند که طلا و جواهرات مسروقه را به دو خریدار طلاجات سرقتی در محدوده میدان خراسان فروخته‌اند که این دو خریدار اموال مسروقه نیز دستگیر شده و در تحقیقات تکمیلی به خرید طلاجات سرقتی از متهمان پرونده اعتراف کردند.
سرهنگ رضا امیدی، رئیس پایگاه ششم پلیس آگاهی تهران، درباره این پرونده گفت: «با اعتراف متهمان به ده‌ها سرقت به همین شیوه و شگرد و به منظور شناسایی سایر شکات و مالباختگان، متهمان با قرار قانونی و برای انجام تحقیقات تکمیلی در اختیار پایگاه ششم پلیس آگاهی تهران قرار داده شده‌اند. بنابراین از همه شکات و مالباختگانی که با این شیوه و شگرد مورد سرقت قرار گرفتند، دعوت می‌شود تا برای شناسایی متهمان به نشانی پایگاه ششم پلیس آگاهی مراجعه کنند.»
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید